شماره: 512518 تاریخ : 1399/02/21-10:12:45

تشویق ها و تسهیلات قانون پایانه های فروشگاهی

بهره گیری هوشمندانه از دستاوردهای فناوری پیشرفته و کارآمد، بستر و امکانات لازم را جهت تسهیل انجام امور مالیاتی و شفافیت در امر اقتصاد را فراهم می آورد. پایانه های فروشگاهی یکی از مهم ترین راهکارهایی است که می تواند سبب شفافیت شود. چراکه اطلاعات اقتصادی یکی از ابزارها و بسترهای ضروری ایجاد شفافیت اقتصادی محسوب می‏ شود.

بانک و صنعت، بنابراین سازمان امور مالیاتی کشور، با پیاده سازی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، یک بستر منظم و سیستماتیک را برای رعایت عدالت و رشد و شکوفایی اقتصاد کشور راه اندازی می کند. قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به عنوان لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و بر اساس آن تشویق ها و تسهیلاتی برای مودیان به منظور تسهیل اجرای این قانون پیش بینی شده است; که در این یادداشت به بررسی آن ها می پردازیم.
سازمان امور مالیاتی کشور موظف است در پنج سال اول پس از استقرار سامانه مودیان به منظور تشویق صاحبان مشاغل موضوع فصل چهارم باب سوم قانون مالیات های مستقیم که فروش های خود را با استفاده از پایانه فروشگاهی انجام داده و کالاها و خدمات موردنیاز خود را از واحدهای اقتصادی عضو سامانه مودیان خریداری کنند، معادل بیست درصد (20%) مالیات بر ارزش افزوده ای که مودی در هر دوره به سازمان پرداخت می کند یا یک درصد (1%) فروش وی (هرکدام کمتر باشد)، حداکثر تا شصت میلیون ریال در هر دوره مالیاتی به عنوان پاداش همکاری مودی، از مالیات بر ارزش افزوده دوره بعدی وی (و درصورتی که بیش از مالیات آن دوره باشد، دوره های بعدازآن) کسر کند. (ماده 17)
همچنین بر اساس تبصره این ماده، پاداش مودیان موضوع این ماده که طبق قانون، مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستند، از مالیات عملکرد آن ها در همان سال کسر می شود. پاداشی که به این مودیان تعلق می گیرد، از پنجاه درصد (50%) مالیات عملکرد ابرازی آنان بیشتر نخواهد بود.
بر اساس ماده 18، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است به منظور تشویق مصرف کنندگان نهائی (اشخاص حقیقی) که خریدهای خود را از فروشندگان مجهز به پایانه فروشگاهی و از طریق شبکه پرداخت بانکی انجام می دهند، از هر ده صورتحساب الکترونیکی صادرشده توسط پایانه‏ های فروشگاهی یک صورتحساب را به صورت قرعه کشی برخط انتخاب کرده، دو برابر مبلغی را که خریدار بر اساس آن صورتحساب به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نموده است، به حساب بانکی وی مسترد کند. جوایز مزبور از محل وصولی جاری سازمان، طبق دستورالعملی که ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد، پرداخت می شود.
همچنین در تبصره 1 این ماده آمده است; سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است ترتیبی اتخاذ کند که مصرف کنندگان نهائی که از فروشندگان مجهز به پایانه فروشگاهی و از طریق شبکه پرداخت بانکی خرید می کنند، در صورت تمایل بتوانند صورتحساب های خرید خود و جوایز تعلق گرفته را مشاهده کنند.
همچنین جوایز موضوع این ماده تا میزان معافیت مالیات بر درآمد حقوق موضوع ماده 84 قانون مالیات های مستقیم (تا میزان شصت برابر حداقل حقوق مبنای جدول حقوق) برای هر شخص در سال از شمول مالیات و تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوط به این جایزه، معاف است. (تبصره 2) علاوه بر این، سازمان موظف است ترتیبی اتخاذ کند که مصرف کنندگان نهائی بتوانند از اصالت صورتحساب های صادرشده توسط فروشندگان اطمینان حاصل کنند.
سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است اظهارنامه های مالیات بر عملکرد آن دسته از اشخاص مشمول را که تمامی مقررات این قانون را رعایت کرده اند و آن را بر مبنای اطلاعات مندرج در سامانه مودیان تنظیم و در مهلت مقرر ارائه نموده اند از طریق انطباق با اطلاعات موجود در پایگاه داده سازمان راستی آزمایی نموده و در صورت عدم مغایرت با اطلاعات پایگاه مذکور، اظهارنامه تسلیمی را بدون رسیدگی قبول کند. (ماده 19)
گفتنی است، مودیان می توانند اظهارنامه مربوط به مالیات عملکرد خود را از طریق سامانه مودیان ارائه کنند. سازمان موظف است ترتیبی اتخاذ کند که اطلاعات مربوط به خریدوفروش­ مودی عینا به اظهارنامه مالیات بر عملکرد وی منتقل شود و مودی تنها موظف به ثبت سایر اقلام اطلاعاتی موردنیاز برای محاسبه مالیات عملکرد نظیر حقوق و دستمزد، اجاره و استهلاکات بر اساس مقررات مربوط و ضوابطی که سازمان تعیین می کند، است. (تبصره 2)
طبق ماده 20 این قانون، سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است در چهارچوب دستورالعملی که ظرف مدت شش ماه از لازم الاجراء شدن این قانون تهیه می شود و به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد، آن دسته از اشخاص مشمولی که تمامی تکالیف مقرر در این قانون را رعایت کرده و از نرم افزارهای حسابداری مورد تأیید کارگروه راهبری سامانه مودیان استفاده می کنند، از ارائه دفاتر یا اسناد و مدارک موضوع قوانین مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده مستثنی کند.
همچنین به سازمان اجازه داده می شود در صورت ثبت نام مودی در سامانه مودیان و انجام تکالیف قانونی مربوط، بدهی مالیات بر ارزش افزوده وی را که مربوط به سال 1396 و قبل از آن است، مطابق دستورالعملی که توسط سازمان پیشنهادشده و به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد، قطعی نموده و کلیه جریمه های متعلقه را به مدت سه سال تعلیق کند. در صورت ارتکاب تخلفات مذکور در ماده (9) این قانون توسط مودی در طول زمان تعلیق و محکومیت وی در هیئت حل اختلاف مالیاتی، مودی حسب رأی هیئت، ملزم به پرداخت تمام یا بخشی از جریمه های تعلیق شده خواهد بود. پس از انقضای مهلت فوق الذکر در صورت عدم ارتکاب تخلفات مذکور در ماده (9)، جریمه های تعلیق شده بخشوده می شود. (ماده 21)


سازمان امور مالیاتی


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/تشویق-ها-و-تسهیلات-قانون-پایانه-های-فروشگاهی.bos