شماره: 349084 تاریخ : 1397/02/29-11:42:32

گزارش

در پی افت و خیز نرخ ارز و تک نرخی شدن قیمت دلار

دلار در روزهای پایانی سال 96 و در ابتدای سال جاری روندی هیجانی را در پی داشت بطوری که قیمت دلار بصورت لحظه‌ای بالا می رفت.

بانک و صنعت، 28 اسفند 96 دو روز منتهی پایانی سال نرخ دلار آمریکا 37 هزار و 690 ریال اعلام شد.

ابتدای سال جاری قیمت دلار روندی صعودی در پی داشت و قیمت آن به بیش از 6000 تومان هم رسید.

در پی روند صعودی قیمت دلار در20 فرودین سال جاری در جلسه فوری ستاد اقتصادی دولت، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با اعلام قیمت تک نرخی دلار به میزان 4200 تومان افزود: فروش دلار با قیمت بالا قاچاق محسوب می‌شود.

در 25 فروردین ماه ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه تزریق ارز به صرافی‌ها متوقف شده گفت: از روز ابلاغ و اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز دیگر صرافی‌ها روال معمول گذشته را ندارند و حتی خرید و فروش اسکناس ارزی توسط آنها ممنوع است و نمی‌توانند در این مورد اقدام کنند، چرا که بانک‌ها ملزم به خرید و فروش اسکناس شده‌اند.

با اجرایی شدن سیاست تک نرخی ارز، بانک مرکزی اطلاعیه‌هایی در خصوص تامین ارز دانشجویی، درمانی و مسافرتی صادر کرد که در پی آن متقاضیان باید برای تامین آنها به بانک‌های ملی، تجارت و سامان مراجعه کنند.

ولی الله سیف قبل از نوسانات ارز اعلام کرده بود یورو باید جایگزین دلار در معاملات ارزی شود، که همچنان در دست بررسی است. 

بانک مرکزی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور یک پارچه سازی نظام ارزی از سامانه نیما رونمایی کرد؛ سامانه نیما، سامانه‌ای برای خرید و فروش ارز در فضای رقابتی است. نیما یک بازار الکترونیکی است که همه مراحل خرید یا فروش ارز برای کالای وارداتی یا عرضه صادراتی را پوشش می دهد. 

پس از رونمایی از این سامانه و اعلام دلار 4200 تومانی برخی فعالان اقتصادی برای ثبت سفارش و انجام فرایند واردات و صادرات با مشکل مواجه شدند.

بعد از راه اندازی سامانه نیما اعلام شد هر صادراتی که انجام می‌شود باید ارز آن از طریق سیستم بانکی مبادله گردد. این مسئله باعث شد صادرکنندگان به ویژه صادرکنندگان به عراق و افغانستان را با مشکل روبرو کند که بخشنامه‌ها و اصلاحیه‌هایی ابلاغ می‌شود که بتواند سامانه نیما را اصلاح و مشکلات آن را برطرف نماید.

پس از نوسانات ارزی و تصمیم دولت مبنی بر تعیین دلار 4200 تومانی، این ارز با قیمت اعلام شده صرفا به متقاضیان قانونی اعم از تجار تخصیص داده می‌شود، طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی از 21 فروردین ماه حدود 9 هزار و 210 فقره ارز 4200 تومانی معادل 2 میلیارد و 360 میلیون دلار تخصیص یافته است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/در-پی-افت-و-خیز-نرخ-ارز-و-تک-نرخی-شدن-قیمت-دلار.bos