شماره: 516574 تاریخ : 1399/05/02-06:00:49

توجه به عشایر در سیستم برنامه ریزی کشور ضروری است

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: شاخص اصلی سیستم برنامه ریزی کشور بر اساس جمعیت است و جامعه عشایری هم نسبت به شهر و روستا جمعیت کمی دارند، به همین دلیل مورد توجه سیستم برنامه ریزی کشور نیستند و همیشه در برنامه های توسعه ای مغفول مانده اند.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان امور عشایر ایران، کرمعی قندالی در دیدار با نماینده مردم دشتستان در مجلس با اشاره به این که یکی از راهبردهای ما ارتباط با نمایندگان مجلس است، اظهار اشت: عقب افتادگی های توسعه ای در مناطق عشایری بسیار عمیق است بنابراین باید در حوزه قانونگذاری تلاش زیادی انجام دهیم تا این عقب افتادگی ها را جبران کنیم.

وی با تاکید بر این که بسیار کلیدی است که در قوانین هر جا کلمه روستا آمده کلمه عشایر نیز به آن افزوده شود، یادآور شد: عشایر نه زبان گویا و نه وقت پیگیری مطالبات خود را دارند و این وظیفه ما است که به خواسته ها و نیازهای آنان توجه و رسیدگی کنیم.

مشکلات عشایر را باید برطرف کنیم

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به درخواست رسیدگی نماینده مردم دشتستان به اختلافات عشایر در حوزه منابع طبیعی و مرتع، گفت: این مشکل و معزلی است که در کل کشور وجود دارد و باید پیگیری کنیم برطرف شود.

وی با بیان اینکه در حوزه دامپزشکی نیز بعضی از داروهای دامی از ارز دولتی خارج شده اند و قیمت آنها افزایش پیدا کرده، گفت: با سازمان دامپزشکی طرح "ایل یار" را در حال تفاهم هستیم.

قندالی با اشاره به سهمیه پایین سوخت برای عشایر، گفت: سهمیه 50 لیتری سوخت که برای عشایر در نظر گرفته شده نیاز آنان را برطرف نمی کند و لازم است پیگیری کنیم این سهمیه حداقل تا 125 لیتر افزایش یابد تا نیاز آنان به سوخت در زمستان برطرف شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران بیان داشت: 66 هزار کیلومتر راه عشایری در کشور داریم که به صورت تار عنکبوتی به هم متصل هستند و هزینه نگهداری این راه ها بالا است و با اعتبارات اندکی که اختصاص داده می شود ممکن نمی شود.

وی اظهار داشت: راه اندازی خانه های بهداشت سیار بر اساس بعد مسافت و جمعیت برای مناطق عشایری تعریف شده و از خود عشایر 500 نفر به عنوان بهورز توسط وزارت بهداشت استخدام می شوند و کانکس های مجهزی هم طراحی شده که این بهورزان در مناطق عشایری خدمات بهداشتی و پزشکی و درمانی ارائه می دهند.

قندالی با اشاره به ضرورت صدور کارت شناسایی برای عشایر، گفت: تا پایان امسال کارت شناسایی هوشمند که یکی از دغدغه های ما است، برای عشایر صادر می شود.

تامین آب شرب عشایر حیاتی است

رئیس سازمان امور عشایر ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه خدمات ما فقط در سامانه های عرفی عشایر است و مناطق روستایی و کددار را شامل نمی شود، گفت: موضوع تامین آب شرب عشایر بسیار مهم و حیاتی است و با جدیت این موضوع را پیگیری می کنیم.

وی ادامه داد: در اعتبارات بند ه تبصره 4 بودجه سنواتی با اضافه شدن کلمه عشایر به روستا طی دو سال 98 و 99 بیش از 30 میلیون یورو برای تامین آب شرب عشایر اختصاص داده شد که در سال گذشته 417 پروژه از این محل در مناطق عشایری به اجرا گذشته شد و برای امسال هم پروژه هایی در این زمینه اجرا می شود.

قندالی یادآور شد: در سال 96 با توافقی که با وزارت دفاع داشتیم به صورت ملی تعداد 90 دستگاه کامیون تانکردار برای آبرسانی به ناوگان حمل آب به مناطق عشایری افزودیم و در اختیار امور عشایر استانها از جمه استان بوشهر گذاشته شد.

اختصاص یک میلیارد و 800 میلیون تومان برای آبرسانی به عشایر دشتستان

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به این که دشتستان از شهرستان های پررنگ عشایری استان بوشهر است، افزود: در سال گذشته یک میلیارد و 800 میلیون تومان برای آبرسانی به عشایر دشتستان اختصاص دادیم و کلنگ پروژه هم زده شده و صد درصد اعتبارات آن هم تخصیص پیدا کرد.

