شماره: 522301 تاریخ : 1399/08/14-02:19:15

در حاشیه جلسه دولت مطرح شد

توضیح وزیر نیرو درباره نگرانی های زیست محیطی مطروحه درباره افتتاح تصفیه خانه ششم تهران

وزیر نیرو به ارائه توضیحاتی درباره برخی انتقادات مطرح شده درباره طرح تصفیه خانه ششم تهران که در هفته های گذشته افتتاح شد و نگرانی های زیست محیطی در این خصوص پرداخت.

به گزارش بانک و صنعت،رضا ادرکانیان وزیر نیرو پیش از ظهر چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه وزارت نیروز برای مهار سیلاب ها و آب ها روان، اظهار کرد: درست است که الان حدود 45 روز از سال آبی گذشته است ولی بارش ها نسبت به سال قبل و حتی نسبت به متوسط دراز مدت، کمتر است.

وی افزود: اقدامات مرتبط با مهندسی رودخانه و لایروبی ها در حال انجام است ولی این روزها نگرانی از بابت سیلاب نداریم و امیدواریم بارش ها بیشتر شود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است که در فصل پائیز بارش ها کمتر از سال گذشته و متوسط سال های دراز مدت است، اما امیدواریم در زمستان این مساله جبران شود.

اردکانیان با اشاره به پویش هر هفته الف-ب ایران، گفت: در این پویش تاکنون 125 پروژه از 250 پروژه را با سرمایه گذاری 32 هزار میلیارد تومان از 50 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده به اتمام رساندیم و امیدواریم تا پایان سال، طبق برنامه باقی مانده پروژه ها نیز در بخش های آب و برق و فاضلاب به بهره برداری خواهد رسید.

وی گفت: فردا طرح بسیار بزرگی در پهنه حفظ حیات، توسعه پایدار، عمران کشور و همچنین مساله آب، با ارتباط مستقیم با تولید در سال جهش تولید با حضور رئیس جمهوری افتتاح می شود؛ این طرح نمک زدایی از آب دریا و انتقال آن در مسافت طولانی با پمپاژهای متعدد به فلات مرکزی ایران است.

وزیر نیرو افزود: با توجه به گستردگی ارتباط مان با دریا در شمال و جنوب؛ در واقع این آب را یک منبع پایدار برای مصارف بخش های مختلف به حساب می آوریم. از آب دریا به دو شکل استفاده می کنیم؛ یکی بدون نمک زدایی و آب شور و یکی با نمک زدایی. ما نیازهای 17 استان کشور را در مناطق ساحلی و در فلات مرکزی ایران مطالعه کردیم و این مطالعات به اتمام رسیده و نیازها مشخص شده است. در فصل استفاده از آب دریا بدون نمک زدایی، مجوز 26 میلیارد متر مکعب در سال را صادر کردیم و تاکنون 13 میلیارد متر مکعب استفاده می شود که 3 میلیارد متر مکعب برای آبزی پروری و 10 میلیارد متر مکعب برای خنک کردن تاسیسات صنعتی و برج های نیروگاه هایی است.

اردکانیان گفت: در بخش نمک زدایی و شیرین کردن آب دریا، ما مجوز 8.2 میلیارد متر مکعب را دادیم و از این تاکنون مقدار 760 میلیون مترمکعب در استان های مختلف استفاده شده است؛ نسبت آب شور به شیرین 3 به 1 است که در طرح فردا 450 میلیون مترمکعب آب شور نمک زدایی می شود و در نهایت 150 میلیون متر مکعب آب شیرین برای مصرف در استان های هرمزگان، کرمان و یزد آماده خواهد شد.

