شماره: 445291 تاریخ : 1397/10/18-11:46:38

خادمی مطرح کرد:

بدون سرمایه شرکت‌های خارجی امکان توسعه لایه‌های نفتی وجود دارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه دعوت از شرکت‌های خارجی در ادوار گذشته برای حفاری صرفا به دلیل جذب سرمایه بیشتر بود، گفت: بدون سرمایه شرکت‌های خارجی امکان توسعه لایه‌های نفتی وجود دارد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، هدایت‌الله خادمی درخصوص امکان توسعه لایه‌ های نفتی به‌ویژه لایه‌های نفتی پارس جنوبی توسط شرکت‌های ایرانی با توجه کم‌رنگ شدن حضور شرکت‌های خارجی در کشور به دلیل افزایش تحریم‌ها، گفت: سال‌هاست که شرکت‌های بالا و پایین دستی وزارت نفت از نظر مدیریت، تجهیزات، دانش مهندسی و اجرا توان انجام کار اکتشاف و بهره‌برداری را دارند و در این زمینه کمبودی وجود ندارد تا جایی که پروژه‌های حفاری کشورهای دیگر را نیز برعهده گرفته‌ایم.

نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر فاز 9،10، 12، 17، 18 و... پالایشگاه پارس جنوبی توسط مهندسین و شرکت‌های ایرانی، چندین هزار چاه حفاری شده در خشکی نیز توسط شرکت‌های حفاری و کارفرمایی ایرانی انجام شده‌اند.

دعوت از شرکت‌های خارجی در ادوار گذشته برای حفاری صرفا به دلیل جذب سرمایه بیشتر بود

وی معتقد است دعوت از شرکت‌های خارجی در ادوار گذشته برای انجام این کارها صرفا به دلیل جذب سرمایه بیشتر بود چراکه سرمایه مناسب و مکفی موجب توسعه سریع‌تر میدان‌های نفتی می‌شود.

خادمی با بیان اینکه بخشی از پول نفت صادراتی به توسعه میادین، اکتشاف و بهره‌برداری تعلق می‌گیرد بنابراین در دوران تحریم نیز بدون سرمایه شرکت‌های خارجی لایه‌های نفتی توسعه خواهند یافت، اضافه کرد: امکان خلل مقطعی به دلیل ایجاد وابستگی به این شرکت‌ها در کار اکتشاف وجود دارد و اگر مشکلی هم ایجاد شود به دلیل وابستگی به شرکت‌های خارجی است نه ناتوانی در داخل.

گسترش میادین نفتی از طریق فروش اوراق، برداشت از صندوق توسعه ملی و نقدینگی سرگردان در جامعه

این نماینده مجلس اظهارکرد: در دوران تحریم سابق نیز همین شرکت‌های ایرانی با وجود کمبود امکانات از طریق "فروش اوراق" و "برداشت از صندوق توسعه ملی"، میادین نفتی را گسترش دادند البته می‌توان از نقدینگی سرگردان در جامعه برای تحقق این مهم بهره‌برداری کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره اینکه کاهش صادرات نفت منجر به کاهش بازگشت مبلغ نفت صادراتی به وزارت نفت برای انجام  فعالیت‌های فوق می‌شود، توضیح داد: در دوران تحریم کاهش تکلیفی تولید اتفاق خواهد افتاد بدین معنا که کمتر شدن فروش نفت منجر به کاهش حفاری و تولید نفت می‌شود لذا بخشی از هزینه‌های تولید به این شکل کم می‌شود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/بدون-سرمایه-شرکت‌های-خارجی-امکان-توسعه-لایه‌های-نفتی-وجود-دارد.bos