شماره: 496406 تاریخ : 1398/10/22-01:26:21

حضور 5 عضو بنیاد ملی نخبگان در میان جان باختگان سانحه هواپیمای اوکراینی

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن ابراز همدردی با جامعه دانشگاهی از جان باختن پنج نفر از نخبگان تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان در سانحه سقوط هواپیما خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، دکتر سورنا ستاری در آئین رونمایی از داروی آلساوا ضمن تسلیت به جامعه دانشگاهی به خاطر فوت تعداد زیادی از جوانان در سانحه سقوط هواپیما، افزود: تجربه فوت به دلیل حوادث هوایی را من تجربه دارم و می‌دانم که تبعات آن برای خانواده‌های داغدار به چه میزان سخت است.

وی با بیان اینکه من با همه خانواده‌های داغدار همدردی می‌کنم، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از دانشجویان در کشور شناسایی شده‌اند که از سوی بنیاد ملی نخبگان تحت پوشش آنها قرار گرفته‌اند.

ستاری خاطرنشان کرد: در میان جان باختگان حادثه هواپیمایی خط اوکراین پنج نفر از نخبگان تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان حضور داشتند.

به گفته وی آرش پورضرابی، ایمان آقابالی، دکتر محمد صالحه، دکتر محمد محمدی الیاسی و محمد حسین اسدی لاری از جمله نخبگان تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان بودند. این نخبگان همگی از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف بوده‌اند.

معاون علمی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه وقتی از این جوانان سخن به میان می‌آید صحبت از نخبگان کیفی کشور است، ادامه داد: بسیاری از جان باختگان این هواپیما قرار بود که پس از فارغ التحصیلی به کشور بازگردند و من با دو نفر از آنها صحبت‌هایی داشتم.

ستاری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم حفظ همدردی بیشتر در چنین شرایطی اظهار کرد: در چنین شرایطی است که توسعه اقتصاد دانش بنیان می‌تواند موثر باشد چرا که جوانان صاحب اندیشه ایده‌های خود را به منصه ظهور برسانند. چرا که این جوانان در آینده بخشی از مسئولیت‌ها را به دوش می‌گیرند.

وی با اشاره به توسعه شرکت‌های دانش بنیان با بیان اینکه عدد قابل توجهی از جوانان تحصیل کرده جذب شرکت‌های دانش بنیان شده‌اند اظهار کرد: ما باید در کنار هم بایستیم تا بتوانیم اقتصاد نفتی را با تمام زیرساخت‌های ایجاد شده و تفکرات غلط حاکم بر کشور مبارزه کنیم تا این نوع اقتصاد تغییر کند و اقتصاد دانش بنیان در کشور نهادینه شود.

ستاری با تاکید بر لزوم توجه به کلیه حوزه‌های دانش بنیان یادآور شد: در حال حاضر برنامه‌های گسترده‌ای در حوزه بیوتکنولوژی در دستور کار داریم. چرا که ایران یکی از قدرت‌های بیوتکنولوژی در آسیا است به گونه‌ای که کشور ترکیه به عنوان یکی از کشورهای رقیب ایران تا کنون نتوانسته است خط تولید داروهای بیوتکنولوژی را راه اندازی کند.

معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به توانمندی‌های محققان کشور در حوزه بیوتکنولوژی با بیان اینکه گاهی تصور می‌کنم بیوتکنولوژی در ژن محققان ایرانی وجود دارد، اظهار کرد: علاوه بر آن این حوزه قابلیت جذب نیروی انسانی را در این حوزه دارد و همچنین سرمایه گذاری‌های عظیمی نیز شده است و همراهی همه شرکت‌های فعال در این حوزه پایه اصلی حرکت ما در حوزه بیوتکنولوژی است.

ستاری با اشاره به رونمایی داروی آلساوا گفت: تعداد زیادی از داروها را تا پایان سال رونمایی می‌کنیم که این داروها تاثیر چشمگیری در کاهش واردات و همچنین خروج ارز دارد. این برنامه نیز در حوزه تجهیزات پزشکی اجرایی خواهد شد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر ما در حوزه‌های فناوری وارد شده‌ایم که در گذشته کارهای جدی بر روی آنها انجام نداده‌ایم، ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته بازار بزرگی برای شرکت‌های فعال در حوزه بیوتکنولوژی فراهم شده است.

ستاری همچنین حوزه غذا و داروهای دام و طیور را یکی از وابستگی‌های کشور به خارج از کشور ذکر کرد و ادامه داد: من از شرکت‌های دانش بنیان تقاضا دارم تا به این حوزه نیز توجه کند. این حوزه‌ها همانند داروهای انسانی از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار نیست ولی لازم است تا در این دو حوزه به خودکفایی برسیم.

معاون علمی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه آینده در اختیار همه شرکت‌های دانش بنیان است از همکاری وزارت بهداشت با معاونت علمی تشکر کرد و ادامه داد: با این همکاری بازار بزرگی برای شرکت‌ها ایجاد شده است.

وی همچنین بار دیگر ضمن عرض تسلیت به جامعه دانشگاهی ابراز امیدواری کرد تا با همکاری همه حوزه‌های فناوری بتوان معضلات موجود در کشور را حل کرد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/حضور-5-عضو-بنیاد-ملی-نخبگان-در-میان-جان-باختگان-سانحه-هواپیمای-اوکراینی.bos