شماره: 6573 تاریخ : 1391/07/18-09:07:48

بخشی از یارانه نقدی مرحله اول از بانک مرکزی قرض گرفته شد

باهنر:مرحله دوم هدفمندی برای جلوگیری از فشار بر مردم متوقف شد

نایب رئیس مجلس با اشاره به نواقص اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها، دلایل قوه مقننه برای جلوگیری از اجرای مرحله دوم این طرح را برشمرد .

 
خبرگزاری فارس: باهنر:مرحله دوم هدفمندی برای جلوگیری از فشار بر مردم متوقف شد
  •  
  •  

 محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس امشب در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با اشاره به طرح مجلس برای توقف مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: گام اول هدفمندی به خوبی انجام شد، اما در مورد اجرای فاز دوم با دولت اختلاف‌نظر داریم؛ چرا که دولت معتقد بود، گام دوم را باید بلندتر و سنگین‌تر برداشت و می‌گوییم باید این قضیه آهسته‌تر حرکت کند.

وی افزود: ما در بخش اول هدفمندی معتقد بودیم که قانون به صورت دقیق اجرا نشده، به این معنا که هدفمندی یارانه‌ها درآمدی ایجاد می‌کرد که قرار بود این درآمد 50 درصد به صورت نقدی یا غیر نقدی به اقتصاد خانوار، 30 درصد به بخش تولید و 20 درصد به طرح‌های عمرانی که از این رهگذر گرانتر تمام می‌شوند، تزریق شود؛ اما دولت به دلیل اینکه حساسیت بیشتری روی اقتصاد خانوار داشت، پرداخت به خانوار را به گونه‌ای آغاز کرد که تقریباً همه این درآمد را بلعید و متاسفانه تولید در این رهگذر ضربات زیادی خورد.

وی ادامه داد: ما معتقدیم هم اقتصاد خانوار باید تقویت شود و هم اشتغال و بنگاه‌های تولیدی نیز باید توان حرکت داشته باشند.

باهنر در پاسخ به این سؤال که آیا تورم با اجرای مرحله دوم هدفمندی بیشتر می‌شود، اظهار داشت: هدفمندی یارانه‌ها یک سکه دو رو است که یک طرف آن درآمد و در سوی دیگر آن هزینه‌ها قرار دارد و برای اینکه درآمد بیشتر باشد، باید قیمت فرآورده‌های نفتی افزایش یابد و دولت معتقد بود این افزایش باید سریع‌تر و سنگین‌تر باشد که طبیعتاً مردم تحت فشار قرار می‌گرفتند.

وی ادامه داد: قرار بود از سویی یارانه نقدی به مردم داده شود و از آن طرف مسئله تورم را جبران کنند اما متاسفانه در بخش اول دیدیم که خود این پرداخت نقدی هم تورم را تشدید کرد و گردش پول افزایش یافت و مجموعه این رفتارها باعث شد که بعضاً در بخش اول هدفمندی نقص‌هایی بوجود بیاید.

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه اوضاع تورم و افسارگسیختگی موجود باعث شده که مقداری از اعتماد از دست برود، گفت: درآمدهای ما در بخش اول هدفمندی کفایت هزینه‌ها را نداد و بخشی از پولی که به مردم داده شد، با استقراض از بانک مرکزی بود که خود این کار نقدینگی را افزایش می‌دهد و تورم را افزون می‌کند


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/باهنرمرحله-دوم-هدفمندی-برای-جلوگیری-از-فشار-بر-مردم-متوقف-شد.bos