شماره: 520160 تاریخ : 1399/07/05-02:04:56

رئیس هیات عامل ایمیدرو:

بدهی 4 هزار میلیاردی به دولت را پرداختیم

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه بدهی 4 هزار میلیاردی به دولت پرداخت شده است، گفت: منابع حاصل از خصوصی سازی به ایمیدرو بازنگشته است.

به گزارش بانک و صنعت، خداداد غریب پور در مجمع عمومی عادی ایمیدرو اظهار داشت: توانستیم بدهی 4 هزار و 400 میلیارد تومانی خود به دولت را که از سال 89 تا 97 انباشت شده بود را بپردازیم و بدهی ایمیدرو به دولت تا پایان سال 98 به خزانه واریز شد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: ابن در حالی است که منابع حاصل از خصوصی سازی به ایمیدرو بازنگشته است.

وی با اشاره به مشکل معادن کوچک برای دستیابی به فرآوری و ماشین آلات و …، گفت: صندوق بیمه فعالیت های معدنی باید بیشتر فعال شود؛ منابع این صندوق در سال 97 مبلغ 150 میلیارد تومان بود که این رقم در سال 98 به 350 و امسال به 500 میلیارد تومان رسیده است. برای سال آینده نیز در نظر داریم منابع صندوق را به یکهزار میلیارد تومان برسانیم.

غریب پور ادامه داد: این صندوق از طریق تشکیل کنسرسیوم با بانک ها، منابع ارزان قیمت در اختیار معادن می گذارد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: همچنین بخش خصوصی با تشکیل کنسرسیومی اقدامات مربوط به اکتشاف را انجام می دهد.

غریب پور در ادامه با بیان اینکه 1,700 میلیارد تومان از بخش خصوصی منابع جذب کردیم، اظهار داشت: یکی از مشکلات عدم تناسب حق السهم دریافتی و حقوق دولتی است. ما به عنوان یک نهاد صنعتی و دولتی باید پولی را روی منابعی که از دولت می گیریم بگذاریم و به دولت بدهیم. این مساله درست نیست. میزان حقوق دولتی به طرز فزاینده ای بالا می رود.

وی با اشاره به تهاتر، گفت: 30 هزار میلیارد تومان تهاتر کردیم که البته ایمیدرو مدیریت کرد و بازیگران 5 ضلع بودند که به دلیل شرایط تحریم اطلاعات بیشتری نمی توانم ارائه کنم.

غریب پور افزود: در سال 98 به میزان 3.5 میلیارد دلار صادرات و 3.2 میلیارد دلار واردات داشتیم.

وی ادامه داد: پارسال 150 معدن کوچک و متوسط بخش خصوصی فعال شد و امسال در نظر داریم 200 معدن را فعال کنیم. همچنین پارسال 500 میلیون دلار بومی سازی کردیم و امسال نیز در برنامه داریم که 500 میلیون دلار بومی سازی کنیم که از این طریق یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی ناشی از بومی سازی و توسعه توان تولید داخل صورت می گیرد.

تعریف 4.8 میلیارد دلار و 40 هزار میلیارد تومان پروژه معدنی در سال گذشته

وی افزود: سال گذشته از محل سود شرکت های بخش معدن و صنایع معدنی 4.8 میلیارد یورو و 40 هزار میلیارد تومان پروژه تعریف شد و این سیاست تداوم دارد.

غریب پور در مورد معادن سنگ تزئینی و نما، تصریح کرد: اکنون در این بخش 900 معدن غیرفعال وجود دارد و تلاش می شود با آسیب شناسی در ارتباط با مشکلات این بخش از معادن، بتوانیم یک تحرکی به این بخش بدهیم. ایمیدرو آموزش بخش خصوصی و کمک به اکتشاف و پژوهش را در دستور کار قرار داده و قصد هدایت سرمایه ها به این بخش از طریق تشکل ها را دارد.

وی افزود: ایران باوجود اینکه همواره در بین پنج تولید کننده شاخص سنگ تزئینی و نما در جهان جای دارد و تولید سالیانه 12 تا 14 میلیون تن، اما ارزش صادرات این بخش حدود 350 تا 500 میلیون دلار در سال برآورد می شود.

رییس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: فعالسازی بخش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی دستور کار جدید ایمیدرو است که در این ارتباط بازارچه ای در اصفهان راه اندازی شده و در سرخس نیز فعال شده و بازارچه مشهد نیز در شرف انجام است که انتظار می رود در مدت پنج تا 6 سال 15 هزار شغل ایجاد شود.

وی گفت: در برنامه فعالسازی کارخانه هپکو (تولید کننده ماشین آلات راهسازی و سنگین) اکنون 40 میلیون یورو قرار داد آماده است که در زمینه ساخت دستگاه های معدن کاری و … همکاری خواهیم کرد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/بدهی-4-هزار-میلیاردی-به-دولت-را-پرداختیم.bos