وی با بیان اینکه با اجرا و تکمیل این پروژه در سال جاری 60 تا 70 خانوار عشایری منطقه از آب آشامیدنی سالم بهره مند می شوند، گفت: برای امسال هم یک میلیارد و 100 میلیون تومان برای آبرسانی در مناطق عشایری دشتستان در نظر گرفته ایم.

پرداخت 400 هزار تومان به ازای پروار هر راس دام

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه در پرداخت تسهیلات به عشایر مشکلی نداریم، اظهار داشت: تسهیلاتی با سودهای 10 و 4 درصد به عشایر پرداخت می کنیم و تشکل های عشایری می توانند تا 5 میلیارد تومان دریافت کنند.

وی ادامه داد: تا ده روز آینده 350 میلیارد تومان تسهیلات برای پرداخت به عشایر ابلاغ می شود که برای دامداران عشایری به ازای هر راس دامی که پروار می کنند 400 هزار تومان در نظر گرفته ایم که 80 درصد آن نهاده و 20 درصد را نیز به صورت نقدی دریافت می کنند.

ردیف اعتباری برای آموزش و پرورش عشایر نداریم

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: آیین نامه ساماندهی عشایر که مصوب هیات دولت است 17 ماده دارد که در آن همه دستگاه ها نسبت به ارائه خدمات به عشایر وظیفه مند شده اند و سازمان امور عشایر هم مطالبه گری می کند.

وی با اشاره به مشکلات عشایر در حوزه آموزش و پرورش، افزود: آموزش و پروش عشایر در حیطه وظایف و اختیارات سازمان امور عشایر نیست و ما تنها مطالبه گری می کنیم و باید کمک کنیم تا در بودجه سال 1400 ردیف اعتباری ویژه برای آموزش و پرورش عشایر در نظر گرفته شود.

قندالی ادامه داد: امسال در شرایط کرونایی یکی از گرفتاری های دانش آموزان عشایری این بود که به سیستم های آموزش الکترونیکی و مجازی دسترسی نداشتند و عقب افتادگی های تحصیلی در این مناطق اتفاق افتاد.

زندگی عشایر چند وجهی است

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه زندگی عشایر وجوه مختلفی دارد که یک وجه آن اقتصادی و تولید و وجه دیگر آن اجتماعی است، افزود: عشایر تنها جمعیتی در کشور هستند که همه آنان عضو تشکل ها و تعاونی های عشایری هستند.

وی با اشاره به نقش پدافند غیرعاملی جامعه عشایری، گفت: عشایر در مناطقی حضور دارند که تراکم جمعیت در آنجا کم است و امنیت این مناطق بویژه در مرزها را برقرار می کنند و به گواه مسوولین مرزداری کشور اگر چراغ یک چادر عشایری خاموش شود مرزها به خطر می افتد.

قندالی بیان داشت: امروز کشور تشنه اخلاق و رفتاری است که رگه های پررنگ آن مثل صداقت، تلاش، خودکفایی، خوداتکایی، بهره برداری معقول از محیط زیست و تعامل و تطابق با طبیعت در عشایر وجود دارد، بناراین باید بر اساس وزنی که عشایر در کشور دارند، به آنها اهمیت داده و به رفع مشکلات آنان بپردازیم.

حمایت از عشایر مصداق "جهش تولید" است

نماینده مردم دشتستان در مجلس نیز در این نشست، با بیان اینکه یکی از مصداق های رسیدن به "جهش تولید" حمایت از جامعه عشایری است، گفت: عشایر قشر تولید کننده ای هستند که آنچه را کشور نیاز دارد تولید می کنند تا نیازی به خارج از کشور نداشته باشیم.

ابراهیم رضایی با تاکید بر کوتاه کردن دست واسطه ها از تولیدات عشایر، گفت: محصولات تولیدی عشایر باید از تولید به مصرف برسد تا سود و دسترنج آنان را دلال ها نبرند.

وی با اشاره به مشکلات عشایر دشتستان، اظهار داشت: تامین آب، اختلافات مرتعی، بهداشت و درمان، تامین سوخت، تامین دارو و واکسن برای دام، آموزش و پرورش و مدرسه که در این شرایط کرونایی دانش آموزان عشایری دچار عقب افتادگی هایی شده اند را از جمله مشکلات عشایر حوزه انتخابیه خود عنوان کرد که عشایر درخواست رسیدگی به آنها را دارند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس با تاکید بر ضرورت صدور کارت شناسایی برای عشایر با مواجه با ماموران نیروی انتظامی و منابع طبیعی، از خدمات سازمان امور عشایر به جامعه عشایری به عنوان سالم ترین اقشار کشور که روزی حلال در می آورند، قدردانی کرد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/توجه-به-عشایر-در-سیستم-برنامه-ریزی-کشور-ضروری-است.bos