شماره: 516505 تاریخ : 1399/05/01-04:09:39

خرید بیمه نامه بعد از وقوع حادثه و فوت، شایع ترین تقلب در خرید بیمه های زندگی

بیش از 80درصد از تقلب های صورت گرفته در بیمه های زندگی، در خرید بیمه نامه بعد از وقوع حادثه و فوت و در حوزه خرید بیمه نامه بعد از ابتلا به بیماری های خاص صورت می گیرد.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، طرح پژوهشی" شناسایی شگردهای تقلب بیمه گذار علیه بیمه گر در بیمه های زندگی در ایران و کشورهای منتخب " با هدف شناسایی شگردهای تقلب بیمه گذار علیه بیمه گر و بررسی آماری پرونده های تقلب به منظور بررسی زوایای بیشتر شگردهای تقلب انجام شده است.

با توجه به این که شناسنامه مصادیق تقلب در هیچ یک از رشته های بیمه ای از جمله بیمه زندگی نسخه مشابه بومی و بین المللی ندارد، تدوین شناسنامه مربوط به مصادیق و شگردهای تقلب بیمه گذار علیه بیمه گر در انواع بیمه های زندگی از دیگر اهداف اصلی این طرح پژوهشی است.
به کارگیری فنون شناسایی تقلب برای پیشگیری از وقوع تقلب در سیستم های بیمه ای امری ضروری بوده و ضمن کاهش هزینه های عملیاتی بیمه گران، موجب جلب اعتماد سایر بیمه گذاران و حفظ و ارتقاء سهم بازار بیمه گران به عنوان ارائه دهندگان خدمات مالی قابل اطمینان خواهد شد.
در این طرح، ابتدا شگردهای تقلب بیمه گذار علیه بیمه گر با انجام مطالعه مروری حیطه ای روی پیشینه موضوع انجام شده. سپس با انجام تحلیل چارچوبی، به شناسایی مصادیق و شگردهای تقلب در شرکت های منتخب بیمه کشور پرداخته شده است. در نهایت از تحلیل آماری روی پرونده های تقلب شرکت های منتخب بیمه، برای بررسی همه زوایای این موضوع استفاده شده است.
بر اساس یافته های این طرح پژوهشی، خرید بیمه نامه بعد از وقوع حادثه و فوت به عنوان شایع ترین مصداق تقلب، تقریبا 82درصد از تقلب های صورت گرفته در بیمه های زندگی را به خود اختصاص داده است. در خرید بیمه نامه بعد از وقوع حادثه و فوت، شایع ترین تقلب و بیشترین فراوانی در خرید بیمه های زندگی، مربوط به خرید بیمه نامه بعد از ابتلا به بیماری های خاص است.
بر پایه این گزارش در مصادیق تقلب در خرید بیمه نامه پس از وقوع حادثه یا فوت، 72درصد از بیمه گذاران متقلب مرد و متوسط سن متقلبان 47 سال بوده است. در سایر مصادیق تقلب 75درصد از بیمه گذراران متقلب مرد بوده اند و متوسط سن بیمه گذاران متقلب در این مورد 44 سال به دست آمده است.
در تمامی مصادیق تقلب، 86درصد از بیمه گذارارن متقلب بیکار و تنها 14درصد دارای شغل بوده اند.
در راستای دست یابی به اهداف این طرح، شناسنامه تقلب برای مصادیق پولشویی و تمیز کردن درآمد نامشروع، ایجاد حادثه و مرگ جعلی و عمدی، اعلام وقوع حادثه تحت پوشش جعلی، اعلام از کار افتادگی جعلی یا عمدی، جعل اطلاعات پزشکی، امضا، میزان درآمد و شغل، خرید بیمه نامه پس از ابتلا به بیماری های خاص و خرید بیمه نامه پس از وقوع فوت بر اثر حادثه تهیه شده است. این شناسنامه با ایجاد سامانه اطلاعاتی، فهرستی به روز از تقلب های صورت گرفته در صنعت بیمه را به صورت آنلاین در اختیار بیمه گران قرار می دهد تا با استفاده از آن به پیشگیری، کشف و کنترل مصادیق تقلب بیمه گذار علیه بیمه گر بپردازند.

متن کامل این گزارش در آدرس http://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4944/Articles/view/16040/1221 قابل دسترسی است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/خرید-بیمه-نامه-بعد-از-وقوع-حادثه-و-فوت-شایع-ترین-تقلب-در-خرید-بیمه-های-زندگی.bos