شماره: 521089 تاریخ : 1399/07/20-01:32:57

تکمیل و به روزرسانی سیستم اطلاعات زنان سرپرست خانوار

مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تکمیل، توسعه و به روز رسانی داشبورد اطلاعات زنان سرپرست خانوار با هدف ارائه تصویری جامع از وضعیت این قشر از جامعه خبر داد.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «مریم السادات میرمالک ثانی» درباره این سیستم اظهارداشت: داشبورد اطلاعات زنان سرپرست خانوار در شهریورماه با حضور «معصومه ابتکار» معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری و «احمدمیدری» معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رونمایی شده و تکمیل، توسعه و به روز رسانی ساختاری و داده ای این سامانه در حال انجام است.

وی افزود: با توجه به اینکه در طول دهه های گذشته، تعداد زنان سرپرست خانوار در ایران افزایش یافته، این پدیده از یک پدیده طبیعی به یک مساله اجتماعی تبدیل شده است، بنابراین با تکمیل این داشبورد اطلاعاتی، پنجره واحد خدمات حمایتی برای زنان سرپرست خانوار تشکیل می شود.

مدیرکل امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون گفت: معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، با استفاده از دو منبع اطلاعاتی مرکز آمار ایران (مشتمل بر داده های سرشماری های سال 75، 80، 85، 90 و 95 و داده های استخراج شده از پرسشنامه هزینه درآمد خانوار سال 97) و داده های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان (مربوط به سال 98) برای اولین بار داشبورد اطلاعات زنان سرپرست خانوار را راه اندازی و اطلس وضعیت این افراد را تدوین کرد.

وی تاکید کرد: به این ترتیب امکان رصد وضعیت زنان سرپرست خانوار در تمام ابعاد جمعیتی، اجتماعی، اقتصادی و سلامت با 51 شاخص قابل اندازه گیری است.

میرمالک ثانی هدف از راه اندازی این داشبورد را ارائه تصویری جامع از وضعیت زنان سرپرست خانوار با استفاده از داده های به روز و یکپارچه عنوان کرد و افزود: با کمک این داشبورد، دسترسی به داده های وضعیت زنان سرپرست خانوار و بررسی روندهای ملی و استانی طی 20 سال گذشته و سیاست های حمایتی و توانمندسازی مناسب برای این گروه فراهم شود.

وی تصریح کرد: با بررسی داده های این داشبورد می توان دریافت که برای نمونه در سال 97 در مناطق شهری 33.4 درصد خانوارهای زن سرپرست، جزو خانوارهای فقیر قرار گرفته اند که این میزان 2.7 درصد برابر خانوارهای مرد سرپرست در این طبقه بوده اند.

مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون تاکید کرد: در واقع این داشبورد به عنوان فاز نخست ایجاد پنجره واحد خدمات حمایتی، بدون شک نقطه عطفی در شناسایی و ارائه خدمات به گروه های آسیپ پذیر از جمله زنان سرپرست خانوار است.

به گفته وی این داشبود برای سیاست گذاری و برنامه ریزی در آینده در دسترس نهادها و دستگاه های مرتبط با حوزه زنان و به ویژه زنان سرپرست خانوار قرار می گیرد.

براساس سرشماری نفوس و مسکن مرکز آمار ایران که در سال 95 صورت گرفت، مشخص شد که جمعیت زنان سرپرست خانوار کشور (زنان بی سرپرست، خودسرپرست و سرپرست خانواده) نزدیک به سه میلیون و 60 هزار نفر هستند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/تکمیل-و-به-روزرسانی-سیستم-اطلاعات-زنان-سرپرست-خانوار.bos