شماره: 6495 تاریخ : 1391/07/10-11:56:16

بانک توسعه صادرات برای تحقق اقتصاد مقاومتی مدل کسب و کار خود را تغییر می‌دهد

شرایط مطلوب برای بانک توسعه صادرات ایران در دوره اقتصاد مقاومتی این است که به سمت فعالیت اگزیم بانک‌ها حرکت کند.

به گزارش خبرگزاری بانک و صعت به نقل از  اداره روابط عمومی و بین‌الملل بانک توسعه صادرات ایران، آقای بهمن وکیلی مدیرعامل این بانک با بیان این مطلب در تببین نقش این بانک در اقتصاد مقاومتی افزود: بانک توسعه صادرات ایران لازم است به موضوع واردات ورود پیدا کند و بر این اساس مدل کسب و کار خود را تغییر دهد.

رئیس هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران با اعلام اینکه "این بانک حامی صادرات است نه فقط صادرکننده" خاطرنشان کرد: صادرات یک فرایند و زنجیره است که بر این اساس همه بخش های زیر مجموعه تجارت خارجی می تواند مورد حمایت قرار گیرد.

آقای وکیلی تصریح کرد: بانک توسعه صادرات ایران را باید در نقش اگزیم بانک ایران ببینیم تا بتواند تجارت خارجی کشور را تحت پوشش و حمایت مالی و بانکی خود قرار دهد.

وی افزود:  منظور از تامین مالی واردات ، وارداتی است که در خدمت صادرات باشد و یا نهایتا منجر به صادرات شود که اگر این امر محقق شود اگزیم بانک ایران به معنای واقعی شکل می گیرد.

اگزیم بانک مخفف اکسپورت به معنای صادرات و ایمپورت به معنی واردات است که به بانک‌های تخصصی و توسعه‌ای اطلاق می‌شود که منابع مالی و سرمایه آنها را دولت‌ها تامین می کنند و در پی  جمع‌آوری سپرده مردمی و کسب سود مانند بانک‌های تجاری نیستند بلکه هدف اصلی آنها حمایت از صادرات کشورشان در اقصی نقاط جهان است.

آقای وکیلی گفت: اگزیم بانک قوی برای توفیق در کار خود به چهار عامل شامل سرمایه کافی، شناخت خوب از بازارهای جهانی، زیرساختهای آی تی و فرهنگ کسب و کار نیاز دارد.

  • گسترش نقش اسپانسری بانک توسعه صادرات  

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، با بیان اینکه حمایت مالی از توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی یکی دیگر از فعالیت های تخصصی اگزیم بانک‌هاست خاطر نشان کرد: بانک توسعه صادرات ایران نقش اسپانسری خود در صدور خدمات فنی و مهندسی را گسترش می‌دهد.

وی با بیان اینکه 8000 صادرکننده در کشور فعال هستند که عمدتا صادرات مرزی و پیله وری دارند و حدود 1500نفر صادرکننده حرفه‌ای در کشور داریم گفت:  این تعداد صادرکنندگان حجم پایینی در مقایسه با تولیدکنندگان و نسبت به حجم انبوه این همه واحدهای تولیدی در کشور است. وی افزود: یکی از راه هایی که به اشتغال پایدار و توسعه صادرات پایدار منجر می شود تبدیل تولیدکننده به صادرکننده است.

آقای وکیلی گفت: شرکت‌های ساختمانی زیادی در کشور هستند ولی چقدر آنها رفته‌اند در خارج از کشور فعالیت‌های ساختمانی انجام دهند؟ وی با بیان اینکه بازار را باید به صادرکنندگان بشناسانیم و حمایت مالی از آنها بکنیم گفت: بانک توسعه صادرات ایران برای ظرفیت‌سازی جدید صادراتی و آموزش صادرکنندگان جدید برنامه ریزی کرده است.

وی تصریح کرد: بانک توسعه صادرات در حال تدوین برنامه جامع بازاریابی بین المللی است تا به شناسایی ظرفیت های صادراتی و بازارهای بین‌‌‌المللی پرداخته و آنها را به صادرکنندگان معرفی کند.

  • لزوم تجدید نظر در قوانین بانک‌های تجاری و تخصصی

وی خواستار تغییر قانون به منظور تفاوت گذاشتن بین بانک های تجاری و تخصصی شد و گفت: بانک توسعه صادرات ایران در پی جامعه عمل پوشاندن به یک هدف ملی است نه در پی کسب سود.

بانک تجاری را نمی توان مجبور کرد در پروژه‌ای که سود آن چنانی برای بانک ندارد ورود پیدا کند چرا انتظاری که سهامداران و اعضای مجمع  از بانک تجاری کسب سود است ولی این وظیفه یک بانک تخصصی مانند بانک توسعه صادرات است که آن را تامین مالی کند. یعنی می بینیم از بانک تخصصی هم انتظار می رود سودآور باشد.

وی پیشنهاد کرد: برای محقق شدن و موفقیت در اقتصاد مقاومتی،  حوزه بانکداری ما باید به سمت خرید و فروش و تجارت برود و به خدمات فرابانکی بیندیشد.

  • تسهیلات بانک توسعه صادرات برای صادرات علم و فناوری

آقای وکیلی با بیان اینکه لازم است جایگاه مزیت‌های صادراتی را در کشورهای دیگر ارتقا دهیم تصریح کرد: در مباحث مهندسی پزشکی، آی تی، سلول‌های بنیادی و نانو تکنولوژی پیشرفت‌های بسیار خوبی در کشور داشته ایم ولی باید دنبال راهکار باشیم که متقاضیان این علم و فناوری را در کشورهای دیگر پیدا کنیم و در این زمینه برند جهانی داشته باشیم.

وی با انتقاد از اینکه صادرات کشاورزی کشورمان تنها محدود به صادرات میوه و تره بار شده است گفت: در بخش صدور خدمات فنی و مهندسی کشاورزی مانند ایجاد مزرعه  در سایر کشورهای مستعد کاری تاکنون انجام نشده است این در حالی است که ظرفیت های بالقوه ای در سایر کشورها وجود دارد و بانک توسعه صادرات در این زمینه‌ها هم تسهیلات می‌دهد


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/بانک-توسعه-صادرات-برای-تحقق-اقتصاد-مقاومتی-مدل-کسب-و-کار-خود-را-تغییر-می‌دهد.bos