شماره: 520519 تاریخ : 1399/07/09-11:55:40

بورس نبض توسعه ملی است/جهش تولید در ایران نیازمند چرخه اقتصادی پویا

نشست تحلیلی آنلاین با موضوع آژیر قرمز اقتصاد کشور، چهارشنبه 9 مهرماه 99 ، با حضور "محمدرضا فیروزجنگ"، مدیرعامل شاخص سوم و "دکتر شهره ماهی صفت" مدیر سازمان بین المللی خبری چشم انداز پارس و با محوریت سقوط سهام و پیامدهای آن برای سهامداران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت ، در ابتدای این نشست خبری فیروزجنگ با توضیح ساختار پول گفت: پول به خودی خود دارای ارزش خاصی نیست ولی به دو بازار راه می یابد که یکی بازار خدمات و دیگری بازار سرمایه است. بازار سرمایه شامل بورس، طلا، ارز، مسکن، خودرو و بازارهایی از این دست می شود. از سوی دیگر، ما دارای یکسری دارایی های ثابت و غیرثابت هستیم و هرچقدر برای دارایی ثابت تقاضا ایجاد کنیم قیمت آن دارایی را بالاتر می بریم و بحث تورم ریشه در همین موضوع دارد و این ساختار باعث ایجاد نظام تورمی می شود. هنگام صحبت درباره بازار سرمایه باید به این نکته توجه کرد که جهش دو ماهه بورس نشات گرفته از نظام تورمی بود چراکه دارایی بورس ایران ثابت است و فقط تقاضا افزایش یافت.

رخنه رانت و فساد در بدنه دولت

وی با تاکید به موضوع فساد تصریح کرد: فساد ایران از زمان ورود نفت به نظام اقتصادی ایران آغاز و موجب فساد ساختاری شد و به جای تولید که موجب خلق ثروت در طولانی مدت شود، واردات محور شدیم و شروع به واردات کالاهای مختلف کردیم و مکانیزم اقتصادی ما بر مبنای واردات شکل گرفت. این واردات یا از طریق بخش خصوصی و یا از طریق بخش دولتی انجام می گرفت و از آنجاییکه ما دارایی ها را ثابت نگه داشتیم و در داخل افزایش تقاضا و در پی آن تورم ایجاد کردیم سود این واردات بسیار زیاد بود لذا رانت و فساد از روزنه ای در بدنه دولت رخنه کرد.

آژیر قرمز اقتصاد کشور

فیروزجنگ در ادامه در خصوص کاهش قدرت خرید مردم در سال های اخیر گفت: در دو سال گذشته فقط در بازار مسکن و بازار خودرو با سرانه هر فرد 50 متر و به ازای وجود 20 میلیون خودرو در کشور بیش از 16 هزار برابر پولی که آقای خاوری از کشور خارج کرده است قدرت خرید مسکن و خودرو در کشور کاهش پیدا کرده است و این در حالیست که تا سال 96 بازار مسکن رفتار متعادلی را دنبال می کرد و در سال های اخیر تجمیع سرمایه های خُرد در بازار سرمایه به معنای واقعی کلمه محقق شد.

پول ، امنیت تولید و تامین نقدینگی نیازمندی های چرخه تولید

این محقق بازار سرمایه در خصوص چرخه اقتصاد پویا در کشور نیز افزود: کشور ما در سال های اخیر به شدت نیازمند تولید است و چرخه تولید نیازمند عواملی است. یکی از این عوامل "پول" است که این پول باید از بازار سرمایه تامین شود. عامل دوم "امنیت تولید" است که این امر برعهده شرکت های بیمه است. مورد سوم "تامین نقدینگی" است که بر عهده بانک هاست و آخرین مبحث مورد نیاز در بحث تولید راهکار تغییر در رفتار اقتصادی است که این امر بر عهده دانشگاه می باشد.

گفتنی است؛ پرونده بورس تهران در آخرین ماه فصل تابستان درحالی بسته شد که نماگر اصلی بازار سهام با افت 2/ 9 درصدی در مقیاس ماهانه، دومین ماه منفی بورس در سال 99 را ثبت کرد. بازار سهام در نیمه نخست سال 99 توانست با جذب بالای نقدینگی در صدر بازارهای مالی کشور بایستد اما ارزش معاملات خُرد سهام که به 30هزار میلیارد تومان نیز رسیده بود در روزهای پایانی تابستان و در روزهای منفی بازار رو به کاهش گذاشت و حتی به سطح هزار میلیارد تومان در روز نیز رسید.

این سلسله نشست ادامه دارد .


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/بورس-نبض-توسعه-ملی-است-جهش-تولید-در-ایران-نیازمند-چرخه-اقتصادی-پویا.bos