شماره: 491616 تاریخ : 1398/07/14-10:53:05

ثبت نام پایانه فروشگاهی(کارتخوان)

صندوق فروش سامانه‌ای است متشکل از صندوق فروش یا رایانه یا پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی یا نرم افزار کاربردی با امکان اتصال به سامانه سازمان که حداقل قابلیت لازم برای ثبت اطلاعات فروش کالا و خدمات واحد کسب و کار را در چارچوب قوانین مربوطه را فراهم می‌سازد.

بانک و صنعت، در ابتدا و به موجب بند (ی) تبصره (6) قانون بودجه سال 1398 و تبصره(2) ماده(169) قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی مکلف گردیده اند در نظام سامانه فروش و استفاده از پایانه فروشگاهی(کارتخوان بانکی) ثبت نام نمایند و در آینده نزدیک نیز سایر مشاغل از سوی سازمان امور مالیاتی کشور به مرور برای ثبت نام در این سامانه فراخوان خواهند شد.
صاحبان مشاغل برای ثبت مشخصات صندوق فروش ابتدا می بایست فرآیند ثبت نام کد اقتصادی خود را تکمیل نموده و در وضعیت 45 قرار گرفته باشند.
وضعیت 45 مرحله ای است که تمامی اطلاعات ارائه شده در مرحله ثبت‌نام در واحدهای ستادی و میدانی و همچنین پرونده فیزیکی بررسی شده و چنانچه اطلاعات ثبت‌نام مورد تأیید سازمان قرار گرفته باشد امکان ارسال اظهارنامه الکترونیک و همچنین استفاده از سایر خدمات سازمان داده خواهد شد.
مودیانی که همه اطلاعات آنها از سوی سازمان امور مالیاتی کشور تایید گردیده باشد می توانند با ورود به سامانه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.tax.gov.ir وارد سامانه ثبت نام الکترونیک گردیده و در قسمت سایر خدمات با انتخاب گزینه «ثبت مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی» نسبت به ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی خود اقدام نمایند.
پس از تکمیل ثبت نام و تایید مشخصات ثبت شده توسط مودی، شناسه حافظه مالیاتی بصورت پیامک از سوی سازمان امور مالیاتی کشور برای مودی ارسال می گردد. مودی بدون دریافت شناسه حافظه نمی¬تواند صورتحسابی صادر نماید.
استفاده از چند کارتخوان از شرکتهای مختلف ارائه کننده خدمات پرداخت در یک مکان وجود دارد ولی نمی توان از یک کارتخوان و حافظه برای چند محل فعالیت استفاده نمود.
در صورت انتقال پایانه فروشگاهی (کارتخوان) از یک محل فعالیت به محل فعالیت دیگر ابتدا می بایست در این سامانه پایانه فروشگاهی (کارتخوان) قبلی غیر فعال شده و بعد از تایید و غیر فعال شدن آن توسط سازمان امور مالیاتی، فرآیند ثبت پایانه فروشگاهی(کارتخوان) جدید مجددا صورت پذیرد.
از آنجا که استانداردهای پایانه فروشگاهی به صورت سیستمی کنترل می شود لذا فقط کارتخوان هایی که این استانداردها را دارا باشند، قابلیت ثبت نام خواهند داشت. اگر امکان ثبت دستگاهی در سامانه وجود نداشته باشد، به این مفهوم است که این دستگاه به علت عدم رعایت استانداردهای سامانه صندوق فروش فاقد تأییدیه سازمان امور مالیاتی کشور می باشد.
تاریخ مشمولیت برای مودیانی که در حال فعالیت هستند از تاریخ فراخوان و برای مودیانی که بعد از تاریخ فراخوان شروع به فعالیت رسمی نموده اند از تاریخ شروع فعالیت آن ها می باشد که مودی باید در فیلد مربوطه تعیین نماید.


سازمان امور مالیاتی


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/ثبت-نام-پایانه-فروشگاهیکارتخوان.bos