شماره: 463343 تاریخ : 1398/02/07-04:59:08

مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن عنوان کرد:

تامین سلایق مختلف، مهمترین دستاورد سازمان بورس

مهمترین دست آورد سازمان بورس در سال گذشته، تامین سلایق مختلف سرمایه گذاران بازار سرمایه با درجه ریسک متفاوت بود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محمد مهدی بحرالعلوم، مدیر عامل کارگزاری بانک مسکن ضمن بیان مطلب فوق گفت: طی دو سال گذشته سازمان بورس وارواق بهادار اقدامات مهمی با هدف مدیریت ریسک بازار انجام داد. برای مثال صندوق طلا، جز نهادهای تاسیس شده اخیر سازمان است و توانسته بخشی از التهابات بازار سکه، طلا و ارز را مدیریت کند. همچنین یکی دیگر از ابزارهای نوینی که در راستای تامین سلایق و مدیریت ریسک در بازار سرمایه راه اندازی شد قرارداد آتی سبد سهام بود.

وی با بیان اینکه ما پیش از این ابزاری برای پوشش ریسک سیستماتیک بازار نداشتیم، افزود: سبد آتی تا حدی می تواند ریسک سیستماتیک بازار را پوشش دهد و خیلی مواقع به دو طرفه شدن بازار کمک می کند. ما همیشه بازار سرمایه را در بازار صعودی، مطلوب قلمداد می کردیم در حالی که با این ابزار شرایط تغییر کرد.

مدیر عامل کارگزاری بانک مسکن ادامه داد: در سال 97 شاهد سودآوری و عملکرد مثبت بسیاری از شرکت های بنیادی بودیم و همه ایمان داشتند که این شرکت ها در آینده سودآوری خوبی خواهند داشت و می توانند انتظارات سرمایه گذاران و سهامدارانشان را تامین کنند، خیلی از شرکت ها چشم انداز مثبتی داشتند اما به دلیل اینکه اقبال بازار به آنها نبود عرضه غیر منطقی منجر به کاهش قیمت سهام آنها شد. اکنون بازار آتی کمک می کند ما با اتخاذ موضع معاملاتی مناسب ریسک کاهش قیمت موقت ناشی از چرخش نقدینگی را پوشش دهیم.

مدیر عامل کارگزاری بانک مسکن دستاورد دیگر سازمان بورس در چند سال گذشته را تامین مالی بخش مولد اقتصاد دانست و گفت: با توجه به اینکه اقتصاد کشور ما بانک پایه است و شبکه بانکی ما نیز مشکلاتی دارد، بنابراین جراحی نظام بانکی عملا به یکی از مهمترین سیاست های اصلی بانک مرکزی در چند سال گذشته بدل شد. ضروری بود بخشی از فشار تامین مالی که بر عهده بازار پول است به بازار سرمایه منتقل شود و قطعا افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه ها طی دو تا سه سال گذشته یکی از دست آوردهای سازمان بورس است.

محمد مهدی بحرالعلوم با اشاره به اینکه استفاده از ابزارهای جدید و یا بهره برداری از ابزار هایی که وجود داشتند اما در حد دستورالعمل بودند، از مهمترین دستاوردهای اخیر سازمان بورس بود، افزود: توسعه ابزار های مالی پویایی بازار سرمایه را به همراه داشت و نقش بازار سرمایه را در تامین مالی بنگاه ها به طور قابل توجهی پررنگ تر کرد.

وی ادامه داد: نهاد دیگری که آینده حوزه تامین مالی  را دست خوش تحولات اساسی می کند صندوق های سرمایه گذاری در سهام خصوصی است (private agree  found)  که دستورالعمل آن توسط سازمان بورس در سال 97 ابلاغ شد. بخش عمده تامین مالی استارتاپ ها در اقتصادهای توسعه یافته بر عهده (private agree  found)  است ما این صندوق ها را در اقتصاد نداشتیم و پایه گذاری این موضوع توسط سازمان بورس انجام شد.

وی با بیان اینکه در حوزه پوشش ریسک نیز اقدامات قابل توجه و خوبی انجام شد، گفت: صنعت کارگزاری همواره با ریسک هایی روبه رو بوده و عملا کمیته کاهش ریسکی که سازمان به طور جدی آن را دنبال کرد و سیاست هایی که اتخاذ کرد ریسک صنعت کارگزاری و ریسک بازار سرمایه را به طور قابل ملاحضه ای کاهش داد و اکنون نیز موضوع بازار دو طرفه و فروش استقراضی به طور جدی در حال پیگیری است.

مدیر عامل کارگزاری بانک مسکن یکی دیگر از دست آوردهای اخیر بازار سرمایه را توسعه ابزارها قرارداد آتی کالاها دانست و گفت: راه اندازی قرارداد آتی سکه و زعفران یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در چند سال اخیر است.  

عضو هیات مدیر کارگزاری بانک مسکن تعمیق بازار بدهی، توسعه ابزار و نهادها، تامین سلایق مختلف سرمایه گذاران و مدیریت ریسک و افزایش نقد شوندگی و شفافیت را محصول اقدامات سه سال گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار دانست و گفت: دکتر محمدی تلاش زیادی برای افزایش شفافیت و تسهیل نقدشوندگی انجام داده و در این حوزه اقدامات موثری انجام شد. مدت زمان توقف نمادها به شدت کاهش پیدا کرد. به معنای واقعی افزایش نقد شوندگی و شفافیت و کاهش تعداد نمادهای متوقف از دست آوردهای بزرگ سازمان بود. در بازار ما معاملات نماد تحت احتیاط معنا نداشت! همین که یک نمادی تحت احتیاط قرار می گیرد اما امکان داد و ستد آن وجود دارد به معنای انجام رسالت نقد شوندگی و شفافیت است. هرچند این نوع داد و ستد با ریسک مواجه است اما هرکسی که وارد بازار سرمایه می شود باید ریسک های بازار را بپذیرد و زمانی که در یک نماد تحت احتیاط معامله می کند طبعا باید مخاطرات و ریسک های متناظر با آن را هم بپذیرد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/تامین-سلایق-مختلف-مهمترین-دستاورد-سازمان-بورس.bos