شماره: 516454 تاریخ : 1399/05/01-10:34:40

یک کارشناس بازارسرمایه توصیه کرد:

به جای سفته بازی، سهامداری کنید

حسن رضایی پور: «خوشبختانه بازارسرمایه همچنان شاهد ورود نقدینگی است و به نظر من افزایش یا کاهش نرخ ارز تا این لحظه تاثیری در بازارسرمایه ندارد؛ هرچند ممکن است این موضوع تازه واردان را درگیر هیجانات ناشی از افزایش قیمت ارز و انتظارات بی اساس از بازار کند.»

به گزارش بانک و صنعت به نقل از بازار سرمایه، حسن رضایی پور در خصوص نوسانات قیمت دلار طی روزهای اخیر گفت: سناریویی که بانک مرکزی و بیشتر تجار در خصوص دلار محتمل دانستند، این بوده که افزایش دلار بیشتر به سبب انجام محدودیت های ارزی ایجاد شده است، همچنین شرایط بازار که به موجب آن ثبت سفارش ها در مدت مشخصی از ابتدای سال بسته شده بود و با باز شدن خود تقاضای ارزی را افزایش داد، مجموعا سبب شد تا تراز قیمت دلار افزایش پیدا کند.

دلار نیما، ملاک عمل قیمت گذاری هاست

وی افزود: این درحالیست که نرخ مرجع برای تصمیمات تجاری، چه برای صادرکنندگان و چه برای مصرف کنندگان در سطح کلان و به طور عملیاتی دلار «نیما» است، این عامل در مرور تغییرات خود با افزایش یا کاهش چشمگیری نسبت به شاخص بورس و فرابورس رو به رو نبوده است. براین اساس، نوسانی که طی هفته های اخیر شاهد آن بوده ایم، نوسان کاذبی بوده و مدت خود را گذرانده است.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: همانطور که اشاره شد، صنایع از سامانه نیما و نوسانات آن تاثیر میپذیرند. براین اساس، به نظر بنده، نوسانات اخیر دلار با بازارسرمایه ارتباطی ندارد، چون فعالان حوزه ارز یا دارایی های سرمایه ای مانند طلا از سال گذشته راه خود را از بورس جدا کرده اند و نقدینگی که در بازارها درگیر می شود مانند سال های گذشته نیست؛ به این معنی که نقدینگی موجود از بازارهای مختلف به بازارهای موازی کوچ نمی کنند.

ترویج نوسانگیری ممنوع

رضایی پور بیان کرد: متاسفانه تحلیل هایی در بازار وجود دارد که عمدتا بر پایه نوسان گیری است. متاسفانه تازه واردان به سمت سفته بازی و نه سهامداری سوق داده شده اند که این موضوع آینده بازار را دچار ریسک می کند؛ البته متاسفانه حقوقی هایی هم وجود دارند که ایجاد فرهنگ نوسانگیری را ترویج می کنند.

وی توصیه کرد: سرمایه گذاران جدید باید سرمایه گذاری در بازار را آموزش ببینند، دنبال سفته بازی نبوده و سهامداری کنند. خوشبختانه، امروز مجاری تحلیل قوی در بازار وجود دارد؛ بنابراین سرمایه گذاران اگر عمق اطلاعات خود را نسبت به شرکت ها افزایش دهند و درگیر سفته بازی نشوند، موفقتر عمل خواهند کرد.

عوامل موثر بر پایداری در بازارسرمایه

رضایی پور در رابطه با ادامه روند مثبت بازارسرمایه گفت: ولی اگر هم زمان با ورود نقدینگی جدید، بازار هم بزرگ شود و به جای اینکه سهم ها افزایش قیمت پیدا کنند، با بزرگ شدن بازار مواجه باشیم، می توانیم تعادل را در بازار پیش بینی کنیم. البته در این راستا ابلاغیه ها و مشوق هایی مانند عرضه بیشتر سهام شناور شرکت ها که در نظر گرفته شده است، در کنار این موارد پذیرش شرکت های جدید و استفاده بیشتر از ابزارهای مالی نیز می تواند به ادامه ورود نقدینگی کمک کند تا همزمان با ورود نقدینگی با شرایط پایداری در بازارسرمایه همراه باشیم.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/به-جای-سفته-بازی-سهامداری-کنید.bos