شماره: 351949 تاریخ : 1397/04/16-03:38:02

تعهدات برجامی غرب باید شفاف و قانونمند باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد درنظر گرفتن برخی تعهدات در بیانیه پایانی وین جنبه قانونی ندارد و این امر تامین کننده منافع ایران نیست.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محمد ابراهیم رضایی در خصوص تعهدات ذکر شده در بیانیه پایانی نشست وزیران خارجی ایران و 1+4، گفت: برجام به منظور رفع تحریم ها انعقاد شد از این رو تعهدات غربی ها در توافقنامه باید گویا باشد و همچنین در این بین باید راهکارهای دقیقی در خصوص رفع مشکلات مباحث مالی، اقتصادی و غیره ارائه شود.


نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: بسته پیشنهادی اروپایی ها نتوانست نظر کشورمان را تامین کند از این رو کشورهای طرف مقابل در برجام تلاش کردند در بیانیه پایانی نشست وین بخشی از انتظارات ایران مانند حفظ و ارتقاء روابط گسترده تر اقتصادی، تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی، تشویق سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در ایران، تداوم روابط حمل و نقل دریایی و غیره را ذکر کنند اما باید اذعان کرد این موارد وجه قانونی ندارد و صرفا در بیانه آمده است.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای حاضر در توافقنامه برجام برای صدور بیانیه دور یک میز جمع نمی شوند، ادامه داد: بر این اساس تعهدات غربی ها باید به طور شفاف بیان شود تا توسط مسئولان داخلی ارزیابی شود که آیا منافع ایران اسلامی تامین می شود یا خیر؟.

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: در این بین باید یادآور شد که اجرای تعهدات هسته ای از سوی کشورمان و رفع تحریم ها باید همزمان باشد و نمی توان روند کنونی را مناسب ارزیابی کرد از این رو باید زمانبندی نیز برای اجرای تعهدات غرب درنظر گرفته شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین تجربه نشان داده که قواعد کارشناسی در بررسی محتویات برجام در گذشته به خوبی رعایت نشده و این امر سبب بروز آسیب برای کشورمان شد از این رو باید در مذاکرات کنونی از ذکر محتویات پرابهام و دوپهلو جلوگیری شود.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ ملت، شرکت کنندگان در نشست وزیران خارجی ایران و 1+4 توافق کردند تا به پیشرفت‌ها (برای حفظ برجام) تحت بازبینی دقیق ادامه دهند و کمیسیون مشترک، از جمله در سطح وزیران کماکان تشکیل جلسه دهد تا تلاش‌های مشترک به پیش رانده شود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/تعهدات-برجامی-غرب-باید-شفاف-و-قانونمند-باشد.bos