شماره: 315401 تاریخ : 1396/11/24-05:39:59

دبیر کانون بانک های خصوصی:بخشنامه ممنوعیت اخذ کارمزد استعلام ثبت احوال مبهم است

دبیر کانون بانک های خصوصی و موسسه های اعتباری گفت: بخشنامه تازه بانک مرکزی درباره ممنوعیت اخذ کارمزد بابت استعلام از ثبت احوال ابهام دارد و باید به آن رسیدگی کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محمدرضا جمشیدی گفت: تاکنون بانک های دولتی از اخذ کارمزد بابت این استعلام معاف بودند و بانک های خصوصی نیز بر اساس مقررات بانک مرکزی به همان میزانی که بابت استعلام به ثبت احوال می پرداختند، از مشتریان می گرفتند.

وی افزود: این هزینه به معنی اخذ کارمزد نبود بلکه به اندازه ای دریافت می شد که بابت این استعلام به ثبت احوال می پرداختند.
جمشیدی گفت: اگر با این بخشنامه بانک ها از اخذ هزینه های استعلام منع شوند، مجبورند این هزینه را از جیب خود بپردازند که در این صورت هزینه های زیادی به بانک تحمیل می شود.
دبیر کانون بانک های خصوصی و موسسه های اعتباری یادآور شد بر اساس مقررات بانک مرکزی بانک ها ملزمند در دوره های چند ماهه، اطلاعات مشتریان خود را از ثبت احوال استعلام کنند.

 دیروز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه ای اعلام کرد: دریافت کارمزد استعلام اطلاعات مربوط به مشتریان از سازمان ثبت احوال کشور توسط بانک ها و موسسه های اعتباری ممنوع است و این اقدام با بخشنامه های پیشین مغایرت دارد.
بر اساس اعلام بانک مرکزی، مشاهده شده است بتازگی برخی بانک‌ها و موسسه های اعتباری، علاوه بر کارمزدهای مندرج در بخشنامه‌ های اخذ کارمزد، با عنوان «کارمزد استعلام اطلاعات مشتریان از سازمان ثبت احوال کشور» مبالغی از مشتریان خود می‌گیرند. 
در این بخشنامه از بانک ها و موسسه های اعتباری خواسته شده است ضمن ابلاغ موضوع به واحدهای ذیربط بر حسن اجرای آن نیز نظارت لازم انجام شود. 
به گفته جمشیدی، هزینه استعلام از ثبت احوال یک هزار تا پنج هزار ریال است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/دبیر-کانون-بانک-های-خصوصیبخشنامه-ممنوعیت-اخذ-کارمزد-استعلام-ثبت-احوال-مبهم-است.bos