شماره: 338409 تاریخ : 1397/02/10-02:29:11

مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی صنایع پتروشیمی:

بومی سازی کاتالیست مانع خروج یک میلیارد دلار ارز از کشور شد

مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات و مواد شیمیایی صنایع پتروشیمی (اسپک) با بیان این که اکنون 90 درصد کاتالیست های مورد استفاده در تولید بنزین یورو 4 و 5 ، بومی سازی شده است، گفت: با بومی سازی کاتالیست ها از خروج یک میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری می شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، جلیل سبحانی امروز(دوشنبه) در نشست خبری با تشریح دستاوردهای صنعت نفت ایران، اظهار داشت: اکنون در مجموع «کاتالیست» و «ابزار دقیق» به 80 درصد توان ساخت داخل رسیده ایم، اما متاسفانه تنها از 30 درصد این ظرفیت استفاده می شود.

مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات و مواد شیمیایی صنایع پتروشیمی (اسپک) با اشاره به انحصار تولید شماری از کاتالیست های پالایشی به آمریکا ادامه داد: یک کاتالیست در انحصار شرکت یو.او.پی آمریکا بود که به علت تحریم و فروش نرفتن آن، در پالایشگاه های کشور با مشکل مواجه شده بودیم، اما در نهایت توانستیم که آن را در داخل کشور تولید کنیم.
وی با بیان این که اکنون 10 شرکت کاتالیست ساز در کشور فعالیت دارد، اضافه کرد: کاتالیست های تولید بنزین یورو 4 و یورو 5 به صورت 100 درصد در داخل کشور تولید می شود.
وی با تقدیر از وزیر نفت در پذیرفتن استفاده از کاتالیست های ایرانی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، خاطر نشان کرد: در این پالایشگاه که به عنوان بزرگترین پالایشگاه کشور شناخته می شود، برای تولید بنزین و فراورده از کاتالیست های ایرانی استفاده می شود.
وی با تاکید بر اینکه باید صنایع و تولیدات صادرات محور باشد، اضافه کرد: علت تمرکز بر روی تولید کاتالیست، سخت گیری خارجی ها بود که کاتالیست های مورد نیاز را به ما نمی دادند.
مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات و مواد شیمیایی صنایع پتروشیمی (اسپک)گفت: امروز به حدی از پیشرفت در صنعت کاتالیست رسیده ایم که می توانیم خودمان، مجوز و لایسنس (تاییدیه ) استفاده از کاتالیست را به خریداران اعطا کنیم و بنابراین به سادگی می توان جای آنها را بگیریم.
ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران اکنون حدود 63 میلیون تن در سال و بنزین بیش از 70 میلیون لیتر در روز است.
در مسیر تحقق این تولید، دستیابی به فناوری های جدید به ویژه در بخش کاتالیست ها، اهمیتی ویژه دارد؛ اهمیت کاتالیست ها در صنعت پتروشیمی و پالایشگاه ها به حدی است که بدون آنها امکان تولید بسیاری از محصولات وجود ندارد.
کاتالیزورها مواد شیمیایی هستند که در فرایندهای شیمیایی کاربرد داشته و سبب کاهش مصرف انرژی و بسترسازی برای تولید محصولات متنوع پتروشیمی می شوند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/بومی-سازی-کاتالیست-مانع-خروج-یک-میلیارد-دلار-ارز-از-کشور-شد.bos