شماره: 514296 تاریخ : 1399/03/22-05:52:40

از سوی سازمان مالیاتی؛

جزئیات دریافت مالیات از خانه های 150 متر به بالا اعلام شد

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی گفت: از واحدهای مسکونی با بیش از 150 متر، در صورت بیش از یک سال خالی بودن، 20 درصد مالیات بر اجاره دریافت می شود.

به گزارش بانک و صنعت، محمود علیزاده دقایقی قبل در گفتگو با شبکه خبر درباره اجرای مالیات بر خانه های خالی از تابستان امسال گفت: قانون اخذ مالیات از خانه های خالی براساس قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم در سال 94 در دستور کار قرار گرفت و از سال 95 لازم الاجرا بود. اما برای اخذ این مالیات نیاز به تهیه سامانه اسکان و املاک برای شناسایی خانه های خالی بود که این سامانه را وزارت راه و شهرسازی باید طراحی و راه اندازی می کرد.

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی ادامه داد: اخیراً براساس اعلام وزیر راه و شهرسازی سامانه اسکان و املاک آماده شده و قرار است در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد. این سامانه براساس دیتاها و اطلاعاتی که در آن قرار داده شده، به شناسایی خانه های خالی از سکنه می پردازد و براساس ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم، در صورتی که واحد مسکونی بیش از یک سال خالی از سکنه باشد، مشمول این مالیات قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: این قانون از سال 95 باید اجرا می شد بنابراین هر واحد مسکونی که از سال 95 خالی از سکنه بوده، در سال اول مشمول مالیات نیست و از سال دوم به بعد به آن مالیات تعلق می گیرد و تا زمانی که خالی بماند این مالیات از ا ین واحد مسکونی اخذ خواهد شد.

به گفته معاون حقوقی سازمان امور مالیاتی، علاوه بر خانه های خالی مذکور در سامانه اسکان و املاک، این سازمان به بررسی فیزیکی و میدانی از واحدهای نامبرده شده در این سامانه می پردازد و پس از شناسایی واحدهای خالی، در صورتی که بیش از یک سال خالی مانده باشد به آن مالیات تعلق می گیرد.

علیزاده اظهار داشت: به موجب قانون مالیات های مستقیم، مالیات خانه های خالی معادل 20 درصد مالیات بر اجاره است و به خانه های با متراژ 150 متر به بالا تعلق می گیرد.

وی افزود: این قانون مشوقی برای ورود واحدهای خالی به بازار اجاره خواهد بود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/جزییات-دریافت-مالیات-از-خانه-های-150-متر-به-بالا-اعلام-شد.bos