شماره: 521272 تاریخ : 1399/07/22-05:46:43

قبادی دانا مطرح کرد

بیشترین و کمترین جمعیت سالمندان در کدام شهرهای کشور ساکن هستند

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر گیلان دارای بیشترین جمعیت سالمندی و پس از آن، استان های مازندران و تهران قرار دارند.

به گزارش بانک و صنعت، وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور در دهمین جلسه شورای ملی سالمندان گفت: باید طبق بند 7 سیاست های کلی نظام ابلاغی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری پیش برویم و وظیفه داریم موضوع فرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تأمین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش بینی ساز و کار لازم برای بهره مندی از تجارب و توانمندی های سالمندان در عرصه های مناسب را فراهم کنیم،.

وی ادامه داد: در حال حاضر 8 میلیون و 300 هزار سالمند داریم که برکت زندگی ما هستند به عنوان سالمندی فردی تهدیدی که نیستند هیچ بلکه باعث برکت هستند اما سالمندی در شرایط مختلف تعریف متفاوت دارد در کشور ما سن 60 سال را برای شروع سالمندی در نظر گرفته اند در حالیکه در کشورهای توسعه یافته سن 65 سال را در نظر می گیرند.

قبادی دانا گفت: 10 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند. در حالیکه در سال 1355، 5 درصد جمعیت کشور سالمند بودند و در سال 98 این عدد به 10 درصد رسید؛ یعنی ظرف 40 سال این جمعیت دو برابر شد و پیش بینی می شود در سال 1420 جمعیت سالمندی کشور به 20 درصد برسد و طی 21 سال میزان جمعیت سالمندی دو برابر شود.

به گفته وی، در حال حاضر گیلان دارای بیشترین جمعیت سالمندی و پس از آن، استان های مازندران و تهران قرار دارند و کمترین درصد جمعیت سالمندی 60 سال به بالا مربوط به استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: طبق آخرین سرشماری انجام شده، 72 درصد سالمندان متأهل و حدود 26 درصد بدون همسر هستند و در این میان 0.9 درصد آنها هرگز ازدواج نکرده اند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به بالا رفتن وضعیت سواد در سالمندان اظهار داشت: در سال 1355، 12.9 درصد سالمندان، باسواد و در سال 1395، 46.6 درصد از آنها باسواد بودند.

وی گفت: از سال 85 پنجره جمعیتی به روی کشور ما باز شده و تا 1425 هم ادامه خواهد داشت و این زمان فرصت طلایی است که بتوانیم از فرصت این پنجره طلایی استفاده کنیم.

به گفته وی 60 درصد سالمندان کشور یا مستمری بگیر سازمان ها و صندوق های بیمه ای یا تحت حمایت سازمان های حمایتی هستند.

قبادی دانا با بیان اینکه رشد جمعیتی ما در سال 2050 به صفر خواهد رسید، تصریح کرد: نمودار رشد جمعیتی جهان تا سال 2099 به صفر نخواهد رسید لذا نگرانی کنونی ما که مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور است حتماً باید جدی گرفت؛ میانه جمعیت در سال 1349 در ایران 17 سال بوده در حالی که در سوئد 35 سال، در ژاپن 28 سال بوده است و آنچه پیش بینی می شود در 30 سال آینده میانه سنی جمعیت در کشور ما به 45 سال می رسد و در رتبه بندی نزدیک به کشور ژاپن خواهیم شد در حالی که براساس پیش بینی ها میانه سنی در دنیا 36 سال خواهد بود لذا در یک مقایسه کلی اگر با این وضعیت پیش برویم در 30 سال آینده جمعیت ایران از میانگین جمعیت جهان پیرتر خواهد بود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به افزایش 20 ساله امید به زندگی و افزایش پوشش حمایتی از سالمندان، ادامه داد: در حال حاضر با ارتقاء میانگین سطح سواد سالمندی مواجهیم که در سال های آتی رشد آن بیشتر خواهد شد؛ یکی از موضوعات که با آن مواجهیم کاهش بعد خانوار است بطوری که در سال 1365 بعد خانوار 5.1 بوده که در سال 1395 به 3.3 رسیده است که طبیعتاً با کاهش آن در سال های آتی روبرو خواهیم بود؛ از طرفی دیگر افزایش سالمندان بدون همسر را شاهد هستیم که براثر فوت و یا طلاق ایجاد شده است که در سال های اخیر تعداد آنها به 2 میلیون نفر رسیده است و مهمتر از این موضوع روند رو به رشد تجرد قطعی سالمندان است اگر اکنون 80 هزار سالمند مجرد قطعی داریم در سال های آتی شاهد حدود 1 میلیون سالمند مجرد قطعی خواهیم داشت که زندگی تنها را تجربه می کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 0.3 درصد سالمندان در خانه های سالمندان و مراکز شبانه روزی نگهداری می شوند، تصریح کرد: افزایش چالش های مراقبت غیررسمی از سالمندان، افزایش تقاضای سالمندان به خدمات حمایتی و رفاهی و لزوم ارتقاء توانمندسازی سالمندی با توجه به سرعت رشد تکنولوژی از پیامدهای جمعیت سالمندی محسوب می شود.

قبادی دانا به آمار مرگ و میر ناشی از کرونا اشاره کرد و یادآور شد: آمار در کشورهای توسعه یافته بطوری بود که بیش از 40 تا 50 درصد فوتی های کرونا را سالمندان مستقر در خانه های سالمندان تشکیل می داد که این نشان دهنده جمعیت بالا سالمندان مستقر در این خانه هاست اما در کشور ما بیشتر سالمندان در خانه های خود زندگی می کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان یادآور شد: امسال برای 3 هزار و 500 خانواده تحت پوشش بهزیستی که نیازمند هستند ولی سالمند بالای 90 سال را در خانه نگهداری می کنند با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تقدیر و فرهنگسازی این امر مبلغ یک میلیون تومان به همه این خانوار اهدا شد. انشالله به زودی لایحه جامع سالمندی تدوین شود و سند ملی کاملاً اجرایی و عملیاتی شود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/بیشترین-و-کمترین-جمعیت-سالمندان-در-کدام-شهرهای-کشور-ساکن-هستند.bos