شماره: 311508 تاریخ : 1396/09/27-05:32:25

یادداشت

تمکین مالیاتی

یکی از ویژگی های نظام مالیاتی مطلوب، تأمین رضایت افرادی است که اقدام به پرداخت مالیات می نمایند. در این میان یکی از مهمترین مسائل مرتبط با مقوله رضایت افراد در پرداخت مالیات ها، تمکین مالیاتی مودیان است. تعیین سطح تمکین مودیان و عوامل موثر بر آن برای سازمان امور مالیاتی همانند اندازه گیری سود خالص در بخش خصوصی است; زیرا هر دو، شاخص هایی خلاصه شده از کارایی و اثربخشی عملیات یک سازمان هستند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان امورو مالیاتی کشور، یکی از تعاریف ارائه شده برای مفهوم تمکین، مبتنی بر تکالیف و تعهدات مودیان مالیاتی است که در چهار گروه عمده شامل ثبت نام در سیستم مالیاتی، تنظیم و تسلیم به موقع اظهارنامه، نگه داری و ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز مراجع مالیاتی و پرداخت به موقع مالیات طبقه بندی می شود. اگر مودی به هریک از وظایف و تعهدات خود عمل نکند رفتار وی به نوعی عدم تمکین مالیاتی تلقی خواهد شد.

بررسی‌ها و مطالعات صورت گرفته در کشورهای مختلف جهان حکایت از این امر دارد که رابطه مستقیم و تنگاتنگی میان رضایت‌مندی و جلب اعتماد مودیان از یکسو و تمکین مالیاتی از سوی دیگر وجود دارد. این موضوع در کشور ما نیز مصداق داشته، به همین سبب از آغاز شکل‌گیری سازمان امورمالیاتی کشور، مودی‌مداری و جلب اعتماد و رضایت‌مندی آنان یکی از مهمترین و اساسی‌ترین طرح‌ها و برنامه‌های این سازمان بوده است.متولیان و دست‌اندرکاران نظام مالیاتی به خوبی به این موضوع واقف‌اند که هر چه مودیان رضایت‌مندی بیشتری از سیستم‌های مالیاتی داشته باشند به همان نسبت نیز تمکین مالیاتی افزایش پیدا می کند و در نتیجه وصول درآمدهای مالیاتی افزایش می‌یابد .
صاحب‌نظران و کارشناسان معتقدند که برای افزایش سهم درآمدهای مالیاتی در وهله نخست می‌بایست درجه اعتماد و رضایت‌مندی مودیان افزایش یابد. گفتنی است که تحقق این امر فقط در گرو تشخیص دقیق درآمد مشمول مالیات و تعیین مالیات حقه امکان‌پذیر است که لازمه آن داشتن اطلاعات دقیق از فعالیت‌های مودیان و اسناد و مدارک آنان است.هر چه فعالیت‌های اقتصادی شفاف‌تر و اسناد و مدارک، دقیق‌تر تنظیم شده باشد،از یکسو امکان محاسبه دقیق‌تر درآمد مشمول مالیات مودیان بیشترمی شود و از سوی دیگر نیز میزان اعتراض‌های فعالان اقتصادی هم به حداقل ممکن کاهش می‌یابد. در نهایت تمکین داوطلبانه مالیات افزایش و وصول مالیات نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن میسر می‌شود.
از این رو میتوان گفت شفافیت فعالیت‌های مودیان اهمیت فوق‌العاده‌ای در تعیین دقیق درآمد مشمول مالیات آنان خواهد داشت از این‌رو قانون‌گذار در آخرین اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 31 تیرماه 94 تلاش داشته است با گنجاندن برخی از مواد در راستای شفافیت فعالیت‌های اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی گام‌های موثر و بلندی را بردارد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/تمکین-مالیاتی.bos