شماره: 496395 تاریخ : 1398/10/22-12:27:00

ترویج فرهنگ مالیاتی زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی

فرهنگ، مسیری است که محل جاری شدن اعتقادات و افکار عمومی است . در واقع می توان گفت آبشخور اصلی آنچه که در بطن جامعه شکل می گیرد و هدایت مردم و جامعه را به عهده دارد فرهنگ و ترویج آن می باشد.

بانک و صنعت، فرهنگ همچون ردایی بر قامت مردم هر کشوری است که نشانگر اصالت و روح جاری در شریانهای جامعه است. اگر بگوییم که منویات حکومتها و دولتها در شالوده فرهنگ مردمانش به دیگران معرفی می شود گزافه نگفته ایم.
در واقع می توان گفت که تحقق اهداف هر دولتی و نیل به چشم اندازها و سیاستهای ترسیم شده در قالب اشاعه فرهنگ و ترویج آن رقم می خورد. بی تردید رشد و بالیدن هرجامعه ای به فرهنگ حاکم بر آن بستگی دارد و نقش فرهنگ در رمز گشایی از مشکلات و حل آنها را نمی توان نادیده گرفت.
در حال حاضر درتمام دنیا قبل از اینکه تکنولوژی را ارائه کنند اول فرهنگ استفاده از آن را در متن جامعه نهادینه می نمایند. دولتها برای رسیدن به سیاستهای خود و اقناع افکار عمومی، باورها و عقاید جامعه را دستکاری می کنند و به طور کلی فاکتور فرهنگ سازی مقوله مهمی است که پیش درآمد هر اقدام و عملی قرار می گیرد.
مالیات و مالیات ستانی و مشارکت مردم در پرداخت مالیات در چند سال اخیر در سایه فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ مالیات به موفقیتهای چشمگیری دست یافته است. افکار عمومی اکنون با مالیات همدل و همراه شده و تقریبا می توان گفت مقاومتی در اقشار و اصناف مختلف برای پرداخت مالیات مشاهده نمی شود.
در همین راستا، مقوله اقتصاد مقاومتی که چند سالی است از سوی رهبر معظم انقلاب به دولت ابلاغ شده در بخش مالیات که رکن مهمی در اقتصاد و حفظ استقلال کشور می باشد بازتاب بسیار روشنی داشته است. اینک مالیات زیر بنای محکم اقتصاد مقاومتی شمرده می شود و بر کسی پوشیده نیست که رواج فرهنگ مالیاتی و تبیین مزایای مالیات در عمران و آبادانی کشور نقش بی بدیلی در جلب اعتماد و افزایش مشارکت آنها در پرداخت به موقع مالیات دارد.
چند سالی است که اطلاع رسانی به موقع و شفاف به کلیه آحاد مردم جامعه و از طریق ابزارها و رسانه های گوناگون توانسته اختلاف بین مردم و دستگاه مالیاتی را که سابقا وجود داشته و مانع اعتماد و تفاهم آنها می شد را کاهش دهد. مردم و مودیان مالیاتی باور پیدا کرده اند که مالیات پرداختی آنها برای رفاه و آبادانی شهر و محله شان صرف می شود و در واقع منافع مالیات به خودشان برمی گردد.
شکل گیری این اعتماد، مرهون تلاشها و کوششهایی است که در راه معرفی اهداف سیستم مالیاتی و اهتمام مسئولین مربوطه برای تسهیل و تسریع در امر مشارکت در پرداخت مالیات کشیده شده است.
تاثیر فرهنگ سازی، آنچنان عمیق و شگرف است که به جرات می توان گفت در سالهای اخیر با اقداماتی که در مسیر رشد و اعتلای فرهنگ مالیاتی انجام شده است درآمدهای مالیاتی نسبت به درآمدهای نفتی رشد روزافزونی گرفته و بدینسان سیاستهای کلان اقتصادی و برنامه های توسعه کشور به منصه ظهور رسیده است.


سازمان امور مالیاتی


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/ترویج-فرهنگ-مالیاتی-زمینه-ساز-تحقق-اقتصاد-مقاومتی.bos