شماره: 516958 تاریخ : 1399/05/08-06:00:33

معاون وزیر راه:

تجاری سازی کریدور شمال–جنوب با برقراری خط کشتیرانی ایران و روسیه

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه همکاری حمل ونقلی ایران و روسیه گسترش می یابد، گفت: برقراری خط کشتیرانی بین بنادر ایران و روسیه از مهمترین اقداماتی است که برای تجاری سازی کریدور شمال – جنوب باید انجام شود.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شهرام آدم نژاد روز چهارشنبه در آیین اختتامیه یازدهمین اجلاس گروه کاری همکاری های حمل و نقل فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران که به صورت ویدئو کنفرانسی با حضور «توکارف ولادیمیر الکساندروویچ» معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه برگزار شد، اظهار داشت: طی دو روز گذشته شاهد جلسات فشرده کمیته های کاری دو کشور ایران و روسیه و انجام مذاکرات تخصصی و سازنده بودیم.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی افزود: بدون شک دستاوردهای سازنده این رویداد، گامی موثر به سوی رونق هرچه بیشتر تعاملات حمل و نقل و ترانزیتی دو کشور و متعاقب آن توسعه همه جانبه تجارت و بازرگانی خواهد شد.
وی اظهار داشت: در این زمینه در رویدادهای دوجانبه پیشین و همچنین همکاری های مشترک در چارچوب شورای هماهنگی کریدور شمال-جنوب و اخیرا مجمع اتحادیه اقتصادی اوراسیا شاهد چنین تعاملات موثر و ثمربخش بوده ایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مفاد مورد توافق طرفین مندرج در پروتکل مدنظر که به امضای طرفین رسید، نشان دهنده درک مناسب و قابل قبول دو طرف از آخرین وضعیت تعاملات اقتصادی، تجاری و حمل و نقلی در سطح منطقه و بین الملل است، تصریح کرد: این اتفاق در شرایطی است که شیوع ویروس کووید-19 تمامی این ابعاد را تحت تاثیر قرار داده است.
آدم نژاد بیان کرد: در زمینه حمل ونقل ترکیبی، ترانزیت و گسترش برنامه کریدور شمال- جنوب، تاکید طرفین بر تداوم توسعه و افزایش ظرفیت های حمل و نقلی از مسیر دریای خزر و شاخه های غربی و شرقی کریدور شمال- جنوب و استفاده حداکثری از ظرفیت های حمل و نقل چندوجهی کالا در مسیرهای ایران-روسیه به سمت اروپا است.
وی افزود: در این میان کشورهای ثالث به ویژه عراق و افغانستان با توجه به نقش کلیدی دو کشور در این کریدور، شرایط مناسبی را برای راه اندازی موتور محرک این کریدور فراهم ساخته اند. در همین راستا از طرف روس خواسته شده است تا ضمن بررسی پیش نویس یادداشت تفاهم همکاری های دوجانبه ترانزیتی که توسط طرف ایرانی تدوین و ارسال شده، مبادله و اجرای آن را تسریع کنند.
وی افزود: در حوزه حمل و نقل ریلی، با توجه به اراده دوکشور در زمینه مشارکت در تامین مالی پروژه های زیرساختی، تاسیس شرکت مشترک ریلی، افزایش بهره وری و جذاب سازی مسیرهای فعلی از طریق اعمال تخفیف در تعرفه های حمل و نقلی مورد تاکید طرفین قرار گرفت و بدون شک امکان بهره گیری هرچه بیشتر از این شیوه حمل جهت ترابری کالا به ویژه حمل غلات از روسیه به ایران فراهم خواهد شد.
آدم نژاد تصریح کرد: با توجه به اهمیت توسعه مسیرها و نقش آن در افزایش ظرفیت های حمل و نقل ریلی و در راستای تفاهمات صورت پذیرفته از سوی دو طرف در زمینه پذیرش فاینانس قراردادهای منعقده درچارچوب اجرای موافقتنامه های بین دو کشور، لازم است تا به تعویق افتادن شروع بازپرداخت اقساط از مراجع ذیربط روسی پیگیری شود.
وی افزود: به منظور تداوم همکاری های سازنده در حوزه حمل و نقل دریایی امیدوار هستیم شاهد تاسیس شرکت های مشترک کشتیرانی در دریای خزر و مشارکت طرفین در صنعت کشتی سازی باشیم.
معاون وزیر راه بیان کرد: برقراری خط کشتیرانی بین بنادر ایران و روسیه از مهمترین اقداماتی است که برای تجاری سازی کریدور باید صورت پذیرد و مشارکت برای ساخت کشتی های مناسب می تواند زمینه تحقق آن را فراهم سازد.
آدم نژادخاطرنشان کرد: با توجه به برقراری خطوط کشتیرانی کانتیری منظم بین بنادر ایران و هندوستان، ظرفیت مناسبی در جنوب ایران جهت تقویت بُعد دریایی کریدور شمال- جنوب فراهم شده است. در همین زمینه پیشنهاد این است که ارسال بارها از این طریق در مسیر کریدور شمال-جنوب به سرعت آغاز و مشکلات احتمالی آن فوراً برطرف شود.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به توافقات انجام گرفته در موضوع حمل و نقل هوایی تصریح کرد: در حوزه حمل ونقل هوایی و به جهت بهره مندی حداکثری از فرصت های سرمایه گذاری و توسعه همکاری های مشترک دو کشور در زمینه فرودگاهی و تجهیزات و همچنین تبادل دانش روز متخصصین، شاهد توافق امیدوارکننده ای در این رویداد بودیم.
وی افزود: انتظار می رود در صورت رفع محدویت های جهانی مرتبط با ویروس کووید-19، برنامه ریزی موثری برای افزایش حمل و نقل هوایی مسافر و کالا به صورت منظم بین دو کشور انجام گیرد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/تجاری-سازی-کریدور-شمال–جنوب-با-برقراری-خط-کشتیرانی-ایران-و-روسیه.bos