شماره: 420940 تاریخ : 1397/08/17-12:31:21

توسعه اشتغال از ویژگی‌های نیروگاه‌های تجدیدپذیر

رئیس ساتبا: بیش از 95 درصد از نیروگاههای تجدیدپذیر احداث شده کشور در مناطق محروم و روستایی است و بیش از 2 هزار نیروگاه کوچک ، 2 هزار شغل در مناطق روستایی و محروم ایجاد کرده است که برق تولیدی آنان توسط وزارت نیرو خریداری می‌شود.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت ، سیدمحمد صادق زاده ، معاون وزیر نیرو و رئیس ساتبا در آخرین روز از هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران در زمینه تامین تکنولوژی و فناوری گفت: با توجه به اینکه در شرایط تحریم‌های ظالمانه به سر می‌بریم این نوید بسیار گرما بخش صنعت برق کشور است که ما در زمینه تولید صفحات خورشیدی که مهمترین قسمت نیروگاه‌های تجدیدپذیر خورشیدی را شامل می‌شوند، دارای 5 خط تولید نیروگاه و صفحات خورشیدی شدیم و تعداد دیگری خط تولید در حال احداث است. بنابراین در زمینه نیروگاه‌های خورشیدی بخش کلیدی نیروگاه ، صفحات خورشیدی است که بومی سازی شده و در دانش آن در اختیار ما قرار دارد لذا شرایط تحریم به هیچ عنوان نمی‌تواند کار تامین فناوری نیروگاه‌های خورشیدی ما را متوقف کند. چنانچه صفحات خورشیدی از نظر ارزش اقتصادی 67 درصد ارزش یک نیروگاه است و 33 درصد شامل استراکچر است و در داخل کشور تولید می‌شود.

معاون وزیر نیرو افزود: از مجموعه 100 درصد تجهیزات نیروگاه خورشیدی 85 درصد در حال حاضر به صورت کامل در ایران تولید میشود که 15 درصد آن شامل بخش الکترونیکی است و 3 مرکز دانشگاهی در شیراز ، مشهد و تهران اقدام به طراحی و نمونه‌سازی آن نموده ولی هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده است.

صادق زاده با تاکید بر بومی بودن سابقه نیروگاه های بادی در کشور گفت: با توجه به اینکه 90 درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر بر دوش نیروگاه‌های بادی و خورشیدی است لذا هیچ نگرانی بابت تامین فناوری برای تامین نیروگاه‌های تجدیدپذیر نخواهیم داشت و سابقه بومی سازی فناوری نیروگاه بادی در کشور با قدمت‌تر از نیروگاههای خورشیدی است که  18 سال قبل اولین گیربکس دقیق در کشور ساخته شد.

 

تامین سرمایه نیروگاه‌های تجدیدپذیر

وی در زمینه تامین سرمایه نیروگاه‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: طی تجربه دو ساله توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور پس از نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور به آرامی در حال توسعه است بنابراین افرادی که دسترسی به نقدینگی‌های سرگردان داشتند متقاعد شدند که نقدینگی و سرمایه خود را وارد نیروگاه‌های تجدیدپذیر کنند.

 

افزایش نرخ خرید برق

با افزایش نرخ ارز تجهیزات باید تعرفه خرید برق افزایش یابد و در حال ارزیابی و صحبت با بخش خصوصی هستیم ، این افزایش نرخ در نیروگاه‌های بسیار بزرگ خورشیدی 400 تومان و نیروگاه‌های کوچک مقیاس خورشیدی یکهزار تومان بر کیلووات ساعت خواهد بود و در مجموع این افزایش به میزان 20 تا 30 درصد است.

 

توسعه اشتغال

یکی از ویژگی‌های نیروگاه‌های تجدیدپذیر در توسعه اشتغال در مناطق محروم است.

بیش از 95 درصد از نیروگاههای تجدیدپذیر احداث شده کشور در مناطق محروم و روستایی است و بیش از 2 هزار نیروگاه کوچک ، 2 هزار شغل در مناطق روستایی و محروم ایجاد کرده است که برق تولیدی آنان توسط وزارت نیرو خریداری می‌شود، درحالیکه 85 نیروگاه مگاواتی بزرگ ما توسط سرمایه‌گذارهای خارجی و داخلی احداث شده است عمدتا در مناطق محروم مانند سیستان و خراسان جنوبی و همدان نصب شده است و امیدوار هستیم تعداد این نیروگاه‌ها تا سال آینده به چهار هزار نیروگاه افزایش یابد.

 

نیروگاههای زیست توده

در حال حاضر در کشور 7 نیروگاه زیست توده با ظرفیت 13 مگاوات وجود دارد و یک نیروگاه با ظرفیت 4 مگاوات در ساری در حال احداث است. که بزودی به ظرفیت آنها افزوده می‌شود.

 

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران  به مدت 4 روز ( 11 تا 14 آبان ) با حضور 483 شرکت داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/توسعه-اشتغال-از-ویژگی‌های-نیروگاه‌های-تجدیدپذیر.bos