شماره: 278294 تاریخ : 1396/01/16-11:38:34

راهبردهای شش گانه همتی برای صنعت بیمه در سال 96

شنبه هفته اینده ، جلسه ای با مدیران عامل شرکتهای بیمه خواهیم داشت و در انجا تاکید خواهم کرد و این اولتیماتوم را به شرکتهای بیمه خواهم داد که اگر نرخ فنی را رعایت نکنند مجبور خواهیم بود که نرخ پایه ای را اعمال کنیم تا از آن پایین تر نیایند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت رئیس کل بیمه مرکزی در نشست خبری نوروزی خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص راهبردهای بیمه مرکزی در سال 96 جهت حل چالش رشته زیان ده درمان گفت: در جلسه ای که روز پنجم فروردین با هیات عامل انجام شد قرار بر این گشت که اگر تا دو هفته آینده شرکتهای بیمه به صورت جدی نرخ فنی بیمه نامه درمان را رعایت نکنند ،برای این رشته ی بیمه ای تعرفه اعمال خواهیم کرد.

وی تاکید کرد : با توجه به ضریب خسارت بالای بیمه نامه درمان در سال های گذشته معنا ندارد که شرکتهای بیمه به فروش بیمه نامه هایی مبادرت کنند که بدانند زیان ده است.

همتی با بیان اینکه شرکتهای بیمه به نهاد ناظر قول داده اند که نرخ فنی را رعایت کنند ، اذعان داشت: شنبه هفته اینده ، جلسه ای با مدیران عامل شرکتهای بیمه خواهیم داشت و در انجا تاکید خواهم کرد و این اولتیماتوم را به شرکتهای بیمه خواهم داد که اگر نرخ فنی را رعایت نکنند مجبور خواهیم بود که نرخ پایه ای را اعمال کنیم تا از آن پایین تر نیایند.

رئیس کل بیمه مرکزی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت چالش برانگیز بیمه نامه درمان گفت: ما توانستیم تا حدودی زیان شخص ثالث را کنترل کنیم اما با وضعیت موجود نگرانم که رشته ی درمان به پاشته آشیل دیگر صنعت بیمه تبدیل شود.

همتی متذکر شد: امیدوارم شرکتهای بیمه نرخ فنی درمان را رعایت کنند تا نهاد ناظر مجبور نشود از طریق اعمال تعرفه ورود پیدا کند.

دکتر همتی طی نشست خبری با اعلام احتمال ادغام در شرکتهای فاقد سرمایه لازم گفت: با ابلاغ مصوبه هیات وزیران در خصوص میزان سرمایه شرکتهای بیمه یعنی 200 میلیارد تومان برای شرکتهای بیمه اتکائی و 150میلیارد توامن برای شرکتهای بیمه مستقیم ، در این راستا شرکتهای بیمه موظفند سرمایه لازم و مصوب را تا پایان سال 96 تامین کنند در غیر این صورت ادغام می شوند و یا فعالیت آنها در رشته های مختلف بیمه ای کاهش می یابد.

رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص تامین سرمایه شرکتهای دولتی واگذار شده گفت: واگذاری سهام دولت و افزایش سرمایه به ارتقاء توانگری آسیا،البرز و دانا کمک خواهد کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه با تاکید بر اینکه صنعت بیمه در سال 95نسبت به سال قبل 22 درصد رشد را تجربه کرده ، متذکر شد: بازار بیمه توانسته ضریب نفوذ بالای 2 درصد را در مدت مورد اشاره تثبیت کند.

وی با اشاره به اینکه نصویب قانون جدید شخص ثالث از نقاط عطف صنعت بیمه در سال 95 محسوب می شود ، خاطر نشان ساخت : تا دوماه دیگر ایین نامه های قانون جدید ثالث ابلاغ می شود ار جمله ابین نامه مهم نحوه تخفیفات شرکتهای بیمه و جرایم مربوط به بیمه شخص ثالث.

وی در خصوص آخرین وضعیت بیمه توسعه نیز گفت:650میلیارد تومان از خسارت بیمه توسعه پرداخت شده است و مابقی نیز در حال انجام است و برای بخش پرداخت شده نیز، وثایق و املاک لازم اخذ شده است.

رییس کل بیمه مرکزی در ادامه به پالایش نمایندگی های بیمه ها و شبکه فروش از طریق سیستم سنهاب اشاره کرد و گفت: برخی دو شغله ها هم در این میان شناسایی شده اند و مجوز آنها ابطال شده است.
 
وی از حذف مالیات بر ارزش افزوده بیمه ها خبر داد و اظهار کرد: همانطور که رییس کمیسیون اقتصادی مجلس وعده داده تا 4 ماه آینده کار تصویب نهایی می شود و امیدواریم ابلاغ هم سریع صورت گیرد.
همتی همچنین تشکیل کنسرسیومی در سندیکا متشکل از شرکتهای بیمه با لیدری بیمه ایران جهت منع انعقاد قراردادهای مخرب با خودروسازان را از دیگر نقاط عطف سال 95 معرفی کرد.
 
همچنین وی تدوین و تصویب لایحه صندوق حوادث طبیعی، ارائه 3 مجوز برای تاسیس شرکت بیمه جدید، ارائه 2 مجوز برای فعالیت دفاتر ارتباطی خارجی، ارتقاء سطح توانگری مالی شرکت های بیمه، و رسیدگی به 2500 شکایت مکتوب و 23000 شکایت تلفنی و حضوری، کاهش میزان تعداد روزهای رسیدگی به شکایات از 22 به 6 روز از دیگر اقدامات مهم بیمه مرکزی در سال 1395 نام برد .

شش برنامه همتی برای سال 96

همتی در ادامه از شش برنامه عملیاتی در سال 96 خبر داد و گفت: آیین نامه حاکمیت شرکتی در اولین جلسه شورای عالی بیمه مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت.

رئیس کل بیمه مرکزی از أجرای تدریجی IFRS به عنوان دومین برنامه نهاد نظارتی در سال 96 یاد کرد و اذعان داشت : شرکتهای بیمه ملزمند در هماهنگی با سازمان بورس در شش ماهه اول سال گزارش مالی خود را بر مبنای استاندارد مالی IFRS آرائه دهند.

وی همچنین اجرای صندوق بیمه حوادث طبیعی را در سال جدید از برنامه های پیش روی بیمه مرکزی قلمداد کرد.

شتاب در رشد سهم بیمه عمر در راستای تحقق برنامه ششم توسعه ، پیگیری روابط بیمه اتکایی با شرکت های معتبر خارجی و تسهیل جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت بیمه و تقویت زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری سامانه سنهاب از سوی همتی به عنوان مهمترین برنامه های سال 1396 بیمه مرکزی برشمرده شد.

وی همچنبن تصریح کرد : تقویت زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری سنهاب و جذب 50 درصد نیروهای در خواستی در واحد ای تی از برنامه های نهاد ناظر برای توسعه سنهاب است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/راهبردهای-شش-گانه-همتی-برای-صنعت-بیمه-در-سال-96.bos