شماره: 446132 تاریخ : 1397/10/26-11:27:14

بررسی راهکارهای حل مشکلات صندوق های بازنشستگی در برنامه تلویزیونی

مشاور ارشد مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما که به موضوع راهکارهای حل مشکلات صندوق های بازنشستگی اختصاص داشت، گفت: سازمان تامین اجتماعی دو مشکل ذاتی و عارضی دارد که مشکل عارضی آن مقدم بر مشکل ذاتی است که ناشی از بازنشستگی های پیش از موعد و تغییر سن و سوابق است که اهمیت ویژه ای دارد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، فرخ ملکوند فرد در این گفتگوی تلویزیونی افزود: سازمان تامین اجتماعی به لحاظ منابع تعهدی متعادل است و التزام مالی دارد. بودجه این سازمان در سال جاری 98 هزار میلیارد تومان است در حالی که 72 هزار میلیارد تومان حق بیمه وصول می کنیم.

وی افزود: نزدیک 30 هزار میلیارد تومان بابت حق بیمه معافیت ها به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نمی شود اما سازمان تامین اجتماعی خدمات در بخش مستمری، درمان و... را به این افراد ارائه می دهد. تا پایان سال 96 سازمان تامین اجتماعی 181 هزار میلیارد تومان از بابت معافیت ها طلبکار است و هم چنین 18 هزار میلیارد تومان مطالبات قطعی شده داریم که در جمع این سازمان 200 هزار میلیارد تومان طلب دارد.
ملکوند فرد در خصوص راهکار پرداخت بدهی های سازمان تامین اجتماعی گفت: طبق قوانین و مقررات برای پرداخت بدهی های ارگان ها و سازمان ها زمانبندی شده است. در برنامه ششم توسعه کشور مصوب شده است مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت ظرف 5 سال پرداخت شود که راهی مشروع و منطقی برای برون رفت از مشکلات می تواند باشد.
مشاور ارشد مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: مسائل سازمان تامین اجتماعی با سایر صندوق ها متفاوت است. تامین اجتماعی یک سازمانی است که بیشتر با نقدینگی سروکار دارد . هر ماه 2 میلیون و 900 هزار واحد مستمری پرداخت می کند که از این تعداد حدود 400 هزار نفر پیش از موعد بازنشسته شده اند که باید چاره اندیشی شود. 
ملکوند فرد گفت: تامین اجتماعی یک سازمان ملی است که تمام اقشار جامعه را شامل می شود. 13 میلیون بیمه شده اصلی داریم که با اعضای خانواده به 42 میلیون نفر می رسد.
وی با بیان اینکه چالش های سازمان تامین اجتماعی 2 قسمت است، گفت: یک بخش مقرراتی است که زودتر از موعد به ما تحمیل شده است مانند تقلیل سن و سابقه برای بازنشستگی که باید چاره اندیشی شود. بخش دیگر مربوط به مطالبات ما ناشی از انجام تعهدات در قبال مخاطبان است که دولت متعهد شده است پرداخت کند.

ملکوند فرد افزود: برای برون رفت از مشکلات باید به سمت اصلاحات رفت. بدهی های دولت و جامعه و مطالبات جاری اگر به موقع به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود، مسائل مرتفع خواهد شد. 

مشاور ارشد سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه متوسط امید به زندگی در سال 54 ، 57 سال و در حال حاضر 73.5 سال است، اظهار داشت: اصلاحات پارامتریک در صندوق های بازنشستگی یک ضرورت است.

عبدالرضا مصری نماینده مجلس شورای اسلامی درباره ساز و کار صندوق های بازنشستگی گفت: تنها راهکار وابستگی به دولت نیست بلکه باید مشخص شود نوع وابستگی به دولت چگونه است و آیا صندوق هایی که از نظر ساختاری به دولت وابستگی ندارند از مشکلات مصون هستند؟ آنچه اتفاق افتاده این است که همه عواملی که موجب نابودی صندوق ها هستند همان عواملی هستند که اگر حذف شوند صندوق ها پایدار خواهند شد و اگر صندوق پایدار شود وابستگی به دولت قطع می شود. 

وی افزود: دولت ها و حاکمیت ها در مواقع مختلف قوانینی را به بیمه تحمیل می کنند، محاسبات را به هم می ریزند. در صورتیکه بپذیریم بیمه یک صنعت است و باید بر اساس محاسبات اداره شود هرگونه دخالت و متغیر منابع صندوق ها را از بین می برد. دخالت های مدیریتی نیز یکی از مشکلات جدی است و افرادی که هیچ سابقه مدیریتی ندارند تصمیمات مقطعی می گیرند.

میکائیل عظیمی مدیر موسسه پژوهشی صندوق بازنشستگی کشور دیگر مهمان برنامه گفت: نهاد بازنشستگی کشور بیمار است و برای اصلاح آن ناگزیر از تبیین برخی موارد هستیم. در بروز بیماری همه نقش دارند حتی مردم و جامعه.

وی افزود: اصلاحات در صندوق های بازنشستگی گریزناپذیر است و مجموعه جامعه از راس حاکمیت تا سلسله مراتب پایین اجتماعی باید درک کنند تداوم مشکلات کل حیات اجتماع را به مخاطره می اندازد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/بررسی-راهکارهای-حل-مشکلات-صندوق-های-بازنشستگی-در-برنامه-تلویزیونی.bos