شماره: 466507 تاریخ : 1398/03/28-06:23:32

فهیمی عنوان کرد؛

بلاکچین؛ انقلاب در زیر ساخت های بازارهای مالی

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) گفت: با بهره گیری از فناوری زنجیره بلوکی (بلاکچین)، انقلابی در زیر ساخت های بازارهای مالی جهان ایجاد خواهد شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، حسین فهیمی در یازدهمین نشست بین المللی بازارهای سرمایه اسلامی به تشریح زیر ساخت های حقوقی و مزیت های بهره گیری بلاکچین در بازار های مالی پرداخت.

وی اظهار داشت : طبق تعریف سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار  (IOSCO)، شرکت های سپرده گذاری مرکزی و سیستم های تسویه اوراق خدماتی نظیر ثبت و سپرده، مدیریت ریسک، پرداخت سود، فرآیندهای حقوقی مانند توقیف و توثیق، تسویه و پایاپای، سیستم های شناخت مشتری، مدیریت وجوه تضمین، رای گیری الکترونیکی، سیستم های پرداخت در برابر تحویل و طرف معامله مرکزی را در بازار مالی انجام می دهند.

مدیرعامل سمات گفت: بلاک چین ظرفیت و ساختار متفاوتی بر بستر اینترنت و با ماهیت دیجیتال و معاملات الگوریتمی به وجود آورده و امکان ارتباط و تراکنشی امن، غیر متمرکز، بی‌واسطه، قابل رمزگذاری یک‌بار مصرف، مشارکت و تأمین‌کننده منافع اطمینان ‌بخش را برای همه ذی‌نفعان فراهم آورده است.

وی در ادامه به ویژگی های بهره گیری بلاکچین برای شرکت های سپرده گذاری مرکزی نظیر متمرکز کردن ثبت دارایی ها و ارایه راه حل یکپارچه برای تسویه و پایاپای اشاره کرد.

فهیمی با تاکید بر این مطلب که پتانسیل بسیار بالایی در فناوری زنجیره بلوکی برای بورس ها در قالب کاهش هزینه ها، پیچیدگی و افزایش سرعت معاملات و فرایند تسویه با استفاده از روشی امن وجود دارد، گفت: مسیر سازگاری و پذیرش این سیستم نیاز به حل مشکلاتی نظیر مقیاس پذیری، استانداردسازی، قوانین و مقررات و مصوبات قانونی است اما به طور حتم بکارگیری این فناوری کارایی و شفافیت بازارهای مالی را ارتقاء خواهد داد.

یازدهمین دوره نشست بین المللی بازار سرمایه اسلامی با حضور صاحبنظرانی از کشورهای اندونزی، افغانستان، قطر، مالزی، آلمان، عمان، کر? جنوبی، انگلیس، سوریه و نپال در تهران برگزار شد.

در این دوره دو روزه 10 نشست تخصصی در حوزه های مختلف بازارهای مالی اسلامی برگزار شد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/بلاکچین؛-انقلاب-در-زیر-ساخت-های-بازارهای-مالی.bos