شماره: 452975 تاریخ : 1398/01/25-04:43:23

معاون وزیر کشاورزی:

بذر مورد نیاز کشاورزان سیلزده تامین شد

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از تامین بذر مادری مورد نیاز مناطق سیل‌زده کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، کاظم خاوازی امروز (یکشنبه) در نشست شورای تحقیقات کشاورزی با موضوع تحلیل و ارائه راهکارهای پیشگیری از وقوع سیل و کاهش مخاطرات آن، آمادگی این سازمان را برای جلوگیری از شیوع آفات و بیماری‌های گیاهی و دامی در این مناطق اعلام کرد.

وی تهیه اطلاعات پایه‌ای برای تصمیم‌سازی در سطح کلان و تدوین برنامه جامع گیاهان تنش دیده را خواستار شد.
خاوازی بر ضرورت معرفی و گردآوری توانمندی‌های فنی مراکز، پژوهشکده‌ها و موسسه‌های تحقیقاتی مجموعه سازمان که به طور مستقیم و غیرمستقیم با موضوع سیل و راهکارهای پیشگیری از آن مرتبط می شوند، تاکید کرد و گفت: اتخاذ رویکرد مناسب برای تحلیل و ارائه راهکارهای پیشگیری از وقوع سیل و کاهش مخاطرات آن در بخش کشاورزی در تصمیم‌گیری‌های کلان سازمان اهمیت دارد.

خسارت خاک؛ از آثار منفی سیل 

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری از تشکیل کارگروه ویژه سیل در سه بخش تخصصی مجزا در زمینه سیل، آبخوان، زمین لغزش و رسوب خبر داد.
داود نیک‌کامی خسارت به خاک را علاوه بر تخریب منازل مسکونی مهمترین آسیب ناشی از سیل دانست و افزود: سیل اخیر با ایجاد رسوبی معادل 340 میلیون تن بیانگر فرسایش شدید خاک است که باید از این جنبه نیز پیامدها و مخاطرات سیل مورد توجه قرار گیرد.
در این نشست روسای پژوهشکده و موسسه‌های تحقیقاتی مرتبط با سیل در مجموعه سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی به طور ویژه درباره راهکارهای پیشگیری و کاهش مخاطرات آن در مناطق سیلخیز تبادل نظر کردند.
بارندگی های شدید و سیل از بیست و هشتم اسفندماه گذشته آغاز شد و همه استان های کشور را درگیر کرد.
استان های گلستان، مازندران، ایلام، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد در شرایط اضطراری قرار گرفتند.
وزیر جهاد کشاورزی امروز (یکشنبه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: وقوع سیل در کشور، تا بیست و پنجم فروردین ماه حدود 13 هزار میلیارد تومان خسارت به تولیدکنندگان زیربخش های مختلف بخش کشاورزی وارد کرد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/بذر-مورد-نیاز-کشاورزان-سیلزده-تامین-شد.bos