شماره: 514923 تاریخ : 1399/04/04-12:38:59

ابوترابی مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی تشریح کرد؛

بازار صکوک در بهار 99

در سه ماهه نخست سال 1399 شاهد بیشترین حجم و تعداد درخواست تامین مالی از طریق انتشار صکوک در بازار سرمایه نسبت به دوره مشابه در ادوار گذشته بودیم؛ به طوری که طی این مدت تعداد 9 موافقت اصولی انتشار انواع صکوک مجموعاً بالغ بر 48 هزار میلیارد ریال توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شد.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از بازار سرمایه، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه گفت: در سه ماهه نخست سال جاری تعداد 9 موافقت اصولی انتشار انواع صکوک اعم از اجاره، مرابحه، رهنی و منفعت مجموعاً بالغ بر 48 هزار میلیارد ریال توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شد که در مقایسه با دوره مشابه در ادوار گذشته بی سابقه بوده است.

غلامرضا ابوترابی توضیح داد: 3 مورد از این 9 موافقت اصولی صادره مربوط به شرکت های معدنی و صنعتی گل گهر(سهامی عام)، گروه سرمایه گذاری مسکن (سهامی عام) و بانک مسکن بوده که سابقه تامین مالی از طریق انتشار انواع صکوک در بازار سرمایه را دارند و 6 مورد مابقی مربوط به شرکت هایی است که برای بار اول نسبت به انتشار صکوک در بازار سرمایه اقدام کرده اند. مشخصات موافقت اصولی های صادره طی سه ماهه اول سال 99 به شرح جدول زیر است:

به گفته ابوترابی، دارایی های متنوعی مبنای انتشار اوراق مذکور قرار گرفته است؛ از ساختمان، ماشین آلات و تجهیزات و سهام گرفته تا پرونده تسهیلات فروش اقساطی خرید مسکن و منافع حاصل از خدمات عوارض جاده ای که نشان دهنده تنوع ابزارهای مالی اسلامی نسبت به شرایط مختلف بانی هاست.

وی ادامه داد: با احتساب موافقت اصولی های صادره در اواخر سال 1398 در حال حاضر مجموعاً 15 مورد انواع صکوک با حجم بالغ بر 88 هزار میلیارد ریال در دست انتشار در بازار سرمایه اند.

ابوترابی توضیح داد: در بهار 1399 صکوک اجاره شرکت لبنیات و بستنی دومینو(سهامی خاص) با نماد دومینو4 و صکوک مرابحه شرکت کرمان موتور(سهامی خاص) با نماد کرمان02 هر یک به ارزش 2 هزار میلیارد ریال در بازار سرمایه منتشر شد. شرکت کرمان موتور تاکنون سه بار نسبت به تامین مالی از طریق انتشار صکوک در بازار سرمایه اقدام کرده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه تصریح کرد: در سه ماهه ابتدایی سال جاری 5 مورد صکوک مجموعاً به ارزش 8,582 میلیارد ریال سررسید شد و مبلغ اقساط و اصل این اوراق در مواعد مقرر پرداخت شد.

وی افزود: طی دوره سه ماهه مذکور مجموعا 19,520 میلیارد ریال اقساط انواع صکوک توسط شرکت های واسط مالی از بانیان اوراق دریافت و از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان اوراق واریز شده است.

ابوترابی با اشاره به شرایط جدید انتشار اوراق بدهی در بازار سرمایه توضیح داد، در خرداد ماه سال جاری مصوبه ای در خصوص انتشار اوراق بهادار بدون ضامن توسط هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ شد که طبق آن صرفاً ناشران پذیرفته شده در بورس یا فرابورس ایران با اخذ رتبه اعتباری BBB به بالا می توانند نسبت به انتشار اوارق بهادار بدهی بدون ضامن حداکثر معادل 60 درصد میانگین سود دو سال گذشته ( طبق صورت های مالی حسابرسی شده سالانه) شرکت اصلی یا تلفیق (هر کدام کمتر باشد) اقدام کنند و این سقف در اوراق اجاره و اجاره سهام با شرط امکان رجوع به دارائی مبنا، به ترتیب به 80 و 100 درصد قابل افزایش است.

بر اساس مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مقرر شد:

در خصوص اوراق بهادار دارای سود- درآمد قطعی از جمله اوراق اجاره، اوراق مرابحه، سفارش ساخت، رهنی، خرید دین و ...، بند مربوط به "ارائه گزارش توجیهی تأمین مالی بانی به همراه گزارش حسابرس بانی درخصوص آن و رعایت شرایط دارایی و سایر مقررات مندرج در دستورالعمل" از بخش مربوط به شرایط صدور مجوز حذف و"ارائه گزارش حسابرس بانی درخصوص بیانیه ثبت و رعایت شرایط دارایی و سایر مقررات مندرج در دستورالعمل" جایگزین می شود.

استفاده از خدمات مشاور عرضه و متعهد پذیره نویس در انتشار اوراق بهادار اختیاری خواهد بود و درصورت استفاده از ارکان فوق ضروری است اطلاعات مربوطه در مستندات انتشار اوراق افشا و قرارداد فی مابین طبق مقررات برای مدیریت نظارت بر نهادهای مالی ارسال شود.

همچنین، اعلام قبولی سمت توسط عامل فروش (شرکت کارگزاری) و عامل پرداخت (شرکت سپرده گذاری مرکزی ) جهت انتشار اوراق برای بانی کفایت بوده و الزامی جهت ارسال قرارداد به سازمان بورس نیست.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/بازار-صکوک-در-بهار-99.bos