شماره: 6621 تاریخ : 1391/07/23-12:03:40

تلاش بانکها برای وصول 400میلیارد تومان مطالبات معوقه

مدیر عامل شرکت ساماندهی و پیگیری وصول مطالبات معوّق بانک‌ها از تلاش سیستم بانکی برای دریافت 400 میلیارد تومان مطالبات در قالب 100 پرونده خبر داد.

خبرگزاری فارس: وصول 400 میلیارد تومان مطالبات معوّق/ تلاش جداگانه بانک‌ها برای وصول طلب

سعید آریان‌پور  اظهار داشت: با توجه به اهدافی که برای تاسیس این شرکت در نظر گرفته شده بود، همکاری بانک‌ها با شرکت ساماندهی وصول مطالبات معوق چندان مناسب نیست.

وی در پاسخ به این سؤال که علت عدم همکاری مناسب بانک‌ها در این زمینه چیست‌، گفت: شاید یکی از این عوامل تداخل مسئولیت‌ها بوده و با توجه به وجود نهادهای بازرسی در هر بانک نیازی به وجود چنین شرکتی احساس نمی‌شود.

مدیر عامل شرکت ساماندهی و پیگیری وصول مطالبات معوق ادامه داد: مجمع شرکت هم به این نتیجه رسیده که باید برنامه‌های جدیدی را اجرایی کند تا مکمل اقدامات بانک‌ها باشد و هم اکنون در حال برنامه‌ریزی و ارائه گزارش به نهادهای مربوطه هستیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا خلأ قانونی در این زمینه وجود دارد، اظهار داشت: ما به این نتیجه رسیدیم که باید از لحاظ قانونی ساختاری درنظر گرفته شود و نقش بانک مرکزی هم چندان پررنگ نبوده و در قانون آمده که وزارت اقتصاد به کمک بانک مرکزی برای وصول مطالبات معوق اقدام کند.

آریان‌پور خاطرنشان کرد: با مسئولان بانک مرکزی مسائلی در میان گذاشتیم و آنها بسیار استقبال کردند و از ما خواستند که گزارش عملکرد شرکت را به آنها ارائه کنیم؛ رئیس کل بانک مرکزی هم بسیار استقبال کرد و گفت: شرکت وصول مطالبات معوق بازوی بانک‌ها است.

وی افزود: وزارت اقتصاد در گذشته تاکنون بسیار پیگیر اجرای برنامه‌های شرکت بود و کمیته وصول مطالبات غیرجاری بانک‌ها با دستور وزیر تشکیل شد که هفته‌ای یک بار جلسه تشکیل می‌دهد و هر هفته از بدهکاران کلان بانکی دعوت می‌شود تا مطالبات معوق تعیین تکلیف شود.

به گفته وی، بانک‌ها هنوز برای ارائه پرونده به شرکت مقاومت‌هایی نشان می‌دهند.

مدیر عامل شرکت ساماندهی و پیگیری وصول مطالبات معوق در پاسخ به این سؤال که آیا برای بهبود عملکرد شرکت لایحه قانونی تدوین خواهد شد، گفت: این لایحه یا طرح باید توسط وزارت اقتصاد یا بانک مرکزی تدوین و به مجلس ارائه شود، اما اگر بانک مرکزی تأکید بیشتری بر همکاری بانک‌ها با این شرکت داشت، عملکرد بهتری را شاهد بودیم.

وی در مورد تعداد پرونده‌های بررسی‌شده این شرکت اظهار داشت: تعداد زیادی پرونده برای بررسی به شرکت ارائه شده، اما پرونده‌هایی که براساس آن قرارداد منعقد شده بالغ بر سیصد پرونده است، اما تعداد پرونده‌هایی که به سرانجام رسیده و هماهنگ شده حدود 100 فقره است


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/تلاش-بانکها-برای-وصول-400میلیارد-تومان-مطالبات-معوقه.bos