شماره: 490461 تاریخ : 1398/06/13-03:03:34

تعاونی‌های زنان تا سقف 500 میلیون تومان ضمانت‌نامه می‌گیرند

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون گفت: این صندوق تا 500 میلیون تومان ضمانت‌نامه را برای شرکت‌های تعاونی زنان بدون دریافت وثیقه ملکی تقبل کرده و این ضمانت برای سایر تعاونی‌ها تا سقف 300 میلیون تومان است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، مهدی حسین‌نژاد روز چهارشنبه در آیین چهاردهمین دوره معرفی تعاونی‌های برتر استان خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه نگاه به تعاونی زنان ویژه‌تر شده است گفت: با توجه به اینکه بانوان بیشترین آمار قشر دانش‌آموخته را به خود اختصاص می‌دهند تنها کالبدی که می‌توان آنها را حمایت کرد تا تعادل بین کار و زندگی برایشان فراهم شود، بستر تعاونی است.

وی افزود: با این مهم می‌توان آنها را وارد سیستم نوآوری کرد و خلاقیت را در تعاونی‌های بانوان پرورش داد. 
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون گفت: این کار به ملزومات و اکوسیستم نیاز دارد و باید مراکز کارآفرینی ایجاد شود تا بتوان حلقه‌های تامین کنندگان مالی، بازاریابی و غیره را به تعاونی‌ها وصل و با ایجاد فضای اشتراکی می‌توان خدمات رایگان نیز به این نوع شرکت‌های تعاونی ارایه کرد. 
وی با بیان اینکه شفاف‌سازی در حوزه تعاون از اهمیت زیادی برخوردار است افزود: شکایت از شرکت‌های تعاونی به خصوص تعاونی مسکن زیاد شده که هم در مجلس و هم در دولت با آن مشکل داریم. 
وی بیان کرد: عدم شفافیت ناشی از نبود نظارت اعضا بر هیات مدیره است که سیستم جامع بخش تعاون طراحی شده و در حال به روزرسانی است تا شرکت‌ها بتوانند نظارت‌ها را دنبال کنند. 
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون گفت: سامانه شفافیت صندوق ضمانت بخش تعاون نیز راه اندازی شده است و به راحتی می‌توان ثبت‌نام و نظارت کرد. 
وی با تاکید بر داشتن مهارت برای موفقیت تعاونی‌ها و بنگاه‌های اقتصادی اظهار داشت: در برخی موارد شاهد به سرقت رفتن طرح‌های فناورانه هستیم و کارآفرینان تمایلی به خرید این طرح‌ها ندارند که آمادگی داریم در این بخش به تعاون کمک کنیم. 

حسین‌نژاد با بیان اینکه بازار نیز در بخش تعاون از اهمیت زیادی برخوردار است تصریح کرد: صندوق ضمانت یک هزار و 500 میلیون تومان در چند سال اخیر ضمانت‌نامه صادر کرده که 6 درصد آن معوق شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد دو موضوع باعث شکست برخی شرکت‌ها شده است. 
وی اولین موضوع را عدم برخورداری دانش کارآفرینی در مجریان پروژه و دیگری را نداشتن بازار ذکر کرد و گفت: بعد از چند سال مطالعه و بررسی بازارهای مجازی دنیا و تلفیق آن با تعاونی‌ها خوشبختانه تعاون مارکت افتتاح شد. 
وی افزود: در سایت تعاون مارکت سه نوع معامله برای تعاونی‌ها مجاز است که می‌توانند در حال حاضر به مشتریان سراسر کشور مستقیم محصولات خود را بفروشند و در آینده بازار عراق هم اضافه می‌شود. 
حسین‌نژاد گفت: این شرکت‌های می‌توانند با هم مشترک کار کرده و مواد اولیه خود را به شکل نقد یا اعتباری تهیه کنند که شکل اعتباری آن را صندوق ضمانت تضمین می‌کند. 
وی عنوان کرد: در حال حاضر یک هزار و 300 شرکت در این سامانه وارد شده‌اند و از خدمات سایت رایگان بهره‌مند می‌شوند. 
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون اظهار داشت: در فاز اول برای شرکت‌ها لوگو طراحی و به صورت رایگان تصویر محصولات هم بارگذاری می‌شود. 
وی استانداردسازی، بسته بندی و یافتن حلقه‌های مفقود فروش محصولات را از دیگر مزیت‌های این سایت برشمرد و گفت: در تعاون مارکت به دنبال این هستیم که ظرفیت بازار را برای شرکت‌های تعاونی ایجاد کنیم و اولین بار در دنیا صندوق ضمانت به عنوان نماینده دولت معاملات تعاونی‌ها را تضمین می‌کند تا به بازار امن دسترسی داشته باشند.  
وی ادامه داد: امسال قرار است 500 میلیارد تومان ضمانت بدهیم که مشکل و محدودیتی نداریم و اتاق تعاون می‌تواند به عنوان نمایندگی در استان این موضوع را جلو ببرد. 
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون اظهار داشت: برای سرمایه در گردش نیز ضمانت‌نامه‌هایی آماده است که تعاونی‌ها نیاز به وام ندارند و می‌توانند نیازهای خود را از طریق این ضمانت‌نامه‌ها تهیه کنند. 

