شماره: 509549 تاریخ : 1398/12/24-12:33:17

مصاحبه

تولید کننده در ایران مظلوم ترین است

آموزشگاه طلا و جواهر گوهر نشان یک مجموعه آموزشی، تولیدی و صادراتی است.

حمیدرضا علی مردانی موسس آموزشگاه طلا و جواهر گوهر نشان در گفتگو با خبرنگار بانک و صنعت، گفت: از سال 68 تا کنون در صنف طلا و جواهر فعالیت می کنم و در حال حاضر گوهر نشان یک مجموعه آموزشی، تولیدی و صادراتی است که دفتر مرکزی آن واقع در خیابان کریم خان است. تولیدات از طراحی تا ریخته گری، ساخت طلا و جواهر، تراش سنگ های قیمتی شامل سنگ های آزمایشگاهی تا سنگ های نچرال در این مجموعه تراش می خورند و همه فعالیت های مربوط به طلا و جواهر در این مجموعه انجام می شود.

رکود صنعت طلا و جواهر

وی در رابطه با رکود این صنعت طی سال های گذشته اظهار کرد: رویکرد مسئولین و صدا و سیما قابل توجه، منطقی و رو به رشد نیست؛ با رویکردی که امروزه در جامعه شاهد آن هستیم صدا و سیما که معرف توانمندی کشور است و نگاه مسئولین بانکی و گمرکی کارمندی است. بعنوان یک فعال اقتصادی مسئولین همیشه در قالب یک کارمند به ماجرا نگاه کردند و هیچ گاه دیدگاه یک کارمند نمی تواند برای یک فعالیت اقتصادی، ارز آوری، تولید و صادرات موفق راه گشا باشد، همچنین برخی از مسئولین دیتابیس اقتصادی و تولید را نمی دانند.

علی مردانی افزود: باید بدانیم مقوله تولید بدون نگاه ویژه به بخش فروش قابلیت اجرا ندارد و مثل تمام برنامه های ما در سال های گذشته شعارها داده شد اما هیچ کدام از آن ها محقق نشد و این مسیری که مسئولین در پیش گرفته اند اشتباه است و باید در هر بخش از اقتصاد مشاور بگیرند. از طرف اتحادیه طلا و جواهر این قول را می دهم که مشاور رایگان به مجلس، دولت و گمرک بفرستیم تا به آن ها مشاوره دهد. لذا مسیری که مسوولان در پیش گرفته اند به نتیجه نخواهد رسید.

اصلاح سیاست های اقتصادی

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که برای اصلاح سیاست های اقتصادی چه پیشنهادی برای مسئولین دارد، گفت: باید دو تیم به موازات تشکیل دهیم و نام آن را "تیم تولید، تیم فروش" بگذاریم. این دو تیم باید با یکدیگر همسو باشند و حرف آخر را تولید کننده و صادر کننده بزند چرا که مسئول دولتی درک نمی کند که تولیدکننده، فروشنده و صادر کننده تصمیم می گیرد محصولش را با کم ترین قیمت عرضه بکند و فروش انجام می شود و تولید به گردش در می آید اما با یک حرکت اضافه ممکن است خریدار به هر نحوی از خرید پشیمان شود و پشیمانی خریدار برای یک مسئول دولتی اهمیتی ندارد و همین امر سبب می شود که یک تیم موازی داشته باشیم.

موسس آموزشگاه طلا و جواهر گوهر نشان با انتقاد از اختصاص وام های بانکی به تولید کنندگان اظهار داشت: همه جا گفته می شود که به تولید کننده وام می دهیم اما وام و تسهیلاتی برای صادرات، حضور در نمایشگاه های خارجی و فروش داده نمی شود مسئولین فکر می کنند فروش باید خودش اتفاق بی افتد. باید کارگاه ها مجهز شوند و تولید کننده پرورش دهیم. زمانی که به فروش اهمیت داده نشود همه کارهایی که انجام می شود بی نتیجه می ماند. به همین جهت باید به موازات رشد تولید، فناوری، تکنولوژی و پرورش نیروی انسانی ماهر در بخش تولید در بخش فروش، بازاریابی، بازارسازی و بازار محوری نیز برنامه ریزی مدون داشته باشیم. لذا فروش نوک حمله پیکان ما است، فروش انجام شود تولید و فرآوری معادن به گردش در می آیند و خام فروشی متوقف می شود. اما امروز تولید در کشور ما انجام نمی شود عملا به سمت خام فروشی می رویم و سود آن را افراد دیگری می برند.

