شماره: 467271 تاریخ : 1398/04/10-06:40:22

تصمیم‌گیری اوپک باید بر مبنای اجماع درون اوپک باشد

وزیر نفت یکی از اصول پایه در اوپک را برابری حق همه 14 عضو آن دانست و اظهار کرد: تصمیم هرچه هست، باید بر مبنای اجماع و کار جمعی درون اوپک باشد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، بیژن زنگنه امروزدوشنبه، 10 تیرماه  پیش از آغاز یکصدوهفتادوششمین نشست کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، درباره مذاکرات انجام شده خود با وزرای نفت و انرژی عضو اوپک  گفت: مهم‌ترین نکته‌ای که در این نشست با دوستانمان و همین‌طور رسانه‌های مختلف مطرح شد، این بود که اوپک با خطراتی روبه‌رو است و یکی از این خطرات یکجانبه‌گرایی است که بعضا در اوپک مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: بعضی از اعضای اوپک تک‌روی می‌کنند و می‌خواهند از جانب اوپک و به نام اوپک تصمیم بگیرند و از طرف اوپک توافق‌هایی می‌کنند که این کار درستی نیست و به نفع اعضا هم نیست.

وزیر نفت یکی از اصول پایه در اوپک را برابری حق همه 14 عضو آن دانست و اظهار کرد: ما درباره این موضوع با همه اعضا صحبت کردیم و عموما هم تأیید کردند و مهم هم این است که بر این اساس عمل شود، حالا تصمیم هرچه هست بر مبنای اجماع و کار جمعی درون اوپک باشد.

زنگنه با اشاره به اینکه نباید از خارج اوپک برای این سازمان تصمیم‌گیری شود، گفت: حالا ممکن است در مواردی هم موضوع خوبی باشد، اما مهم این است که جمع اوپک با هم تصمیم بگیرند و حقوق همه اعضا مساوی باشد. این مهم‌ترین بحثی بود که امروز با وزرای دیگر داشتم و در چند مورد هم مصداق‌ها را مطرح کردیم و فکر می‌کنم این مسئله تأثیرگذار باشد.

وی در مورد اینکه دبیر دائمی وزارت نفت نیجریه در کنفرانس خبری خود پیش از شروع یکصدوهفتادو ششمین نشست اوپک صحبت‌های شما درباره وحدت و یکجانبه‌گرایی را رد کردند، تصریح کرد: من به دبیر دائمی وزارت نفت نیجریه هم توضیح دادم که منظورم از این صحبت‌ها چه بوده است و ایشان هم بر همین موضوعات تأکید کردند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/تصمیم‌گیری-اوپک-باید-بر-مبنای-اجماع-درون-اوپک-باشد.bos