شماره: 349017 تاریخ : 1397/02/27-12:10:48

گزارش

خروج آمریکا از برجام چه تبعاتی بر نفت ایران خواهد داشت؟

نظرات عالی مقامان حوزه نفت در خصوص خروج آمریکا از برجام در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی بررسی کرد.

بانک و صنعت، بیست و سومین نمایشگاه نفت در در حالی آغاز بکار کرد که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اعلام کرده بود که تا چند روز آینده موضع خود را در خصوص برجام اعلام خواهد کرد.

در روز افتتاحیه نمایشگاه نفت، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در سخنرانی خود اعلام کرد: بازار انرژی باید غیر سیاسی باشد، با اعمال محدودیت های مالی، بازرگانی، تکنولوژیک بر این بازار نه تنها برای کشورهای تولید کننده بلکه بر مصرف کنندگان لطمه وارد می‌کند و این کار به نفع هیچ کس در این بازار در میان مدت و بلند مدت نیست.

از این رو محمد مشکین فام مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس در خصوص قرارداد توتال در توسعه فاز 11 پارس جنوبی در صورت لغو برجام، مدیران توتال، حاضر در نمایشگاه دیدار کرد و گفت: در این دیدار درباره جزییات توسعه فاز 11 پارس جنوبی بحث و تبادل نظر انجام شد و اگر قرار بود توتال با ایران همکاری نکند، در مورد جزئیات وارد بحث نمی‌شد و این امر حاکی از جدی بودن توتال در این قرارداد است.

همچنین مشکین فام افزود: در صورت تحریم‌های احتمالی، برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی، تصمیمات گرفته شده است و قطعا این فاز را توسعه می‌دهیم چه توتال همکاری کند و چه در صورت خروج توتال، گزینه‌هایی را در ادامه فعالیت در نظر گرفته شده است، که گزینه اول ادامه همکاری با شرکت چینی CNPCI است و چنانچه شرکت چینی هم نیاید با توجه به این که شرکت پتروپارس فازهای 12 و 19 را توسعه داده و همچنین تجربه حضور در پارس جنوبی را دارد، کار را ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه عمده پیمانکاران پارس جنوبی، ایرانی هستند خاطر نشان کرد: با توجه به این که بخش قابل توجهی از کالاهای مورد نیاز پارس جنوبی وارد شده و یا به زودی وارد می‌شود، بنابراین نگران نیستیم.

در ادامه نور الدین شهنازی زاده مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان عدم نگران تحریم‌ها افزود: هیچ گاه از تحریم‌ها استقبال نمی‌کنیم اما اگر باز هم تحریم گریبانگیر صنعت نفت شود، ما با قدرت و جدیت به فعالیت‌های توسعه‌ای خود ادامه می‌دهیم؛ همانگونه که تاکنون اینطور عمل کرده‌ایم.

وی در ادامه در خصوص همکاری با شرکت‌های اروپایی گفت: شرکت‌های اروپایی بر همکاری با ایران تاکید دارند و مذاکرات متعددی را با این شرکت‌ها در دست اقدام است.

امیرحسین زمانی‌نیا معاون وزیر نفت با بیان اینکه برجام برای صنعت نفت معنایی ندارد خاطر نشان کرد: در صورت بازگشت تحریم‌ها شرایط نفت در بدترین حالت به سال 92 بازمی‌گردد که در همان شرایط هم شرکت ملی نفت کار خود را به خوبی انجام داد.

همچنین غلامرضا منچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر این که ما متوقف نمی‌شویم افزود: چالش‌هایی مانند تحریم مانع فعالیت‌های توسعه‌ای صنعت نفت ایران نمی‌شود.

هانس اشتیبی مدیر عامل شرکت L.M.F اتریشی در نشست خبری با شرکت تاپکو گفت: در دوران تحریم‌ها در نقل و انتقال پول و ارز مشکل داشتیم، اما تعهد خود را در اجرا و تجهیزات مورد نیاز طرف ایرانی انجام دادیم و دستمزد آن را با یک 1/5 سال تاخیر دریافت کردیم.

اشتیبی در ادامه با بیان اینکه حداکثر به دوران سخت پیش از برجام باز می‌گردیم اعلام کرد: قصد ماندن در ایران را داریم.

در نهایت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه شب در تاریخ 18 اردیبهشت 97 اعلام کرد آمریکا قصد ماندن در برجام را ندارد.

بیست و سومین نمایشگاه بین‎المللی نفت، گاز پالایش و پتروشیمی، از یکشنبه، 16 اردیبهشت ماه، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‎المللی تهران آغاز به کار کرد و در تاریخ چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه به کار خود پایان داد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/خروج-امریکا-از-برجام-چه-تبعاتی-بر-نفت-ایران-خواهد-داشت.bos