شماره: 312173 تاریخ : 1396/10/05-12:32:16

درخشش صنعت گاز از ابتدای فعالیت دولت یازدهم

شرکت ملی گاز ایران از ابتدای فعالیت دولت یازدهم و در طول دولت دوازدهم با اجرای طرح‌های بزرگ و جلب رضایتمندی مردم در زمینه گازرسانی خوش درخشیده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ شرکت ملی گاز با عمری به بلندای بیش از نیم قرن در ایران، همواره یکی از مهم‌ترین ارکان انرژی در کشور محسوب می‌شده و امروز نیز با توسعه شبکه گازرسانی در سراسر کشور، فعالیت پالایشگاه‌های گاز، بهره‌مندی از مخزن عظیم پارس جنوبی، ورود به بازار صادراتی منطقه و حضور در عرصه تجارت گاز جایگاه خود را بیش از پیش در سطح ملی و بین‌المللی تثبیت کرده است، گرچه این امر به معنای پایان راه گاز نیست، هنوز پله‌های فراوانی در این نردبان رشد و توسعه باقی‌مانده که بایستی با مدیریت، دانش و تخصص طی شود.

این موضوع در سخنان دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری نیز هویدا شد. وی در نخستین سفر دولت دوازدهم که شنبه 11 آذر به استان سیستان و بلوچستان انجام شد، در این باره گفت: «از وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران که در دولت یازدهم یکی از افتخارات ما بودند، تشکر می‌کنم.»

این تقدیر در پی دستاوردهای شرکت ملی گاز در طول دولت یازدهم ( 1396-1392) به دست آمد. اقداماتی مانند گازرسانی به 9 هزار روستای جدید مطابق بند ق، تبصره 2 بودجه سال 1393، گازرسانی به 120 شهر جدید، گازرسانی به 11 نیروگاه جدید گازی، گازرسانی به شهر زاهدان در استان سیستان و بلوچستان و افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها از 36 میلیارد مترمکعب در سال 92 به 60 میلیارد مترمکعب در سال 1395.

شبکه گازرسانی کشور با دارا بودن سطح مطلوبی از کیفیت و استانداردهای جهانی و نیز با اجرا و بهره‌برداری بیش از 74 هزار کیلومتر شبکه داخلی شهر و روستا در بیشترین نقاط کشور پراکنده شده و با افزایش بهره‌مندی بیش از 5 میلیون مشترک جدید از گاز طبیعی به عنوان ویترین اصلی فعالیت‌های صنعت گاز در داخل کشور محسوب می‌شود. این کیفیت هم در بخش شبکه گازرسانی و هم در بخش شبکه انتقال گاز، به خوبی در زمان وقوع حوادثی مانند زلزله‌های اخیر در شهرهای مختلف خود را نشان داده است.

از دیگر اقدام‌های شرکت ملی گاز می‌توان به اجرا و بهره‌برداری بیش از سه هزار کیلومتر خطوط انتقال فشار قوی گاز، اجرا و بهره‌برداری از خط انتقال گاز ایرانشهر-زاهدان به طول بیش از 265 کیلومتر، احداث و بهره‌برداری از 9 ایستگاه عظیم تقویت فشار گاز و افزایش ظرفیت پالایش و انتقال گاز اشاره کرد.

اجرا و بهره‌برداری از خط انتقال گاز دامغان-کیاسر-ساری-نکا به طول بیش از 170 کیلومتر، یکی از اثربخش‌ترین اقدامات شرکت ملی گاز است. این خط لوله سبب شد تا شهرهای شمال و شمال‌شرق به پایداری گاز برسند و با وجود قطع واردات گاز از سوی ترکمنستان در ابتدای ژانویه پارسال بر خلاف دوره‌های پیشین مردم این مناطق با مشکل قطع گاز روبه‌رو نشده و زمستان را بی دغدغه سپری کنند.

در کنار این موضوع و در پی توافق‌های انجام شده میان ایران و عراق سرانجام در خرداد امسال، صادرات گاز ایران به عراق آغاز شد. عراق برای دریافت این گاز، دو مقصد نیروگاهی در بغداد و بصره را در نظر گرفته که نخستین بخش از صادرات، از مرز نفت‌شهر به بغداد در حال اجرا است و بخش دوم نیز از مسیر شلمچه به بصره خواهد بود که اقدامات مربوط به ایران آماده شده و گاز در ایستگاه شلمچه آماده ورود به خاک عراق است و این امر پس از اتمام احداث خطوط انتقال گاز عراق اجرایی خواهد شد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/درخشش-صنعت-گاز-از-ابتدای-فعالیت-دولت-یازدهم.bos