شماره: 313272 تاریخ : 1396/10/18-08:34:07

خداحافظی با پرداخت های نقدی و چک

بستر جدید پرداخت (New Payments Platform) یکی از مهمترین بخش های زیر بنایی عمومی در قرن حاضر است، اما اکثر مردم از آن بی خبر هستند.

بانک و صنعت؛ بعد از چند سال تلاش، بستر جدید پرداخت به زودی بعد از روز ملی استرالیا ارائه خواهد شد. هنگامی که این کار انجام شود، شما قادر خواهید بود پرداخت الکترونیک همزمان به سایر حساب های استرالیا انجام دهید، به این معنی که انتقال وجوه در چند دقیقه انجام خواهد شد. شما حتی نیازی به دانستن شماره شناسایی شعبه بانک و شماره حساب دریافت کننده ندارید، فقط کافی است آدرس ایمیل، شماره تلفن همراه و یا شناسه پرداخت (PayID) دریافت کننده را بدانید.

زمانی که سیاستمداران درباره زیرساخت صحبت می کنند ، معمولا منظور آن ها پروژه هایی مانند جاده، راه آهن، پل، تونل، فرودگاه، استادیوم، مراکز کنفرانس هستند که نیاز به ساخت فیزیکی دارند، اما در ارتباط با اقتصاد استرالیا، بستر جدید پرداخت بیشتر از زیرساخت های فیزیکی تحول ایجاد خواهد کرد. برای شروع، پرداخت های سریعتر، مشکلات پرداخت ها را نه تنها بین صاحبان کسب و کار و مشتریان آن ها بلکه زمان پرداخت بین افراد حقیقی را نیز کاهش می دهد.

در حال حاضر معمولا انتقال پول از یک حساب در یک موسسه به حسابی در موسسه دیگر حدود دو روز طول می کشد که این امر مشکل بزرگی است. پرداخت های سریع بین موسسات نیاز به پول نقد را کاهش می دهد و چک را از گردش خارج می کند. دیگر نیازی نیست تا هنگامی که با دوستان خود هستید  برای پرداخت سهم خود از پول شام یا زمان بازگشت به خانه برای پرداخت دستمزد پرستار فرزندتان پول نقد تهیه کنید.

شما می توانید کالاهای دست دوم از جمله یک خودرو خریداری کنید یا حتی در تعطیلات آخر هفته پرداخت اعتباری با امنیت بیشتر برای خریدار و فروشنده را انجام دهید . این امر کارایی بیشتر در بازپرداخت های اقتصادی ایجاد می کند.

بستر جدید پرداخت باید در خدمات مالی نوآوری ایجاد کند. این بستر بطور خاص طراحی شده تا  محصولات و خدمات رقابتی به وجود آورد، چیزی که آن را از دروازه های پیشین پرداخت سریع بین المللی مجزا می کند.

اولین محصول این بستر Osko است که توسط گروه BPAY توسعه داده شده است تا پرداخت های الکترونیک تسهیل شوند (هسته اصلی بستر جدید پرداخت). این خدمات با گذشت زمان توسعه خواهند یافت. من انتظار دارم هم شرکت های موجود و هم شرکت های جدید در فضای خدمات مالی برای ارائه و گسترش محصولات و خدمات خود از این بستر استفاده کنند. اگراین نوآوری نیست، من نمی دانم چیست!

به احتمال زیاد اتوماسیون در حسابداری یکی از زمینه های نوآوری است. در حال حاضر شما فقط می توانید چند کارکتر از اطلاعات اضافی را با یک تراکنش ارسال کنید. امکان ثبت اطلاعات بیشتر مانند توضیحات بیشتر یا فایل های ضمیمه از جمله فاکتور و یا رسید در هر تراکنش با بستر جدید پرداخت ایجاد می شود.

منفعت آخری که بستر جدید برای اقتصاد استرالیا ایجاد خواهد کرد بر پایه تقویت رقابت خواهد بود که به کاهش فشار بر چهار بانک بزرگ کمک خواهد کرد.

مشتریان در حال حاضر می توانند پرداخت همزمان به مشتریان همان موسسه مالی را انجام دهند که این امر ایجاد کننده انگیزه قوی برای باقی ماندن با یک موسسه بزرگ است. اما اگر پرداخت ها صرف نظر از موسسه فقط چند دقیقه به طول انجامد این مسئله می تواند دلیلی برای فعالیت با موسسات کوچکتر مالی باشد.

بستر جدید پرداخت متعلق به یک شرکت با 13 سهامدار است که شامل همه موسسات مالی از جمله 4 بانک بزرگ و دیگران مانند Macquarie, ING, Bendigo, Citigroup and HSBC هستند. آن ها بخشی از سیستم را تشکیل می دهند و بخش دیگر ( خدمت سریع تصفیه ) در بانک مرکزی قرار دارد.

موسسات به بستر جدید پرداخت متصل شده، سپس برنامه هایی مثل OPAy’s Osko درخواست های خود را به سرویس تصفیه سریع ارسال می کنند. به این طریق هر پرداخت تکی، صرف نظر از اندازه به طور هم زمان بر بستر جاری می شود زیرا هر بانک و موسسه اعتباری در حال حاضر در بانک مرکزی دارای حساب هستند.

علاوه بر این 13 موسسه اصلی، حدود 50 سازمان کوچکتر مانند موسسات اعتباری نیز وجود دارند که به طور غیر مستقیم  به این بستر متصل خواهند شد.

صرف نظر از آنچه در پشت پرده رخ می دهد، بانک مرکزی موفق شده است تمام بانک ها را به دور میز آورده و پروژه را در مسیر خود قرار دهد. پروژه در حال حاضر در جریان و تحت آزمایش گسترده است. اما تصمیم بر آن است که این برنامه پس از تعطیلات تابستان برای مشتریان اجرایی شود.

البته دلیل مهم دیگری که مردم تغییر حساب های بانکی را دوست ندارند، مشکل جابجایی همه بدهی های آنان است. شاید بانک مرکزی بتواند سیستمی را راه اندازی کند که ما با تغییر حساب ها بتوانیم پرداخت های خود را بطور معمول انجام دهیم.



 

Fitzsimmons, Caitlin. The Sydney Morning Herald. January 3, 2018

ترجمه: سعید خداوردی


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/خداحافظی-با-پرداخت-های-نقدی-و-چک.bos