وی ادامه داد: این مقدار آب شیرین در فازهای مختلف به مناطق مصرف خواهد رسید. در فاز اول که فردا است با اجرای 330 کیلومتر تونل و ایستگاه پمپاژ متعدد و تاسیسات برقی مورد نیاز، حدود 70 میلیون مترمکعب آب به استان کرمان و منطقه سیرجان می رسد؛ بخشی از این آب در خود استان هرمزگان به مصارف شرب و صنعت می رسد. بنابراین بطور مشخص طرح هایی که فردا اجرا می شود شیرین سازی آب دریا برای مصرف در استان های هرمزگان و کرمان در بخش های شرب و صنعت است؛ این طرح، آغاز طرح های اینچنینی است که در کشور بتوانیم با مجموعه ملاحظات فنی، اقتصادی و زیست محیطی مصارف صنایع را تامین کنیم و منابع آب موجود را بیشتر به بخش شرب و بهداشت اختصاص دهیم.

وزیر نیرو همچنین درباره برخی انتقادات مطرح شده درباره طرح تصفیه خانه ششم تهران که در هفته های گذشته افتتاح شد و نگرانی های زیست محیطی در این خصوص، گفت: سد امیرکبیر 57 سال قبل افتتاح شده و در مسیر بهره برداری قرار گرفته؛ از سویی رودخانه کرج در سالهای متوسط حدودا آورد 460 میلیون متر مکعب و در سالهای تر آورد این رودخانه تا 600 میلیون متر مکعب هم در سال بوده اما در سالهای خشک این رودخانه آوردی حدود 300 میلیون متر مکعب است تخصیص از این رودخانه که مطابق با سالهای متوسط است، برای مسائل شرب و بهداشت شهر تهران از ابتدا 320 میلیون متر مکعب بوده است اما داشتن آب و تخصیص یک مسأله این و وجود تصفیه خانه مسأله مهمتری است.

اردکانیان افزود: آبی که از رودخانه کرج در طی سالهای گذشته به تهران می رسیده، محدود به تصفیه خانه های شماره 1 و 2 بوده که این دو تصفیه خانه ظرفیت تصفیه بیش از 260 میلیون متر مکعب در سال را نداشتند لذا 60 میلیون معکبی که باید به تهران تخصیص می یافته، استفاده نمی شده؛ لذا تونل 30 کیلومتری که سالهای 91 و 92 به اتمام رسید به دلیل عدم وجود تصفیه خانه آب گیری نشد اما با اتمام پروژه تصفیه خانه ششم و افتتاح آن، تونل مذکور آبگیری شد.

وی همچنین درباره نیازهای زیست محیطی استان البرز گفت: در مقطع سد کرج حدود 60 میلیون متر مکعب نیاز زیست محیطی است که این مقدار وقتی به آبگیر بیلغان می رسد به 75 میلیون متر مکعب افزایش پیدا می کند که هیچگونه مشکلی برای تامین آب مورد نیاز در این خصوص وجود ندارد و اگر هم مشکلی وجود داشته باشد، نیازها از آب سد کرج تامین میشود. از سویی دیگر مصرف شرب و بهداشت استان البرز در سال حدود 270 میلیون متر مکعب است که تا کنون 20 درصد از این مقدار توسط آبهای سطحی سدهای امیرکبیر و طالقان استفاده میشده؛ بر اساس مطالعات این امکان فراهم شد که سهم استان البرز در بخش آبهای سطحی 100درصد افرایش پیدا کند؛ قطعا هموطنان ما اثر این افزایش تخصیص را در آب مصرفی خود ملاحظه خواهند کرد. بنابراین هم همشهریان ما در مناطق غرب و جنوب غرب تهران بزرگ و شهر پرند از آب با کیفیت استفاده می کنند، و هم اینکه تاثیر منفی در تامین نیاز زیست محیطی رودخانه ایجاد نخواهد بود و هم اینکه سهم استان البرز از منابع سطحی از 55 میلیون مترمکعب به 110 میلیون متر مکعب افزایش یافته و هیچ نگرانی ای وجود ندارد و مردم باید این دستاورد را محترم و مهم بدانند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/توضیح-وزیر-نیرو-درباره-نگرانی-های-زیست-محیطی-مطروحه-درباره-افتتاح-تصفیه-خانه-ششم-تهران.bos