شماره: 449047 تاریخ : 1397/11/27-06:40:08

در گزارشی عنوان شد:

تثبیت جمعیت مناطق روستایی و حمایت از اشتغال پایدار، از اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه کشور است

سازمان برنامه و بودجه کشور، گزارشی از عملکرد قانون حمایت از ایجاد و توسعه اشتغال در مناطق روستایی و عشایری را ارایه کرد.در این گزارش آمده است: مناطق روستایی ایران از منظر جمعیتی معادل 25,9 درصد از کل جمعیت کشور و از نظر اقتصادی 26.5 درصد از کل تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، دکتر حبیب جباری معاون توسعه روستایی و محلی امور برنامه‌ریزی، نظارت و آمایش سرزمین این سازمان در مورد این گزارش گفت: سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای کنترل مهاجرت روستا شهری و تثبیت جمعیت در این مناطق، به یکی از الزام‌‌های کشوری تبدیل شده است، به‌طوری‌که این موضوع در بند 20 سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه مورد تأکید قرارگرفته است. 

وی تصریح کرد: توجه به اشتغال پایدار روستایی، یکی از این سیاست‌های سازمان برنامه و بودجه کشور، دولت و حاکمیت محسوب می‌شود و این امر موجب رونق تولید و افزایش درآمد و بهبود معیشت در این مناطق می‌‌شود. در این راستا، قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی با عنوان لایحه یک فوریتی اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها با اولویت مناطق کمتر توسعه‌یافته عشایری و مرزی، با پیشنهاد رییس‌جمهور و موافقت مقام معظم رهبری به مجلس شورای اسلامی تقدیم و در تاریخ 19/06/1396 در مجلس شورای اسلامی تصویب و توسط رییس جمهور هم ابلاغ شد.

وی در ادامه اظهارات خود گفت: قانون فوق مشتمل بر هفت ماده و پنج تبصره است. بر اساس ماده یک این قانون، برای اولین بار مقرر شده است که معادل ریالی یک میلیارد و 500 میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی نزد مؤسسه‌های عامل یعنی بانک‌ کشاورزی، پست بانک، بانک توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید، سپرده‌گذاری و با تلفیق منابع هر موسسه، برابر با سهم صندوق توسعه ملی، با میانگین نرخ سود 6 درصد به متقاضیان سرمایه‌گذاری، تسهیلات بانکی پرداخت شود.

وی افزود: همچنین برای اجرایی کردن مفاد قانون، آیین‌نامه و دستورالعمل اجرایی آن نیز به ترتیب در تاریخ‌های 17/08/1396 و 23/09/1396 به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط ابلاغ شده است.

دکتر جباری خاطر‌نشان ساخت: به منظور حسن اجرای این قانون و ارزیابی میزان پیشرفت کار، به استناد ماده شش قانون، سازمان برنامه و بودجه کشور موظف شده است بر نحوه اعطای تسهیلات و اشتغال ایجاد شده نظارت کند که در این راستا، مطابق بند ب ماده هفت آیین‌نامه اجرایی، سازمان برنامه و بودجه کشور نه تنها موظف شده از ظرفیت سازمان‌های استانی و دستگاه‌های اجرایی در امر نظارت عالیه بر اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار استفاده کند، بلکه تعیین سامانه نظارت مناسب از میان سامانه‏ های موجود با اصلاحات لازم ، ابلاغ مبالغ سپرده ‏گذاری به تفکیک موسسه‏ های عامل و تعیین میزان سهم هر موسسه عامل و تجدیدنظر بر اساس ارزیابی عملکرد آن موسسه، بر عهده همین سازمان است که تاکنون درخواست ابلاغ تسهیلات از منابع صندوق به موسسه‌های عامل در چهار مرحله صورت پذیرفته است.

به گفته دکتر جباری، ابلاغ 50 درصد ازسپرده‌گذاری منابع صندوق توسعه ملی نزد موسسه‌های عامل در دو مرحله 25 درصدی در تاریخ‌های 27/09/1396 و 26/01/1397 انجام شد که در مجموع 750 میلیون دلار معادل سه‌هزار میلیارد تومان منابع صندوق با همین میزان از منابع داخلی موسسه‌های عامل تلفیق و مبلغ شش‌هزار میلیارد تومان تسهیلات آماده پرداخت به متقاضیان شد. 

وی افزود: در تاریخ 12/08/1397 مرحله سوم سپرده‌گذاری به میزان 15 درصد از کل منابع باقی مانده به موسسه‌های عامل معادل 14391 میلیارد ریال ابلاغ شده و توسط بانک مرکزی در حساب موسسه‌های عامل سپرده‌گذاری شده است. بدیهی است معادل ریالی همین مبلغ نیز توسط موسسه‌های عامل تأمین اعتبار خواهد شد.

معاون توسعه روستایی و محلی امور برنامه‌ریزی، نظارت و آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه این گزارش اظهار داشت: مرحله چهارم سهم سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی نزد موسسه‌های عامل نیز به میزان 15 درصد از کل منابع قانون معادل دو هزار و 251 میلیارد تومان در تاریخ 04/10/1397 توسط  این سازمان به صندوق توسعه ملی ابلاغ شد، اما هنوز به حساب موسسه‌های عامل واریز نشده است.

وی ادامه داد: بر اساس داده‌های دریافتی از سامانه کارا، تا تاریخ 13/11/1397، تعداد 450 هزار و 424 طرح به دستگاه‌های اجرایی برای بررسی ارسال شده است که از این تعداد، 228 هزار و 447 طرح یعنی معادل 52 درصد تأیید، 89 هزار و 311 طرح معادل 19 درصد از طرح‌های ارسال شده منتظر بررسی و باقی‌مانده، در حال ویرایش توسط متقاضی یا مختومه است.

به گفته دکتر جباری، تا تاریخ 13/11/97 ، بیش از 145 هزار طرح به ارزش تسهیلات 175 هزار و 270 میلیارد ریال به موسسه‌های عامل ارسال شده است و تا آن تاریخ به بیش از 68 هزار طرح، حدود 60 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است. 

وی در واپسین بخش از سخنان خود گفت: با توجه به مشخصات طرح‌هایی که به مرحله انعقاد قرارداد رسیده‌اند، پیش‌بینی می‌شود که از طریق تسهیلات قانون مذکور، بیش از170 هزار فرصت شغلی جدید در کشور ایجاد شود که این رقم برای طرح‌های پرداخت شده حدود160 هزار شغل جدید است و برای ایجاد هر شغل، به‌طور میانگین 39میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است.


سازمان برنامه وبودجه


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/تثبیت-جمعیت-مناطق-روستایی-و-حمایت-از-اشتغال-پایدار-از-اولویت‌های-سازمان-برنامه-و-بودجه-کشور-است.bos