شماره: 516418 تاریخ : 1399/04/31-04:51:21

معاون وزیر راه:

بزرگراه ها هم در کنار آزادراه ها، عوارضی دار می شوند

معاون وزیر راه و شهرسازی از تکمیل، احداث و بهره برداری از پنج طرح بزرگراهی مهم کشور با واگذاری آن به بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از وزارت راه و شهرسازی؛ امیر محمود غفاری، با اعلام این که تکمیل، احداث و بهره برداری از پنج طرح بزرگراهی مهم کشور به بخش خصوصی واگذار خواهد شد، گفت: به واسطه تقویت حضور بخش خصوصی در اجرای طرح های عمرانی کشور، این وزارتخانه بخشی از طرح های عمرانی مهم بزرگراهی که از نقش به سزایی در تسهیل تردد و کاهش ترافیک چهار شهر مهم کشور دارد را به بخش خصوصی واگذار می کند.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی افزود: واگذاری این طرح ها با استفاده از ایجاد ظرفیت قانونی مناسب بند 6 تبصره 19 قانون بودجه سال 1399 کل کشور که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در قانون بودجه گنجانده شده، انجام خواهد گرفت.
غفاری گفت: در جلسه اخیر کارگروه واگذاری متشکل از سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت دادگستری، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت راه و شهرسازی و اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران، طرح های توجیهی واگذاری این طرح ها بررسی و به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: بر اساس این مصوبه، به زودی فراخوان شناسایی سرمایه گذار طرح های مذکور از طریق رسانه های جمعی منتشر خواهد شد.

غفاری روش واگذاری 5 طرح مذکور را مشارکت به روش BOT عنوان کرد و گفت: در این روش بخشی از سرمایه مورد نیاز توسط دولت به بخش خصوصی اعطا شده و مابقی از اعتبار مورد نیاز توسط بخش خصوصی تأمین می شود.

وی اضافه کرد: پس از اتمام یا در جریان مراحل احداث با توجه به نوع قرارداد منعقد شده، اصل و سود آورده بخش خصوصی با بهره برداری و اخذ عوارض تردد از کاربران تأمین می شود.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در خصوص جزئیات نحوه واگذاری این 5 طرح گفت: احداث پروژه کمربندی جنوبی پاکدشت از محل طرح بهسازی راه اصلی شریف آباد - پاکدشت و احداث کمربندی پاکدشت با سرمایه گذاری 100 درصدی بخش غیردولتی و بدون مشارکت دولت با دوره احداث سه ساله و طول دوره بهره برداری 10 ساله واگذار می شود.

وی افزود: همچنین پروژه کمربندی شرقی پاکدشت از محل طرح آزادراه کمربندی پاکدشت با مشارکت 30 درصدی دولت و سرمایه گذاری 70 درصدی بخش غیر دولتی با طول دوره احداث سه ساله و بهره برداری 10 ساله توسط بخش خصوصی واگذار می شود.

غفاری در خصوص 3 طرح دیگر گفت: پروژه کمربندی سنندج از محل طرح کریدور بزرگراهی غرب کشور با مشارکت 30 درصدی دولت از محل اعتبارات تبصره 19 تخصیص یافته به کریدور مذکور و سرمایه گذاری 70 درصدی بخش غیردولتی با طول دوره احداث سه ساله و بهره برداری 10 ساله خواهد بود.

معاون وزیر معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پروژه احداث کمربندی زاهدان از محل طرح احداث بزرگراه زاهدان – زابل و بزرگراه زابل – دوست محمد با مشارکت 30 درصدی دولت و 70 درصدی بخش غیر دولتی با طول دوره احداث سه ساله و بهره برداری 7 ساله است؛ همچنین پروژه احداث کمربندی دماوند از محل طرح احداث باند دوم رودهن – فیروزکوه – قائمشهر با اولویت سرمایه گذاری 100 درصدی بخش غیردولتی پس از اخذ مجوز ماده 23 قانون الحاق 2 با هدف ایجاد امکان مشارکت دولت واگذار می شود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/بزرگراه-ها-هم-در-کنار-ازادراه-ها-عوارضی-دار-می-شوند.bos