شماره: 353967 تاریخ : 1397/05/18-01:42:20

شرایط سخت در انتظار صنعت تایر

تولیدکنندگان لاستیک ارز را 4هزار تومان گران‌تر از واردکنندگان می‌خرند

مواد اولیه تولید تایر دربسته جدید ارزی دولت جایی ندارد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، یک روز بعد از مصاحبه تلویزیونی رئیس‌جمهور، دفتر هیات‌دولت فهرستی شامل 25قلم کالای اساسی را منتشر کرد که با نظر مثبت قوه‌مجریه به‌ویژه وزارت صمت قرار است تا پایان سال از ارز دولتی استفاده کنند.

نکته جالب در این لیست، تخصیص ارز دولتی به واردات تایرهای سنگین و حذف مواداولیه تولید تایر از جمع دریافت‌کنندگان ارز دولتی با نرخ 4هزارو200 تومان است.

تصمیمی که برمبنای آن واردات، مشمول دریافت ارز دولتی می‌شود اما تولید باید مواد اولیه موردنیاز خود را با ارز آزاد و نرخی برابر 8هزار و100تومان تهیه کند. این اتفاق آن‌قدر عجیب است که می‌توان آن را به یک اشتباه غیرعمد در حوزه تصمیم‌گیری‌ها ربط داد.

آمارها در صنعت تایر حکایت از تولید سالانه 270هزارتن لاستیک خودرو در کشور داشته و هر کیلوگرم از آن 1.2دلار ارزبری دارد. با این تفاسیر  تامین ارز مواداولیه تولید تایر برای یک‌سال آینده به‌رقمی معادل 300‌میلیون‌دلار ارز نیاز دارد.

رقمی که دولت می‌تواند با تامین آن، آینده بازار یک کالای استراتژیک مانند تایر را از التهابات احتمالی دور نگه دارد. به‌ویژه برای سایزهای پرمصرف که تامین آن برعهده تولیدکنندگان داخلی است.

حال باید منتظر ماند تا مشخص شود، قرارنگرفتن مواداولیه تایر در لیست کالاهای اساسی یک اشتباه است یا دولت قصد دارد قیمت تمام‌شده این کالا را افزایش دهد و چتر حمایتی خود را از صنعت تایر بردارد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/تولیدکنندگان-لاستیک-ارز-را-4هزار-تومان-گران‌تر-از-واردکنندگان-می‌خرند.bos