شماره: 464703 تاریخ : 1398/02/26-03:59:04

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه ویژه خبری:

راه اندازی سامانه«نیاز» به زودی/ امسال بر ساخت داخلی کالاهای وارداتی تمرکز داریم

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سامانه«نیاز» به زودی راه اندازی می شود، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت امسال بر ساخت داخلی کالاهای وارداتی تمرکز دارد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، سعید زرندی در برنامه ویژه گفتگوی خبری گفت: در بعضی از حوزه ها به اضطرار و با توجه به تمرکزی که روی آن ها صورت گرفته، اتفاقات خوبی رخ داده است. در پتانسیل نیروی علمی و در حوزه دانشجویی پیشرفت خوبی داشتیم، اما در حوزه فناوری نتوانستیم به اندازه جذب دانشجو پیشرفت داشته باشیم. در صنعت هم رشد متوسطی داشتیم.

برگزاری نمایشگاه قطعه سازان

وی از برگزاری نمایشگاه قطعه سازان در هفته آینده خبر داد و تصریح کرد: در برنامه سال 98 محور اصلی را ساخت داخل قرار دادیم. توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل را بر 10 محور تنظیم کردیم. به همین منظور و با توجه به تاکیدات وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت هفته آینده نمایشگاه قطعه سازان برای جذب قطعه سازان و توسعه تولید داخل برگزار می شود. 
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص اهم اقدامات برای تعمیق ساخت داخل گفت: به زودی سامانه «نیاز» برای توانمندی و تامین کارخانه ها راه اندازی می شود. در این سامانه کالاهای وارداتی اعلام شده و بنگاه هایی که توان ساخت داخل این کالاها را دارند، می توانند از این طریق اعلام آمادگی کنند. 
زرندی با اشاره به اینکه امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت بر ساخت داخلی کالاهای وارداتی تمرکز دارد، گفت: از 42 میلیارد دلار واردات کشور، حدود 33 میلیارد دلار در حوزه صنعت است. از این مقدار 67 درصد کالاهای واسطه ای و 16 درصد کالای مصرفی است.

شناسایی 900 نیاز شرکت ها در نمایشگاه «نیاز»

وی عنوان کرد: سال گذشته برای شناسایی نیازهای شرکت ها، نمایشگاه« نیاز» را برگزار کردیم. در این نمایشگاه 900 نیاز شرکت ها شناسایی شد. پس از آن واردات بررسی، شناسایی و به سه دسته تقسیم بندی شد. 
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در دسته اول توسعه کارخانه های موجود برای عدم ساخت کارخانه های جدید شناسایی شد. در دسته دوم اقدامات طرح هایی که به بهره برداری نرسیده برای بومی سازی بیشتر شناسایی شدند و در دسته سوم نیازهای موجود را برای رسیدن به فناوری به دانشگاه ها ارسال کردیم. 
زرندی با تاکید بر اینکه اگر نیاز شکل بگیرد واحدهای صنعتی خودشان به دنبال جوانان و فناوری می روند، گفت: ارتباطات جوانان و صنایع را شناسایی کردیم و در طرحی جدید دانشجویان را به واحدهای صنعتی وصل می کنیم. 
وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر 2200 مجوز R&D به بنگاه دادیم، تصریح کرد: استراتژی ما این است که حس نیاز باید در صنعت شکل بگیرد و اگر تاکنون شکل نگرفته است به دلیل عدم رقابت است. فضای R&D وقتی رقابت وجود داشته باشد، شکل می گیرد. در واقع تکمیل تکنولوژی از دانشگاه شکل می گیرد و صنعت باید آن را جذب کند. 
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در سال 96، 54 میلیارد دلار و در سال 97، 42 میلیارد دلار واردات داشتیم. سال گذشته یک کاهش جدی در واردات را شاهد بویدم. همین طور واردات 1500 کالا را ممنوع کردیم. به همین دلیل رجوع به سمت شرکت های دانش بنیان و افراد متخصص زیاد شده است. در واقع ما باید حس نیاز را در کارخانه های صنعتی ایجاد کنیم تا آن ها به سمت فناوری و جوانان متخصص پیش بروند. 
زرندی با اشاره به اینکه در بسیاری از حوزه های صنعت موفق بودیم، افزود: با تمرکزی که در چند سال گذشته بر حوزه فولاد انجام شده است، هم اکنون 90 درصد از ساخت کارخانه های فولاد توسط جوانان و مهندسین ایرانی انجام می شود.

وی با تاکید براینکه جوانان بسیاری در صنعت فعال هستند، گفت: اگر بخواهیم نسبت به حضور جوانان در صنعت حالت مطلوب تری داشته باشیم، باید شکل اداره امور را تغییر دهیم. به طور معمول نسبت به موارد مختلف نگاه مقطعی داریم، اما با شرایط کنونی کشور تمرکز بیشتری شکل گرفته است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/راه-اندازی-سامانهنیاز-به-زودی-امسال-بر-ساخت-داخلی-کالاهای-وارداتی-تمرکز-داریم.bos