شماره: 511947 تاریخ : 1399/02/11-12:16:04

بارگیری نخستین جکت فاز 11؛

توسعه آخرین فاز پارس جنوبی آغاز شد

در حالی که به دلیل تحریم ها شرکت های خارجی از قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی کنار رفتند اما با تلاش متخصصان ایرانی و با بارگیری نخستین جکت این فاز، توسعه آخرین فاز پارس جنوبی آغاز شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، فاز 11 قرار بود با همکاری شرکت توتال و شرکت سی ان پی سی و شرکت پترو پارس توسعه پیدا کند تا علاوه بر تکمیل توسعه فازها، پای سکوهای تقویت فشار را نیز به پارس جنوبی باز کند.

اهمیت نصب سکوهای تقویت فشار از آن رو است که به مرور زمان و با برداشت گاز از این میدان مشترک، فشتر مخزن به تدریج کم می شود.

بنابراین لازم است تا سکوهایی با هدف فشار افزایی وارد عمل شوند.

اما با بازگشت یک جانبه تحریم ها و خروج آمریکا از برجام، ابتدا توتال و پس از آن شرکت سی ان پی سی از قرارداد توسعه فاز 11 و ساخت سکوهای فشارافزایی خارج شدند.

ابنجا دیگر وزارت نفت دو راه پیش رو داشت. یا کار را متوقف کند و منتظر بازگشت خارجی ها بماند و یا کار را به شرکت ایرانی بسپارد.

وزارت نفت راه دوم را انتخاب کرد و نتیجه آن شد که امروز نخستین جکت یا همان سه پایه سرچاهی فاز 11 از قشم بارگیری شد.

به گزارش شرکت ملی نفت ایران، سرپرست طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی از آغاز عملیات بارگیری جکت سرچاهی نخستین عرشه دریایی این طرح در جزیره قشم خبر داد.

رسول فلاح نژاد امروز (پنج شنبه، 11 اردیبهشت 99) همزمان با شروع عملیات بارگیری جکت سرچاهی سکوی SPD11B از یارد شرکت نفت سازه قشم گفت: با تلاش کلیه عوامل اجرایی و مدیریتی در سمت پیمانکار و کارفرما، جکت سرچاهی SPD11B و متعلقات مربوط به آن بر روی بارج حامل LB90 قرار خواهد گرفت.

وی درباره مشخصات فنی این سازه گفت: جکت سرچاهی سکوی SPD11B به همراه متعلقات وزنی معادل دو هزار و دویست تن دارد که عملیات بارگیری آن به روش PUSH-PULL انجام شد.

فلاح نژاد ارتفاع این سازه دریایی را 76 متر اعلام کرد که در عمق آب حدود 71 متری در موقعیت مخزنی بلوک B فاز 11 پارس جنوبی در خلیج فارس به روش به آب اندازی، نصب خواهد شد.

به گفته مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس، جکت سرچاهی سکوی SPD11B یکی از دو جکت فاز 11 پارس جنوبی است که پس از نصب، امکان حفاری 12 حلقه چاه تولیدی را در موقعیت نخستین عرشه گازی این طرح در مرز مشترک ایران و قطر در آبهای خلیج فارس فراهم می کند.

وی اعلام کرد: پس از عملیات مهاربندی و انتقال این سازه به موقعیت گازی فاز 11 پارس جنوبی، نصب جکت SPD11B توسط شرکت صدف و با استفاده از شناور صدف 3000 تا پایان خردادماه جاری به اتمام خواهد رسید و موقعیت آماده شروع حفاری می شود.

به گزارش ایرنا، هدف از اجرای این طرح، تولید 2 میلیارد فوت مکعب گاز غنی، انتقال به پالایشگاه های موجود پارس جنوبی و استفاده از ظرفیت فرآورشی این پالایشگاه ها است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/توسعه-اخرین-فاز-پارس-جنوبی-اغاز-شد.bos