شماره: 519050 تاریخ : 1399/06/17-10:04:03

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران

درآمد 10 میلیارد دلاری کشور از محل گازرسانی در 7 سال گذشته

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه با گازرسانی به نیروگاه ها 75 میلیارد دلار صرفه جویی در مصرف سوخت مایع انجام شد، گفت: در هفت سال گذشته از محل گازرسانی، 10 میلیارد دلار درآمد برای کشور حاصل شده است.

به گزارش بانک و صنعت، حسن منتظر تربتی امروز (دوشنبه) در مراسم بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی 151 طرح گازرسانی در استان کرمانشاه با اشاره به اینکه بند ق نمونه بارز همکاری بود، ادامه داد: تلاش شد قانونی خوبی تصویب شود. البته این قانون خوب اراده هم می خواست تا این بند ق مفهومی و اجرایی شد.

وی افزود: این قانون اراده خوبی برای اجرا داشت و امروز شاهد موفقیت هستیم بدون اینکه بار مالی بر دولت تحمیل شود.

تربتی با اشاره به اینکه در سال 92 حدود 30 درصد از نیاز نیروگاه ها از سوخت مایع تامین می شد و از 62 میلیارد متر مکعب مصرف سوخت نیروگاه ها، 27 میلیارد متر مکعب سوخت مایع بود و 36 میلیارد گاز بود، تاکید کرد: اگر گازرسانی به نیروگاه ها انجام نمی شد تا امروز 150 میلیارد لیتر سوخت در نیروگاه ها مصرف می شد اما با گازرسانی انجام شده 75 میلیارد دلار صرفه جویی حاصل شده است.

وی گفت: چنانچه افزایش تولید عسلویه نبود در بخش نیروگاهی مازاد مصرف با گاز جایکزین نمی شد.

تربتی با اصاره به اینکه بند ق در سه بخش جایگزینی انجام شد، ادامه داد: این سه بخش شامل نیروگاه ها، شهر ها و روستا ها بوده است.

وی میزان گاز جایگزین شده در این 7 سال را معادل دو میلیون کامیون نفت سفید، نفت کوره و گازوییل و حدود 3.2 میلیارد کپسول گاز دانست و افزود: مجموع منافعی که از بند ق نصیب کشور شده، 10 میلیارد دلار بوده و به مرور افزایش پیدا می کند. این در حالی است که هزینه در بند ق معادل 4 میلیارد دلار بوده است.

به گفته معاون وزیر نفت، یک هزار و 355 میلیارد تومان هزینه و 300 میلیارد تومان پروژه جاری را بدون محدودیت در استان کرمانشاه تامین کرده ایم.

وی تاکید کرد: تا کنون 22 استان سبز شده و بالای 95 درصد گازرسانی انجام شده است.

تربتی گفت: انقلاب گازرسانی تا پایان دولت محقق می شود و تا پایان سال اینده 5 هزار ردستای دیگر گازرسانی خواهد شد.

وی افزود: در مناطق کوهستانی کار سخت است و همراهی مردم را می طلبد زیرا در مسیر گازرسانی به روستاها جاده تحت تاثیر قرار می گیرد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/درامد-10-میلیارد-دلاری-کشور-از-محل-گازرسانی-در-7-سال-گذشته.bos