برگزاری شو در نمایشگاه طلا و جواهر

علی مردانی در رابطه با نمایشگاه طلا و جواهر گفت: از گذشته نمایشگاه محل عرضه، فروش کالا، صادرات و ارزآوری بوده است. اما اکنون در این نوع نمایشگاه ها شو برگزار می شود، تولیدکننده ای به قصد معرفی محصول و صادرات هزینه غرفه سازی می دهد و نیروی انسانی به نمایشگاه می آورد اما بازدید کننده خارجی و شرکت خارجی ای در این نمایشگاه حضور ندارد.

وی افزود: کشورهای نظیر ترکیه، هنگ کنگ و ایتالیا در زمان برگزاری نمایشگاه به شرکت کنندگان خارجی هتل و امکانات رایگان اختصاص می دهند که تولیدات خود را بفروشند و صادر کنند اما در ایران این کار انجام نمی شود، بارها این پیشنهاد را به مسئولان داده شد. مسئولان دولتی توجه داشته باشند که با ارزش افزوده ای که یورو و دلار در این مدت به وجود آورده تولید کننده نمی تواند به کشوری مثل مسکو برود و به یورو خرج کند و غرفه بگیرد.

موسس آموزشگاه طلا و جواهر گوهر نشان ادامه داد: دولت باید تهاتر کند و قانونی را وضع کند که صد تولید کننده ایرانی را معرفی کند و از سوی دیگر صد تولید کننده روس به ایران معرفی شود. همچنین فضای رایگان به شرکت خارجی اختصاص داده شود تا فضای رایگان به شرکت ایرانی در نمایشگاه خارجی اختصاص داده شود.

همچنین به تعداد افراد، هتل رایگان در اختیار یکدیگر قرار دهند. با تهاتر به راحتی می شود تعداد شرکت کنندگان خارجی در نمایشگاه را افزایش داد. به نمایندگی از تولیدکنندگان کشور قول می دهم که حاضریم خودمان هزینه را جبران کنیم و به جای اینکه در نمایشگاه های خارجی بصورت یورو و دلار پول غرفه سازی، هتل، مترجم و... دهیم، حاضریم این هزینه ها را در ایران صرف خدمات به طرف خارجی کنیم و در مقابل زمانی تولید کننده ایرانی به نمایشگاه خارجی رفت و از طرف خارجی خدمات دریافت کند .

علی مردانی در ادامه گفت: این نوع تهاتر در دنیا رایج است و این پیشنهاد را چندین بار به مسئولین دولتی دادیم اما موافقت نشد با این توجیح که اگر یک خارجی در ایران جنسش را عرضه کند در واقع کالای خارجی در ایران فروش می رود. ما برای این موضوع یک سقف تعیین می کنیم یا اینکه می گویم این نمایشگاه نباید فروش داشته باشد و فقط نمایش محصولات است. ضمن اینکه حتی اگر در ایران جنسش را بفروشد تولید کننده داخلی هم در روسیه جنسش را می فروشد و جبران می شود. اینگونه دولت به تولید کننده شهامت می دهد که اگر با تهاترها وارد یک نمایشگاه خارجی شوم و آنجا جنس من خوب عرضه می شود و به فروش برود سال بعد اگر راهم ندهند از راه دیگر وارد می شوم. لذا باید نگاه استراتژی بازاریابی خود را به بخش داخلی میبرم.

وی افزود: متاسفانه تولید ما در حال نابودیست و افرادی که بازماندگان تولید در کشور هستند اگر دلال و وارد کننده شوند بیشتر از اکنون سود می کنند و دردسر مالیات، شهرداری، بیمه و.... را نیز ندارند.

تمام ارگان هایی که گفته شد برای اینکه حقوق کارمندانش را در بیاورند سنگ جلوی پای تولید می اندازند. تولید کننده در ایران مظلوم ترین است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/تولید-کننده-در-ایران-مظلوم‌ترین-است.bos