شماره: 6558 تاریخ : 1391/07/17-12:56:01

برای گران تر کردن کالا ، مسایل را پیچیده نکنید

مردم می گویند،

به دنبال افزایش جهشی و حیرت انگیز قیمت دلار و دیگر ارزها رایج و آثار بسیار منفی آن بر اقتصادی کشور و نیز افزایش بی ملاحظه قیمت ها، شهروندان اعتقاد دارند که مسئولان باید برای گرانی ها شفاف سازی کنند

با بحران افزایش قیمت دلار و انواع ارزها از جمله یورو و پوند انگلیس و حتی ریال و دینار های کشورهای حاشیه خلیج فارس  که یکی ، دو ماه بعد از افزایش جهشی قیمت مرغ اتفاق افتاد، مردم اعتقاد دارند، برای گرانی کالا و ارز و مصالح و خدمات و زمین و ساختمان و ... مساله را پیچیده نکنید. افکار عمومی در کوچه و بازار درست یا غلط می گویند، گرانی ارز هم  یک جورایی  کار دولت است و اعتمادی به برخی اظهار نظرها در خصوص بحران اقتصادی آمریکا و اروپا، تحریم ها و دست داشتن چند چهره شاخص در بازار ارز و دلار و سکه ندارند.

به گفته شهروندان، بهتر است، مسئولان بخش اقتصادی کشور بدون تعارف، مردم را محرم دانسته و در یک برنامه تلویزیونی و مطبوعاتی اعلام کنند که مثلا قیمت مرغ در یک دوره زمانی بسیار کوتاه از کیلویی 2800 تومان به 4500 تا 5 هزار تومان می رسد و چرا نرخ دلار 900 تومانی و 1000 تومانی که به هیچ وجه قابل توجیه نیست  4 هزار تومان می شود. شایسته است ، با شفاف سازی و بیان علت و علل بفرمایند که ارزش دلار دو یا سه برابر می شود. مردم اعتقاد دارند در این صورت افکار عمومی همراهی و همکاری بیشتری دارند  .

مردم و کارشناس های اقتصادی ابراز می دارند ،اگر دولت می توانست ، بازار خرید و فروش ارز آزاد را در اختیار گرفته و مرکز مبادلات ارزی افتتاح و بانک ها در بخش ارز فعال تر کند ، چرا منتظر ایجاد فضای سنگین تحمیلی افزایش قیمت دلار به 4 هزار تومان و بیشتر شد که آثار آن بر همه بخش های زندگی "بهای مسکن، زمین ، کالاهای وارداتی و حتی تولید لوازم پلاستیکی داخلی هم اثر بگذارد" و اکنون همه کارهای کشور برای اصلاح این اشکال اساسی در بلاتکلیفی بماند.!

در گفت وگویی که با عده ای از شهروندان در این خصوص داشتیم ، آنها می گویند، مسئولان امر در هر رده ای و با هر برهانی به جای فرافکنی و انداختن توپ در زمین دیگری بر دامنه کنترل و نظارت دقیق بیفزایند و برای افزایش قیمت ها در هر بخشی " مانند مرغ ، دلار و ... " این همه فضاسازی  داخلی و خارجی و اعتراض و امثال آن صورت نمی گیرد. به اظهار مردم در کوچه ، بازار، اداره ، کارخانه و مزرعه ، امسال ، سال تولید ملی و حمایت از سرمایه ایرانی است، بنابراین تولید ملی افزایش یابد و اگر قرار است که کالای وارداتی به علت تحریم ها و مشکلات در بازآوری ارز گران تر شود به مردم گزارش صریح و سریع داده شود. مردم همراه خواهند بود ،هر چند که به بخش عمده ای از جامعه که حقوق بگیرند، فشار زیادی از نظر هزینه های زندگی وارد می شود. در حوزه ثروت های بادآورده چند درصد اندک از جمعیت کشور، نیز بسیار شایسته است که قانون " از کجا آورده ای " با دقت  لازم وحساسیت و قدرت کامل اجرا شود. با نظارت و کنترل بازار و برخورد با تخلف ها در هر سطحی و تحقیق و تفحص دقیق در خصوص اینکه افراد در هر لباسی و مسئولیتی  در جامعه ثروت های میلیاردی را چگونه کسب می کنند " در بخش دولتی و غیر دولتی " و برخورد قاطع با رانت خواران، رشوه خواران و مدیران دولتی در گذشته و حال، همه چیز سرجای خود قرار می گیرد، مگر آنکه ارده ای برای این فضا وجود نداشته باشد. منتظر دیدگاه ها و نظرات شما هستیم.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/برای-گران-تر-کالا،-مساله-را-پیچیده-نکنید.bos