شماره: 520436 تاریخ : 1399/07/08-04:40:34

معاون وزیر راه:

بندر شهید رجایی آماده پذیرش کشتی های نسل جدید می شود

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام تاسیس بندری جدید با قابلیت ورود نسل جدید کشتی های کانتینری بزرگ در سواحل مکران، گفت: تا آن زمان بندر شهید رجایی آماده پذیرش کشتی های نسل جدید می شود.

به گزارش بانک و صنعت، محمد راستاد امروز (سه شنبه) در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای اینکه بنادر ما قابلیت پذیرش کشتی های نسل جدید را داشته باشند که ابعاد بزرگتری دارند، از نظر عمق و کانال های دسترسی دریایی و همچنین ظرفیت زیرساخت ها باید توانمندی بنادر افزایش یابد.

وی ادامه داد: در بین بنادر موجود این هدف را در پایانه کانتینری بندر شهید رجایی دنبال می کنیم و بر این اساس در فاز سوم برای پذیرش کشتی های نسل جدید در حال ارتقای این بندر هستیم که قابلیت پذیرش کشتی های نسل جدید کانتینری را دارا شود و انتظار داریم بخشی از این پایانه را تا پایان سال افتتاح کنیم.

راستاد گفت: در مرحله بعد به دنبال جانمایی هستیم تا بنادری جدید را با قابلیت صرفا ورود ناوگان نسل جدید احداث کنیم که عمده تمرکز ما در سواحل مکران است. مطالعات انجام شده است و بندری جدید با قابلیت پذیرش کشتی با سایز بزرگ در مکران احداث خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: دبیرخانه سواحل مکران تشکیل شده است که به وزارت راه و شهرسازی منتقل شد.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره ورود کالا به بنادر در دوران کرونا نیز اظهار داشت: عمده اتکا کشور به ناوگان متعلق به شرکت های کشتیرانی های ایرانی است و در کالای اساسی محدودیتی نداریم ضمن آنکه امکان پذیرش کشتی های خارجی را هم داریم و پذیرش می کنیم.

راستاد درباره از سرگیری مسیرهای بین المللی دریایی در بخش مسافری اضافه کرد: سفرهای دریایی بین بنادر و جزایر داخلی فراهم است و پروتکل های بخش دریایی اجرا می شود. اما در بخش سفرهای خارجی، سختگیرانه تر است و حمل و نقل مسافری بین المللی در هر سه مسیر بین ایران و کشورهای همسایه متوقف شده، اما رایزنی ها در حال انجام است.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره آخرین وضعیت قرارداد شرکت هندی در بندر چابهار و زمان تبدیل قرارداد موقت به قرارداد اصلی توضیح داد: مشکلی برای انعقاد قرارداد داشتیم که یک مرحله پیش رفتیم و در یک بند از مواد قرارداد به جمع بندی رسیدیم، در این راستا انتظار داریم تا پایان امسال از قرارداد موقت به قرارداد اصلی برویم.

وی درباره کالاهای رسوب شده در بنادر گفت: کالاها در بنادر در حال حاضر شامل کالاهای رسوبی و موجودی است. هفت میلیون تن کالا در بنادر وجود دارد که 3.5 میلیون تن کالای اساسی و 3.5 میلیون تن کالای غیراساسی است. همچنین یک میلیون تن کالای کانتینری و بخش محدودی کالای رسوب شده داریم که تصمیماتی برای آن اتخاذ شده است که انتظار داریم به واسطه تصمیمات روند خروج کالا از بنادر تسریع شود.

راستاد ادامه داد: عوامل متعددی در ماندگاری بیش از حد کالا در بنادر مؤثر است که بخشی از اراده صاحبان کالا خارج است. کالا نباید از مدت مجاز ماندگاری در بنادر فراتر رود که اگر این گونه شود، متروکه می شود، اما تصمیم گیری ها ناظر بر اجرای مرتبط با خروج کالا است.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سؤالی مبنی بر توقیف فنی و ایمنی کشتی های ایرانی در بنادر جهان گفت: ما هیچ کشتی توقیف شده از نظر فنی و ایمنی در بنادر دنیا نداریم، ضمن آنکه باید یادآور شوم اگر توقیفی به دلیل فنی یا ایمنی صورت بگیرد هیچ ارتباطی با موضوعات سیاسی ندارد. کشتی هایی وارد بنادر می شوند و اگر برخی استانداردها را نداشته باشند مشمول توقیفات فنی و ایمنی تا رفع این مشکلات هستند و تا زمانی که این مشکلات رفع نشود خارج نمی شوند.

وی تأکید کرد: ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بخش دولتی و خصوصی در فهرست سفید رعایت مقررات فنی کشتیرانی قرار دارد و خوشنام است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/بندر-شهید-رجایی-اماده-پذیرش-کشتی-های-نسل-جدید-می-شود.bos