شماره: 522694 تاریخ : 1399/08/28-11:27:44

حدود 4 هزار کالا قابلیت ترخیص با ارز متقاضی دارند

معاون گمرک ایران از ابلاغ لیست 802 قلم ماشین آلات و تجهیزات صنعتی که با ارز متقاضی و بدون کد رهگیری قابلیت ترخیص دارند به گمرکات سراسر کشور خبر داد.

به گزارش بانک و صنعت ، مهرداد جمال ارونقی در گفتگو پیرامون مشخصات کالاهایی که بر اساس مصوبه اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، با ارز متقاضی و بدون کد رهگیری بانک مرکزی امکان ترخیص دارند، اظهار داشت: پس از مصوبات اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت پیرامون ترخیص کالاهای دپو شده در گمرکات کشور، پیگیری و جلسات مختلف پیرامون مصوبات مذکور و اخیرا نیز بازدید وزیر صمت از روند ترخیص کالاها از گمرکات کشور در بندرعباس، وزارت صمت لیست کالاهایی که با شرایط جدید امکان ترخیص آنها از گمرکات سراسر کشور وجود دارد را به گمرک ایران ابلاغ کرد.

وی در ادامه، اضافه کرد:متعاقب ابلاغیه وزارت صنعت، گمرک ایران نیز امروز لیست 802 قلم ماشین آلات و تجهیزات صنعتی که با ارز متقاضی و بدون کد رهگیری قابلیت ترخیص دارند را به گمرکات سراسر کشور ابلاغ کرد.

این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا بسیاری از ماشین آلات و تجهیزات صنعتی موجود در گمرک باید به دست تولیدکنندگان کشورمان می رسید که بتوانند تولید خود را ادامه دهند.

طی ماه های اخیر تماس ها و مکاتبات زیادی با گمرک ایران از سوی مسئولان ملی و استانی، مسئولان کشوری و لشکری، استانداران و تعداد زیادی از تولیدکنندگان صورت می گرفت که تقاضای ترخیص هرچه سریعتر تجهیزات و ماشین آلاتی را داشتند که به دلایل مختلف در گمرکات و بنادر کشور مانده بودند.

بسیاری از تولیدکنندگان حتی به دلیلی نرسیدن این تجهیزات و ماشین آلات صنعتی در معرض تعطیلی بودند یا اینکه با حداقل ظرفیت کار می کردند که اگر این مصوبات و اقدامات صورت نمی گرفت حتی احتمال داشت برخی از واحدهای تولیدی ما تعطیل می شد و تعدادی از هموطنان ما شغل خود را از دست می دادند.

به همین دلیل مصوبات اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و ترخیص تجهیزات و ماشین آلات صنعتی با ارز متقاضی از اهمیت زیادی برخوردار بود زیرا هم بر تولید و هم بر اشتغال کشور تاثیرگذار است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در پایان با اشاره به مصوبات اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت پیرامون ترخیص کالاهای دپو شده در گمرکات کشور، اظهار داشت:

این روند پس از مصوبات اخیر آغاز شد و در قدم اول گمرک ایران لیست 3036 قلم کالا از گروه های کالایی 22، 23 و 24 را برای ترخیص به گمرکات سراسر کشور ابلاغ نمود.

گمرک ایران در قدم بعدی و با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی، لیستی حدود 300 قلم کالا از گروه های کالایی 24 و 25 که قابلیت ترخیص با ارز متقاضی را دارند به همکاران خود در سراسر کشور ابلاغ کرد.

و در نهایت در سومین مرحله، همانطور که در ابتدا ذکر شد، امروز نیز لیست 802 قلم ماشین آلات و تجهیزات صنعتی که بدون کد رهگیری قابلیت ترخیص دارند به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شد که امیدواریم همه این اقدامات بتواند هرچه سریعتر ضمن ترخیص کالاهای اساسی دپو شده در گمرکات و بنادر کشور و تاثیر مثبت بر بازار، مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز را به دست تولیدکنندگان کشورمان برساند تا انشاالله در نهایت شاهد رونق و جهش تولید در کشور باشیم.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/حدود-4-هزار-کالا-قابلیت-ترخیص-با-ارز-متقاضی-دارند.bos