شماره: 6557 تاریخ : 1391/07/16-01:32:24

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

دلار 2 هزار تومان می شود

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه نگرانی برای تامین ارز برای رفع مایحتاج کشور وجود ندارد، گفت: امیدواریم با کاهش روند نزولی قیمت ارز، نرخ دلار به حدود دو هزار تومان برسد.

 

 

به گزارش بانک و صنعت، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران در توضیح نتیجه‌ی جلسات کارگروه ارزی، گفت: قرار شد بانک مرکزی با توجه به منابع در اختیارش، از سهم 14/5 درصد نفت از صندوق توسعه ملی، 10 درصد کشاورزی و 10 درصد برای صنعت، معدن و تجارت، ارز را تبدیل به ریال کرده و به بازار عرضه کند. همچنین مقرر گردید که ارز به صادرکنندگان ارائه گردد و بازار مدیریت شود.

 

 

وی با تاکید به اینکه ارز لازم برای تامین تمامی مایحتاج کشور وجود دارد، اظهار کرد: حتی ارز به صورت اسکناس برای تامین تقاضای خدمات همچون سفرها، بیماران و دانشجویان غیربورسیه‌ای علاوه بر دانشجویان بورسیه‌ای، با ارز نرخ 1226 تومان عرضه می‌گردد.

 

 

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: گروه‌های کالایی که به کشور وارد می‌شوند به عنوان کالاهای واسطه‌ای از سوی بانک مرکزی تامین ارز می‌شوند از این رو هیچ نگرانی برای تامین ارز در جهت رفع مایحتاج کشور وجود ندارد؛ این اطمینان خاطر پدید آمده که می‌توان ارز مورد نیاز را به بازار عرضه کرد، البته ارز برای دلالی و تبدیل ریال به دلار دیگر معنا ندارد و تنها برای تامین نیازهای واقعی کشور است.

 

 

مصباحی‌مقدم تاکید کرد: ارز برای واردات کالاهای لوکس همچون ماشین‌های مدل بالا وجود ندارد و نباید این انتظار وجود داشته باشد که از طریق ارز بانک مرکزی، کالاهای لوکس و حتی میوه با ارز دولتی وارد شود، برای ما مهم‌ترین چیز تامین نیازهای زندگی مردم اعم از مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای سرمایه‌ای، ماشین‌آلات و تجهیزات برای تولید است که همگی تامین مالی خواهد شد.

 

 

وی با بیان اینکه 37 نوع تقاضای خرد برای تامین ارز وجود دارد، گفت: بانک مرکزی می‌تواند این تقاضاها را تامین مالی کند، همچنین بانک‌های عامل و صرافی‌های مجاز نیز در این امر شریک هستند، تاکید ما بر این است که دیگر نباید اجازه داد بر سر چهارراه‌ها ارز مبادله شود.

 

 

رییس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس خاطرنشان کرد: فروختن ارز و مبادله آن بر سر چهارراه‌ها عملی خلاف قانون و رویه‌ی مورد پسند دنیا است در حال حاضر در کشورهای همسایه با وجود داشتن اقتصاد آزاد و نبود مشکل و محدودیتی از لحاظ تامین ارز، اجازه نمی‌دهند که ارز در بازار آزاد جابجا و مبادله شود، مطمئنا در کشور ما با مدیریت درست این اتفاق نیز خواهد افتاد.

 

 

مصباحی‌مقدم تاکید کرد که با تدابیر اندیشیده شده و با مدیریت بانک مرکزی، تمامی نیازها برطرف خواهد شد و دیگر جای نگرانی وجود ندارد چرا که تحریم‌ها نیز نتوانسته کشور را برای رفع نیازها با مشکل مواجه کند، البته تحریم‌ها کار را پیچیده کرده است اما جای نگرانی نیست و با فعالیت بانک مرکزی، دولت و بخش‌های مختلف می‌توان ارز مورد نیاز را تامین کرد.

 

 

وی با بیان اینکه جلسات کارگروه ارزی برای ارزیابی اتفاقات و بازخورد تصمیمات برگزار می‌شود، گفت: خبرهای رسیده به ما نشان می‌دهد که نرخ ارز در بازار کاهش پیدا کرده که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/دلار-2-هزار-تومان-می-شود.bos