شماره: 388518 تاریخ : 1397/07/17-11:14:33

با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی محقق می‌شود؛

تدوین بسته آموزشی برای افزایش توانش نگارش دانش‌آموزان

تهیه و تدوین بسته آموزشی براساس طرح مطالعاتی و تحقیقاتی "افزایش توانش نوشتاری دانش آموزان دوره دبستان از راه آموزش غیر مستقیم قالب‌های معنایی" با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در حال انجام است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مریم سادات فیاضی  مجری طرح پژوهشی در حوزه آموزش و پرورش شناختی اظهار کرد: با حمایت های ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی برای تسهیل امر نگارش ، بسته آموزشی برای افزایش توانش نوشتاری دانش آموزان دوره دبستان در مرحله پایانی قرار دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان در ادامه گفت: تهیه و تدوین این بسته آموزشی براساس طرح مطالعاتی و تحقیقاتی "افزایش توانش نوشتاری دانش آموزان دوره دبستان از راه آموزش غیر مستقیم قالب های معنایی" در دستور کار گرفت .  

وی نوشتن را از جمله بزرگ  ترین چالش های مقاطع مختلف تحصیلی از دبستان تا دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه دانست و بیان کرد: اگر نوشتن را یکی از بروندادهای اندیشیدن بدانیم ریشه اصلی مشکلات نگارش را باید در عدم تسلط به ساختار های شناختی جستجو کنیم که تفکر را تسهیل می کنند و به آن سمت  وسو می بخشند. 
فیاضی با اشاره به تلاش زبان  شناسان شناختی برای تعیین خاستگاه مفاهیم و تفکر با استناد به ساختارهای زبانی ، گفت: حوزه نحو و واژگان در کنار یکدیگر نقش مهمی در تولید جملات زبانی دارند و در این طرح  پژوهشی تلاش شده تا  با کاربست مفاهیم نظری مطرح در زبان شناسی شناختی،  گامی در راستای حل یکی از مشکلات زبان آموزی یعنی نگارش برداشته شود. 

مجری این طرح پژوهشی در حوزه آموزش و پرورش شناختی ابراز کرد: در دورس فارسی دوره  دبستان بر معنای صریح از قالبِ یک واژه تأکید می شود، پژهش حاضر می کوشد از راه آموزش غیرمستقیم یعنی با استفاده از انواع متون روایی، شامل داستان های مینیمالیستی ، حکایت ها و گزارش های کوتاه ، سایر معانی موجود در یک قالب را آموزش دهد و با تأکید بر اهمیت و نقش زبان در یادگیری با تکیه بر تجارب گذشته و زمینه های قبلی فراگیران و توجه به ویژگی های فرهنگی در فرایند آموزش گام های اساسی برداشته شود.
 به گفته وی، در این طرح پژوهشی از کاربست اصول آموزشیِ مبتنی بر شناخت موقعیتی، سازنده گرایی شناختی اجتماعی و رویکرد تلکیف  محور در پژوهش بهره گیری شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه گیلان همچنین یادآور شد: طرح "افزایش توانش نوشتاریِ دانش آموزان دوره  دبستان" در خوانداری و نوشتاری در چهار مرحله تحلیل محتوای کتاب های  فارسی براساس کاربست انواع متون روایی ، آموزشی، برگزاری آزمون و در نهایت تحلیل داده ها و  تدوین بسته آموزشی صورت می پذیرد  که هم اکنون در مرحله برگزاری آزمون قرار دارد.
فیاضی همچنین بیان کرد: در نتیجه اجرای این طرح مطالعاتی و پژوهشی، بسته آموزشی برمبنای اصول و مبانی آموزش و پرورش شناختی تدوین و ارایه خواهد شد . با توجه به این که تاکنون پژوهشی در این زمینه  به صورت میان رشته ای در حوزه های زبان شناسی، آموزش و پرورش شناختی و روایت پژوهشی صورت نگرفته است ، پیش بینی می شود از نتایج طرح درک جدیدی نسبت به انگیزش پیدا خواهد شد و رویکرد جدیدی برای درگیر ساختن یادگیرندگان به وجود خواهد آمد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/تدوین-بسته-اموزشی-برای-افزایش-توانش-نگارش-دانش‌اموزان.bos