وی با بیان اینکه باید رسانه‌ها برای مردم تفاوت بین تعاون و شرکت خصوصی را تبیین کنند افزود: تعاونی‌ها علاوه بر نقشی که در اقتصاد به عهده دارند حتی معضل اجتماعی را هم می‌توانند حل کنند که از آن جمله می‌توان به ایجاد شغل برای زنان سرپرست خانوار اشاره کرد.
حسین‌نژاد بر فرآیندسازی در حوزه تعاون تاکید کرد و گفت: 10 درصد اشتغال دنیا در حوزه تعاونی است با وجود اینکه هیچ کدام از شعارهای کشور ما در بحث عدالت‌محوری و اقتصاد مقاومتی را نمی‌دهند یا ده‌ها قانون و تبصره را ندارند. 
وی اظهار داشت: در کشور بنا به دلایلی نتوانستیم به آنچه که هدفگذاری شده است برسیم  و حدود 5 درصد اشتغال در حوزه تعاونی است. 
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون ادامه داد: خراسان جنوبی از استان‌های مستعد در بخش تعاون است و می‌شود با فعال کردن این بخش اشتغال‌های خوبی را داشته باشیم. 
وی با اشاره به سیاست‌های جدید وزارت تعاون اظهار داشت: در حال حاضر 95 هزار شرکت تعانی فعال در کشور داریم که دارای قدمت بالایی هستند. 
حسین‌نژاد با بیان اینکه اغلب شرکت‌های تعاونی‌ها در نوآوری و دانش کارآفرینی مشکل دارند گفت: یکی از رویکردهای اساسی در وزارت تعاون نوآوری و خلاقیت بوده که سیاست بر این است در هر استان حداقل یک مرکز نوآوری را برای تعاونی‌ها ایجاد کنیم. 
وی ادامه داد: با کمک شتاب دهنده، حمایت مالی و صندوق‌های ضمانت می‌توان تعاونی‌های دانش بنیان را رشد داد. 
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون با بیان اینکه چند مدل حمایت مالی از بخش تعاونی در دستور کار امسال قرار دارد گفت: خراسان جنوبی نیز می‌تواند یکی از استان‌های پیشرو در راه‌اندازی تعاونی‌های دانش بنیان باشد و برای این مهم نیاز است ارتباط با فنی و حرفه‌ای، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان تقویت شود. 

وی استارتاپ‌ها را نیز تعاونی دانست و اضافه کرد: فقط این مراکز از روند ثبت شرکت تعاونی اطلاع ندارند و گرنه ماهیت کارشان مشابه تعاونی است.

در چهاردهمین دوره معرفی تعاونی‌های برتر از از 15 تعاونی برتر استان و 2 تعاونی شایسته تجلیل شد.  

911 تعاونی فعال در استان خراسان جنوبی وجود دارد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/تعاونی‌های-زنان-تا-سقف-500-میلیون-تومان-ضمانت‌نامه-می‌گیرند.bos