شماره: 517368 تاریخ : 1399/05/15-12:40:34

رئیس مرکز ملی فرش ایران اعلام کرد:

ثبت جهانی نشانه جغرافیایی فرش دستباف برای 14 منطقه

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: ثبت طرح و نقشه برای 240 اثر، ثبت جهانی نشانه جغرافیایی فرش دستباف برای 14 منطقه و ثبت ملی نشانه جغرافیایی فرش دستباف برای 13 منطقه از مهمترین اقدامات در دولت دوازدهم در حوزه فرش دستباف بوده است.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، فرح ناز رافع با بیان این مطلب، افزود: در دولت دوازدهم ایجاد زنجیره تامین مواد اولیه فرش دستباف در منطقه محروم مراوه تپه در استان گلستان آغاز شد.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به بخش خصوصی، ادامه داد: از ظرفیت بخش خصوصی برای راه اندازی ستاد راهبری فرش دستباف و استفاده از توان آن ها در کمیسیون های تخصصی بهره گیری شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران اضافه کرد: در دولت دوازدهم برای راه اندازی شتاب دهنده تخصصی فرش دستباف در 6 استان برنامه ریزی و هماهنگی های لازم به عمل آمد.

رافع بیان کرد: همچنین 7 طرح تحقیقاتی مطالعاتی در حوزه شناخت مواد اولیه، دار و ابزار، رنگرزی، طرح و نقش، تاریخ شفاهی فرش دستباف، چله کشی و چله دوانی و مکانیزم فنی بافت در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل و... انجام شد.

اعطای 16 فقره تسهیلات کمک های فنی و اعتباری برای ایجاد مجتمع متمرکز قالی بافی

وی اعطای 16 فقره تسهیلات کمک های فنی و اعتباری را از دیگر اقدامات دانست و گفت: این کمک ها در مجموع با اعتبار 24 هزار و 112 میلیون ریال از سال 92 تا سال 95 برای ایجاد مجتمع متمرکز قالی بافی اعطا شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در پایان بیان کرد: حمایت از طرح های دانشجویی در 19 طرح تخصصی، برگزاری یک دوره آموزشی آشنایی دبیران کاردانش با فرش دستباف و برگزاری 4 دوره المپیاد های فرش دستباف از دیگر اقدامات بوده است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/ثبت-جهانی-نشانه-جغرافیایی-فرش-دستباف-برای-14-منطقه.bos