شماره: 519034 تاریخ : 1399/06/16-05:29:09

مدیر عامل صندوق احیا خبر داد:

برگزاری مزایده 10 حمام تاریخی در دستور کار صندوق احیا

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی از برگزاری مزایده 10 بنای تاریخی با کاربری حمام درمانی، سنتی و خدمات بهداشتی خبر داد.

به گزارش بانک و صنعتبه نقل ازپایگاه اطلاع رسانی صابتا، هادی میرزاییدر، با اشاره به برخی موارد81 مزایده صندوق که به زودی برگزار می شود، بیان کرد: برای نخستین بار در این مزایده 10 بنای تاریخی حمام، با کارکرد حمام سنتی واگذار می شود.

وی اضافه کرد: با توجه به بناهایی که صندوق در دستور کار واگذاری خود قرار داده است، برای 8 نقطه از کشور، احیای بنا با کاربری خانه خلاق صنایع دستی و فرش دستباف و مرکز توسعه صادرات در نظر گرفته شده که هدف از آن، عرضه بهترین محصولات صنایع دستی و فرش دستباف در تراز ملی و بین المللی و ایجاد ظرفیت لازم برای تقویت کسب و کارهای نوپا (استارتاپی) است.

میرزایی با اعلام این که این خانه های خلاق مقصدی مناسب برای حضور گردشگران داخلی و خارجی می شوند، گفت: این خانه ها بستری مناسب برای عرضه و نمایش بهترین محصولات صنایع دستی و بافندگی کشور خواهد بود و در این راستا درصدد هستیم، بخشی از محوطه خانه های خلاق به صورت فضای اشتراکی در اختیار هنرمندان نخبه استان ها برای تولید و عرضه آثار ارزنده قرار بگیرد.

کاروانسرای روستاها احیا می شود

وی با اشاره به طرح راه آبادی صندوق اظهار داشت: این طرح به منظور احیای بناهای تاریخی در روستاهای کشور تدوین شده است.با توجه به اینکه برخی بناهای تاریخی کشور در روستاها قرار دارند، این ضرورت دیده شد که آنها را به چرخه احیابرگردانده و از ظرفیت هایشان استفاده کنیم.

میرزایی همچنین یکی از موارد مورد نظر در طرح راه آبادی را مرمت کاروانسراها اعلام کرد و گفت: درصدد بازگشت دوباره کارکرد این بناها به عنوان بستری برای داد و ستد و احیای اقتصاد روستاها هستیم.

وی یکی دیگر از موارد مورد نظر صندوق را ایجاد بستر خانه در بافت تاریخی شهر یزد اعلام کرد و اظهار داشت: نگاه ما به به بافت تاریخی تنها یک کالبد و جسم از آثار تاریخی نیست بلکه هویت فرهنگی و اصالت بناهای تاریخی مد نظر است.

منتظر اعلام رأی دادگاه هستیم

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی خاطر نشان کرد:در 97 مزایده که تاکنون از سوی صندوق انجام گرفته 7 دعوی حقوقی ایجاد شده است.ما تا زمان اعلام حکم از سوی دادگاه، امکان اعلام نام افراد و جزئیات را نداریم؛ ولی با رایزنی های انجام گرفته با قوه قضاییه، روند برگزاری جلسات سرعت گرفته و منتظر اعلام حکم هستیم.

وی با اشاره به فرایند واگذاری بناهای تاریخی به سرمایه گذار بخش خصوصی نیز اظهار داشت: این واگذاری ها به منظور تعیین حق بهره برداری و به مدت مشخص انجام خواهد شد.

میرزایی با تأکید بر این که حق مالکیت هیچکدام از ابنیه تاریخی صندوق انتقال پیدا نمی کند تصریح کرد:بناهای تاریخی ثروت میان نسلی و مواریث تاریخی و فرهنگی کشور است که از نسل های گذشته به ما رسیده و باید به عنوان یادگار برای نسل های بعدباقی بماند.اگر این فرایند منجر به مرمت های غیراصولی در بناهای تاریخی شود، خسارت جبران ناپذیری را برای پیکره مواریث تاریخی ایجاد می کند.

وی با بیان این که نظارت صندوق معطوف به دوران مرمت و احیانیست، اضافه کرد: در دوران بهره برداری نیز نظارت کامل وجود دارد و هزینه نگهداری بنا در طول مدت بهره برداری قراردادبر عهده سرمایه گذار خواهد بود.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف واحیا و بهره برداری ازاماکن تاریخی و فرهنگی با اشاره به این که بناهای تاریخی به جز آنکه می توانندمقصد گردشگری باشند، به عنوان یک زیرساخت مطلوب توسعه این حوزه نیز می تواند در نظر گرفته شود، اظهار داشت: شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا نشان داد امکان رعایت فاصله های اجتماعی برای حضور گردشگران در بناهای تاریخی و فرهنگی کشور به مراتب راحت تر و امکان پذیرتر از محل سکونت های رایج بوده است.

میرزایی با اظهار امیدواری برای بهره مندی هرچه مطلوب تر از شرایط ایجاد شده در پی شیوع ویروس کرونا در احیاو مرمت بناهای تاریخی بیان کرد: با رویکرد صحیح از شرایط کنونی می توانیم در دوره پساکرونا خدمات خوبی را به گردشگران داخلی و خارجی ارائه کنیم.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/برگزاری-مزایده-10-حمام-تاریخی-در-دستور-کار-صندوق-احیا.bos