شماره: 519694 تاریخ : 1399/06/29-09:14:29

عضو انجمن حسابرسان داخلی ایران

بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی با هدف اجرای یکپارچه "حسابرسی داخلی در بانک ها" اقدامی شایسته است

نساء رجبی عضو انجمن حسابرسان داخلی ایران درخصوص بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی برای همه بانک ها و موسسات اعتباری، با هدف اجرای یکپارچه "حسابرسی داخلی در بانک ها" را اقدامی شایسته دانست.

به گزارش بانک و صنعت، نساء رجبی عضو انجمن حسابرسان داخلی ایران درخصوص بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی برای همه بانک ها و موسسات اعتباری، با هدف اجرای یکپارچه "حسابرسی داخلی در بانک ها" را اقدامی شایسته دانست و اجرای مفاد آن بخشنامه گامی موثر در اعتلای جایگاه و افزایش اثربخشی و کارآیی فرآیند حسابرسی داخلی خواهد بود.

رجبی اشاره کرد: هدف اصلی بخشنامه کمک به ایجاد و تسهیل اجرای شایسته ی حاکمیت شرکتی صحیح و مناسب در بانک های جمهوری اسلامی ایران است.
در ادامه عضو انجمن حسابرسان داخلی ایران افزود: اصول بهبود حاکمیت شرکتی که توسط کمیته بال منتشر شده است، بانک های کشور را ملزم و موظف به ایجاد واحد حسابرسی داخلی همراه با اختیار، استقلال، جایگاه مناسب و منابع کافی نموده است. وجود واحد حسابرسان داخلی شایسته و مستقل و ذیصلاح برای حاکمیت شرکتی صحیح ضروری تلقی می شود و واحد حسابرسی داخلی موثر و مستقل در ایجاد یک نظام کنترل داخلی قوی کمک شایانی خواهد بود. به عنوان یک ابزار حرفه ای بسیار مهم در اداره بهینه سازمان ها نقش آفرینی می کند. مزایای با اهمیت حسابرسی داخلی، شناسایی ریسک های پیش رو شرکت بوده که جزء شرح وظایف واحد حسابرسی داخلی است.
نساء رجبی افزود: شناخت به موقع نقاط ضعف در نظام کنترل داخلی و ارائه هشدار به مدیریت، اطلاعات کافی و تصمیم ساز را فراهم می آورد تا در برابر نارسایی ها واکنش و تصمیمات مدیریتی مناسب را به دنبال خواهد داشت و به موجب این اقدامات پیشگیرانه باعث شناسایی و کاهش ریسک می شود.
این عضو انجمن حسابرسان داخلی ایران در انتها افزود: باید مسئولیت ها و وظایف واحد حسابرسی داخلی که به وضوح تعیین شد و اختیارات لازم نیز وفق منشور های سازمان بورس مربوط به کمیته حسابرسی داخلی و فعالیت حسابرسی داخلی فراهم و ابلاغ شده است. از قبیل دسترسی نامحدود به اطلاعات داشته باشند و به همین ترتیب جایگاه واحد حسابرسی داخلی باید به گونه ای باشد که اثربخشی و کارآیی داشته باشد.
وی در توصیه نهایی به بانک ها و اعضای هیأت مدیره آنها گفت: در فرآیند اجرا، مدیران ارشد گونه ای عمل کنند که استقلال حرفه ای واحد حسابرسی داخلی به عنوان با اهمیت و تعیین کننده ترین عامل اثربخش بودن آن می باشد، محقق شود.

URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/بخشنامه-ابلاغی-بانک-مرکزی-با-هدف-اجرای-یکپارچه-حسابرسی-داخلی-در-بانک-ها-اقدامی-شایسته-است.bos